کد خبر:47116
پ

پروازهای حج تمتع امسال از ۲۲ خرداد می‌شود

مدیرکل روابط عمومی هما با اعلام این مطلب گفت: در عملیات انتقال زائران سال جاری، حدود ۴۰ هزار زائر با پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به دو فرودگاه جده و مدینه انتقال خواهند یافت.

 به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، حسین جهانی، مدیرکل روابط عمومی هما با اعلام این مطلب گفت: در عملیات انتقال زائران سال جاری، حدود ۴۰ هزار زائر با پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به دو فرودگاه جده و مدینه انتقال خواهند یافت.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آغاز پروازهای حج تمتع ۱۴۰۱ از ۲۲ خرداد ماه سال جاری اعلام کرد: با انجام اولین پرواز زائران حج تمتع ۱۴۰۱ از فرودگاه حضرت امام (ره) به مقصد فرودگاه جده در ۲۲ خردادماه سال جاری، عملیات اعزام زائران به عربستان آغاز و به مدت ۲۲ روز ادامه خواهد داشت.

حسین جهانی، مدیرکل روابط عمومی هما با اعلام این مطلب گفت: در عملیات انتقال زائران سال جاری، حدود ۴۰ هزار زائر با پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به دو فرودگاه جده و مدینه انتقال خواهند یافت.

جهانی به اولین جلسه هماهنگی عوامل حج در هما اشاره کرد و گفت: اولین جلسه هماهنگی عوامل حج با حضور عوامل و دست‌اندرکاران در روز سوم خردادماه سال جاری در هما برگزار شد.

مدیرکل روابط عمومی ایران ایر در خصوص ایستگاه‌های پروازی هما گفت: در عملیات انتقال امسال زائران از ۱۸ ایستگاه پروازی تهران، تبریز، کرمان، اصفهان، اهواز، بندرعباس، مشهد، شیراز، اردبیل، بوشهر، همدان، بیرجند، یزد، ساری، گرگان، ارومیه، زاهدان و زنجان به دو فرودگاه جده و مدینه اعزام خواهند شد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، جهانی در مورد زمان اولین پرواز زائران حج تمتع، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده اولین پرواز در روز ۲۲ خردادماه سال جاری از فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) به مقصد فرودگاه جده انجام می‌شود. با انجام آخرین پرواز در روز ۱۲ تیر عملیات رفت زائران به سرزمین وحی پایان می‌یابد.

۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر ایرانی به حج تمتع ۹۹ اعزام می‌شوند - ایرنا

آیا حج تمتع همان حج واجب است؟

بله، حج تمتع نام دیگر حج واجب است. حج بر سه قسم است: حج اِفراد، حج قِران و حج تمتّع.

تمتع به معنای استفاده کردن و سود بردن است. همچنین علّت نامگذاری حج تمتّع، حلال شدن محرّمات احرام و بهره‌بردن از آنها در فاصله زمانی بین عمره تمتّع و حج است و این در حالی است که عمره تمتّع مرتبط با حج تمتّع و جزء آن است؛ به گونه‌ای که آن دو از نظر شرع یک عمل محسوب می‌شوند و در نتیجه، انتفاع از محرّمات احرام در فاصله زمانی بین آن دو، به منزله انتفاع از آنها در حج است. از این عنوان در باب حج سخن گفته‌اند.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، حجّ تَمَتُّع، از اقسام سه‌گانه حج در اسلام است. این نوع حج، بر کسی واجب است که فاصلۀ محلّ سکونتش تا مکه بیش از ۱۶ فرسخ یا ۴۸ میل است. به همین دلیل حج آفاقی و حج نائی نیز گفته می‌شود. حج تمتع فقط در ماه ذی الحجه انجام می‌شود و دارای دو بخشِ عمره تمتع و حج تمتع است. حج‌گزار باید اعمال عمره را قبل از حج انجام دهد. اعمال حج تمتع از روز نهم ذی الحجه شروع می‌شود و در این نوع از حج قربانی واجب است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری