کد خبر:177797
پ

پرداخت ۴۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به نیازمندان / کمک سه هزار میلیارد تومانی به یتیمان

کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان نهادی حمایتی برای رفع مشکلات فراوان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی طبقات محروم جامعه تلاش می کند و در سال گذشته دستاوردی‌هایی از جمله پرداخت ۴۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به نیازمندان و کمک سه هزار میلیارد تومانی حامیان به فرزندان یتیم و محسنین را در پرونده دارد.

پرداخت ۴۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه/ کمک سه هزار میلیارد تومانی به یتیمان

کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان نهادی حمایتی برای رفع مشکلات فراوان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی طبقات محروم جامعه تلاش می کند و در سال گذشته دستاوردی‌هایی از جمله پرداخت ۴۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به نیازمندان و کمک سه هزار میلیارد تومانی حامیان به فرزندان یتیم و محسنین را در پرونده دارد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، کمیته امداد امام خمینی(ره) از جمله نخستین نهادهایی است که پس از گذشت مدت کوتاهی از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷به فرمان امام خمینی(ره) با هدف ساماندهی و رسیدگی به وضعیت معیشت امور محرومان و نیازمندان کشور تأسیس شد.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توجه به رفع مشکلات فراوان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی طبقات محروم جامعه و پیش بینی برنامه های مورد نیاز برای توانمندسازی و رفع نیازهای اقشار محروم مورد توجه ویژه دولتمردان قرار گرفت؛ به‌گونه‌ای که لزوم حمایت و دستگیری از نیازمندان و محرومان جامعه در صدر برنامه‌های نظام تازه تأسیس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و ۲۲ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام(ره) با صدور حکمی از سوی امام خمینی(ره) برای مدت نامحدود و به منظور حمایت و رسیدگی به محرومان و مستضعفان و خودکفا نمودن آنان‌ تأسیس شد.

آغاز و استمرار فعالیت کمیته امداد امام(ره) با تمرکز بر امدادرسانی و حمایت از افراد و خانواده‌های نیازمند با رعایت کرامت انسانی و عزت نفس آنان، حمایت هدفمند از ایشان و ترویج فرهنگ کار میان افراد و خانواده‌های تحت پوشش، تلاش برای پیشگیری از تولید نظام یافته فقر در کشور، کمک به بهبود فضای کسب و کار و اشتغال پایدار اقشار نیازمند، ارائه خدمات اجتماعی و حمایتی برای توانمندسازی نیازمندان شامل توسعه پوشش بیمه اجتماعی، فراگیر کردن بیمه درمان و ارتقای کم و کیفی خدمات حمایتی پایه اعم از مسکن، آموزش و معیشت نیازمندان، ترویج فرهنگ انفاق و ایثار و نیکوکاری و نشر سنت‌های حسنه اسلامی و در نهایت تلاش مستمر برای مردمی شدن فعالیت‌های مربوط به انجام حمایت‌های مادی و معنوی از محرومان صورت گرفته است.

کمک سه هزار میلیارد تومانی حامیان به فرزندان یتیم و محسنین کمیته امداد

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گفت: حامیان طرح اکرام ایتام و محسنین در ۱۱ ماهه سال گذشته سه هزار میلیارد تومان به فرزندان معنوی خود کمک کرده‌اند.

حبیب‌اله آسوده با بیان اینکه کمیته امداد از محل منابع مردمی و منابع دولتی به مردم نیازمند کمک می‌کند، افزود: در موضوع تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال، نیمی از منابع در اختیار مددجویان متقاضی اشتغال و نیمی به نیازمندان غیر مددجو اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: سایر منابع دولتی کمیته امداد در حوزه مستمری پرداختی به مددجویان و اعتبارات مسکن هزینه می‌شود.

آسوده اظهار داشت: در حوزه صدقات ۴۵۰۰ هزار صندوق کوچک در منازل و ۳۰۰ هزار صندوق‌های معابر و اماکن وجود دارد که همراه با روش‌های کدهای دستوری در مجموع ۶۰۰ میلیارد تومان صدقه جمع‌آوری شده است.

پرداخت ۴۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه/ کمک سه هزار میلیارد تومانی به یتیمان

وی اضافه کرد: در طرح اکرام، حدود ۵۱۲ هزار فرزند یتیم و محسنین تحت حمایت کمیته امداد هستند که ۱۶۰ هزار فرزند یتیم و مابقی فرزندان محسنین محسوب می‌شوند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گفت: یک میلیون و ۳۰۰ هزار حامی با پرداخت کمک‌ها از ۱۰ هزار تومان به بالا، از این فرزندان معنوی خود حمایت می‌کنند که در این زمینه در ۱۱ ماهه امسال سه هزار میلیارد تومان مستقیم به حساب این فرزندان واریز شده است.

آسوده خاطرنشان کرد: حدود هشت هزار مرکز نیکوکاری در سطح کشور فعال هستند که از ابتدای سال ۱۰ هزار میلیارد تومان جمع‌آوری و به نیازمندان کمک کرده‌اند. از این مراکز نیکوکاری ۴۸ درصد در مساجد هستند.

وی با بیان اینکه در بحث زکات ۱۱ دستگاه عضو هستند و کمیته امداد نقش دبیرخانه دارد، تاکید کرد: ۲۲۰۰ میلیارد تومان مجموع زکات کشور در ۱۱ ماهه سال جاری بوده که از این میزان حدود ۵۴۰ هزار میلیارد کمیته امداد نقد و کالا توسط کمیته امداد جمع‌اوری شده و مابقی توسط دستگاه‌های دیگر مثل بهزیستی و خیریه‌ها در حوزه فطریه، زکات واجب و زکات مستحب جمع‌آوری شده است.

پرداخت ۴۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به نیازمندان

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت کمیته امداد گفت: از ابتدای سال گذشته تا اسفند (۱۴۰۲) ۴۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به ۲۵۰ هزار نیازمند پرداخت شده است.

علی عاشوری افزود: این صندوق سال ۱۳۹۵ با مجوز بانک مرکزی فعالیت خود را آغاز کرد که وظیفه آن صرفا ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به نیازمندان است و اجازه هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی را ندارد.

وی بابیان اینکه ایجاد زمینه اشتغال و کارآفرینی از رویکردهای مهم و اساسی کمیته امداد است، ضمن دعوت از مردم و خیران جهت سپرده‌گذاری در صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت، خاطرنشان کرد: سپرده‌های هر استان صرفا به نیازمندان ساکن همان استان پرداخت می‌شود.

پرداخت ۴۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه/ کمک سه هزار میلیارد تومانی به یتیمان

یک میلیون و ۷۰۰ هزار مددجوی کمیته امداد سالمند هستند

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه بیش از پنج میلیون مددجو تحت حمایت این نهاد امدادی قرار دارد، گفت که از این تعداد بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مددجو سالمند هستند.

حسین خدرویسی افزود: بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر نیز زنان سرپرست خانوار هستند و حدود ۸۰۰ هزار دانش‌آموز و دانشجو تحت حمایت این نهاد امدادی قرار دارند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد تاکید کرد: بیش از ۸۱ هزار جامعه هدف کمیته امداد خمینی (ره)، بیماران صعب‌العلاج و زمین‌گیر هستند.

ارائه ۱۲۰ خدمت به مددجویان

خدویسی افزود: از ۱۲۰ خدمت که در بخش‌های مختلف به مددجویان تحت حمایت این نهاد ارائه می‌شود، خدمت درمان بهترین، ارزشمندترین و ضروری‌ترین و البته خدمت گرانی است که ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع درمان، سلامت و پیشگیری، برای جامعه هدف تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی یک عامل توانمندساز است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با بیان اینکه مددجویان در سطح کشور از بیمه پایه بهره‌مند هستند، افزود: براساس قوانین و مقررات جاری، مددجویان تحت حمایت این نهاد از پرداخت برخی هزینه‌های بیمارستانی و فرانشیز معاف هستند.

پرداخت ۴۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه/ کمک سه هزار میلیارد تومانی به یتیمان

تحویل بیش از ۲۱ هزار واحد مسکونی نوساز به مددجویان کمیته امداد

مدیرکل تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: سال گذشته ۲۱ هزار و ۴۶۰ واحد مسکونی نوساز مورد بهره‌برداری قرار گرفت و به مددجویان کمیته امداد تحویل داده شد.

محمد توکلی افزود: با وجود اینکه تامین مسکن در کشور متولی خود را دارد ولی نقش کمیته امداد به عنوان نهاد کمک کننده به قشر آسیب پذیر که از برخی طرح های کلان محروم می مانند این است که مددجویان را برای استفاده از ظرفیت های موجود کشور یاری کنند.

وی مددجویان روستایی را اولویت اصلی کمیته امداد در حوزه مسکن دانست و افزود: بخش قابل توجهی از مددجویان کمیته امداد در روستاها زندگی می کنند اما در حوزی شهری نیز آماده استفاده از ظرفیت های موجود هستیم.

مدیرکل تامین مسکن کمیته امداد افزود: از ابتدای سال گذشته تقریبا برای ۵۰ هزار ‌واحد مسکونی هدف گذاری داشتیم که در بخش های مختلف و با شرکای متعدد شناسایی و تعیین شد.

توکلی ادامه داد: بر اساس جدیدترین اطلاعات بیش از ۲۱ هزار و ۴۶۰ واحد ما به صورت ۱۰۰ درصد ساخته و مورد بهره برداری رسیده است و علاوه بر این ۶ هزار و ۶۷۰ واحد دیگر نیز در شرف بهره برداری هستند که عمده آنها تخریب و احداث شده اند. این واحدها نیز پیشرفت بیش از ۹۶ درصد دارند و فقط مرحله تحویل و بهره برداری آن باقی مانده است.

پرداخت ۴۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه/ کمک سه هزار میلیارد تومانی به یتیمان


امکان ثبت ۹ خدمت دیگر کمیته امداد در دفاتر پیشخوان دولت

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: امکان ثبت ۹ خدمت دیگر کمیته امداد در دفاتر پیشخوان دولت فراهم شد.

مجتبی ذنوبی افزود: در پی تفاهم‌نامه کمیته امداد و شرکت پیشخوان خدمات ایرانیان و در راستای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، مبنی بر واگذاری خدمات دستگاه‌های اجرایی به دفاتر پیشخوان دولت، امکان ثبت ۹ خدمت دیگر کمیته امداد از دفاتر پیشخوان دولت فراهم شد.

وی ادامه داد: این اقدام در راستای ارائه خدمات غیرحضوری مطلوب به جامعه هدف، تسهیل و تسریع در خدمت‌رسانی شایسته به خانواده‌های تحت حمایت انجام شده است.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی کمیته امداد گفت: در همین راستا فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی لازم به مددجویان برای ثبت درخواست‌ها در صورت لزوم انجام شده است.

ذنوبی خاطرنشان کرد: از این پس مددجویان می‌توانند برای دریافت کمک هزینه تحصیلی، کمک هزینه ازدواج و تامین لوازم ضروری زندگی، درخواست خود را در دفاتر پیشخوان دولت ثبت کنند.

وی اضافه کرد: همچنین امکان ثبت درخواست احداث مسکن، درخواست تعمیر مسکن، درخواست خرید مسکن و درخواست احداث فضای جانبی در دفاتر پیشخوان دولت فراهم شده است.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی کمیته امداد تصریح کرد: درخواست دریافت اجاره و ودیعه مسکن، درخواست معافیت و انتقال مددجوی سرباز از دیگر مواردی است که ثبت آنها در دفاتر پیشخوان دولت ممکن شده است.

پرداخت ۴۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه/ کمک سه هزار میلیارد تومانی به یتیمان

کمیته امداد ۲۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال جذب کرد

قائم مقام کمیته امدادامام خمینی (ره) گفت: در بودجه سال گذشته ۳۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال دیده شده بود که ۲۳ هزار میلیارد تومان آن توسط کمیته امداد جذب شد.

جعفر صباغیان از همه یاوران کمیته امداد در زمینه اشتغال بخصوص مسوولان استانی و بانک ها که تسهیلات کمیته امداد را در اولویت قرار می دهند، قدردانی کرد و توانمندسازی مددجویان و ایجاداشتغال پایدار با حفظ کرامت انسانی از اهداف اصلی کمیته امداد است.

صباغیان از ۱۷ برنامه کمیته امداد و ارائه ۱۲۰ خدمت به مددجویان و خانواده‌های تحت پوشش خبر داد و گفت: در کمیته امداد ۱۷ برنامه داریم که ۱۲۰ خدمت ارائه می شود که باید اثر بخشی داشته باشد و منجر به خودکفایی شود.

وی افزود: خدمات دیگری که در کمیته امداد مانند آموزش، دانشگاه، حوزه های حمایتی مانند تامین جهیزیه ارایه می شود، دارای پیوست توانمندسازی است.

قائم مقام کمیته امداد گفت: کمیته امداد در زمینه توانمندسازی فعالیت زیادی دارد که مهمترین آن اشتغال است؛ افرادی که در کمیته خودکفا می شوند با دست خالی و تسهیلات اندک اشتغال ایجاد کرده اند و خودشان دست ۱۰ تا ۱۲ نفر دیگر را گرفته اند.

رسیدگی به حدود ۴ هزار پرونده حقوقی مددجویان کمیته امداد

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی (ره) از همکاری هزار وکیل نیکوکار برای رسیدگی به حدود چهار هزار پرونده‌ حقوقی مددجویان در مراجع قضایی خبر داد.

حسین فتاحی افزود: از ابتدای سال جاری سه هزار و ۹۴۶ پرونده مددجویی در مراجع قضایی مورد رسیدگی قرار گرفته است و برای رسیدگی به این پرونده‌های حقوقی، حدود هزار وکیل نیکوکار با کمیته امداد همکاری داشته‌اند.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد با اشاره به ضرورت آموزش مسائل حقوقی به مددجویان با هدف پیشگیری، گفت: در سال گذشته ۷۸۱ دوره آموزشی با شرکت ۳۱ هزار مخاطب از جامعه هدف کمیته امداد برگزار شده است.

وی با اشاره به برگزاری ۲۰ هزار میز خدمت حقوقی برای مددجویان در سراسر کشور، خاطرنشان کرد: در همه شهرستان‌ها میز خدمت با حضور کارشناسان وکلای نیکوکاری هر هفته ۲ تا ۳ جلسه برگزار کرده‌اند.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری