کد خبر:177543
پ

٩٢ درصد مساحت کشور در سال ١۴٠٣ از نظر خدمات بوم شناسی ارزش‌گذاری می شوند

مدیر دفتر اقتصاد و فناوری سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ارزش‌گذاری خدمات بوم‌شناسی در ١٢ استان پیشرفت داشته است، گفت: اکنون ٧٣ درصد از مساحت کشور تحت پوشش ارزش‌گذاری خدمات بوم‌شناسی قرار دارد و طبق برنامه ریزی، حدود ٩٢ درصد مساحت کشور در سال ١۴٠٣، از نظر این خدمات ارزش‌گذاری خواهد شد.

٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود

مدیر دفتر اقتصاد و فناوری سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ارزش‌گذاری خدمات بوم‌شناسی در ١٢ استان پیشرفت داشته است، گفت: اکنون ٧٣ درصد از مساحت کشور تحت پوشش ارزش‌گذاری خدمات بوم‌شناسی قرار دارد و طبق برنامه ریزی، حدود ٩٢ درصد مساحت کشور در سال ١۴٠٣، از نظر این خدمات ارزش‌گذاری خواهد شد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، الناز کیوانی روز سه‌شنبه افزود: مطالعات ارزشگذاری منابع محیط زیستی از سال ۱۳۸۴ در سازمان حفاظت محیط زیست آغاز و تا پایان سال ۱۳۹۹ تنها ۲ درصد از مساحت کشور ارزش‌گذاری شده بود.

وی ادامه داد: رویکرد کمی سازی مکانی خدمات بوم‌شناسی و تهیه نقشه ارزش این خدمات در محدوده استان های کشور، به تسریع در برآورد ارزش ریالی خدمات بوم‌شناسی انجامید.

وی افزود: از سال ۱۴۰۰، با تغییر رویکرد در این حوزه، ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات بوم‌شناسی، اکوسیستم محور جای خود را به ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات بوم‌شناسی مکان محور داد و کمی سازی مکانی خدمات بوم‌شناسی و تهیه نقشه ارزش این خدمات در محدوده استان های منتخب در دستور کار قرار گرفت.

مدیر دفتر اقتصاد و فناوری سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: این مهم با هدف دستیابی به اطلس ملی دیجیتال ارزش خدمات بوم‌شناسی با قابلیت به روز رسانی انجام و ارزش‌گذاری این خدمات در ۶ استان کشور، منجر به جهش آمار مساحت ارزش‌گذاری شده از نظر خدمات بوم‌شناسی، طی ٢ سال، از ۲ درصد به ۳۰ درصد شد.

وی به تعیین ارزش ریالی خدمات بوم‌شناسی در استان های سمنان، خراسان جنوبی، قزوین، لرستان، کردستان و کرمان، معادل ۳۰ درصد از مساحت کشور اشاره کرد و افزود: ۱۲ طرح مشابه در استان های اردبیل، گلستان، مازندران، گیلان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، آذربایجان های شرقی و غربی، اصفهان و خراسان رضوی، معادل ۴۳ درصد از مساحت کشور، در دست انجام است که در مجموع و با احتساب نتایج حاصل از ۱۸ مطالعه یادشده، ۷۳ درصد از خدمات بوم‌شناسی در سطح کشور ارزش‌گذاری خواهد شد.

کیوانی گفت: با توجه به اهمیت پیشبرد هماهنگ طرح های در دست انجام و اطمینان از تطابق داده ها، اطلاعات و روش ها با طرح های تکمیل شده پیشین، سه نشست تخصصی با هدف یکپارچه سازی نتایج طرح های در حال اجرای ارزش‌گذاری خدمات بوم‌شناسی، به ترتیب در پارک ملی گلستان، مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان کرج و دفتر اقتصاد و فناوری محیط زیست برگزار شد.

وی افزود: برنامه ریزی برای اجرای هفت طرح ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستمی در استان های چهارمحال وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، یزد، خراسان شمالی، همدان و زنجان، معادل ۱۸ درصد از مساحت کشور صورت گرفته است، که در صورت انجام، حدود ۹۲ درصد از مساحت کشور، در سال ۱۴۰۳، از حیث خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری خواهد شد.

مدیر دفتر اقتصاد و فناوری سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ارزش خدمات بوم‌شناسی کارکردهای زیادی دارد؛ به عنوان مثال، طرح پیاده سازی مدل پرداخت برای خدمات اکوسیستم با هدف ایجاد معیشت پایدار در منطقه حفاظت شده قالیکوه استان لرستان، از سال ۱۴۰۲ و در راستای کارکرد پرداخت برای خدمات اکوسیستم (PES) در حال اجرا است.

٩٢ درصد پهنه کشور از نظر خدمات بوم‌شناسی ارزش‌گذاری می‌شود

کیوانی به برگزاری اولین همایش ملی جایگاه ارزش خدمات بوم شناسان در نظام برنامه ریزی کشور در سال ۱۴۰۱ و رونمایی از نتایج پنج طرح ارزشگذاری خدمات اکوسیستمی خاتمه یافته، به عنوان اولین اقدام در جهت جریان‌سازی بکارگیری ارزش خدمات بوم‌شناسی در نظام برنامه ریزی کشور اشاره کرد.

وی گفت: در راستای کارکرد دیگر ارزش خدمات اکوسیستمی، با عنوان برآورد خسارات محیط زیستی ناشی از اجرای طرح های توسعه در نظام پیشگیری و جبران خسارت، ارزش های خدمات بوم‌شناسی تحت تاثیر از پنج طرح مشمول ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA)، در پنج استان، با استفاده از نتایج طرح های ارزش‌گذاری خدمات بوم‌شناسی، برآورد شدند.

بستر سازی برای گسترش بکارگیری فناوری‌های نوین و سازگار با محیط‌زیست

کیوانی با اشاره به تهیه شیوه نامه خانه های فناور محیط زیست و ابلاغ آن به ادارات کل حفاظت محیط زیست، اظهار داشت: خانه های فناور محیط زیست با هدف حل چالش های محیط زیست، از طریق شبکه سازی میان همه مراکز علمی و دانشگاهی، صاحبان ایده، شرکت های دانش بنیان و نخبگان استان در ۱۸ مرکز استان تاسیس شدند و در سایر استان ها نیز در شرف راه اندازی هستند.

وی به روز رسانی چالش های محیط زیستی در سه حوزه فناوری شامل سیستم‌های ردیابی، پایش و پیش بینی، رفع آلایندگی و افزایش بهره‌وری و بهره‌برداری، همچنین ارائه راهکارهای فناورانه برای کنترل و کاهش چالش های محیط زیستی، بررسی طرح های فناورانه محیط زیستی و حمایت از شرکت‌ها و صنایع دانش بنیان دارای ایده و طرح در حوزه محیط زیست را از سایر اقدامات انجام شده در حوزه فناوری برشمرد.

پژوهش های اولویت دار محیط زیستی

مدیر دفتر اقتصاد و فناوری سازمان حفاظت محیط زیست درباره اقدامات حوزه پژوهش های محیط زیستی گفت: در سال ۱۴۰۲، آیین نامه شورای راهبردی پژوهش و فناوری، شیوه نامه حمایت سازمان حفاظت محیط زیست از فرصت های مطالعاتی اعضای هیات علمی و شیوه نامه حمایت سازمان حفاظت محیط زیست از پایان نامه ها/رساله های دانشجویی بازنگری شدند.

کیوانی شناسایی و بررسی ۱۳۸ اولویت پژوهشی استانی و ۳۱ اولویت دفاتر ستادی را از دیگر اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد و از فراخوان اولویت های پژوهشی و فناوری محیط زیست در وب گاه سازمان حفاظت محیط زیست، در سال ۱۴۰۳، خبر داد.

وی اضافه کرد: طی برگزاری ۱۲ جلسه، ۱۰ طرح پژوهشی اولویت دار در کمیسیون پژوهش و فناوری تصویب شد و حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری به ترتیب تا سقف ۱۵ و ۴۰ میلیون تومان، طرح‌های پسادکتری و فرصت های مطالعاتی اعضای هیات علمی، در دستور کار قرار گرفت.

کیوانی ایجاد ٢ بانک اطلاعاتی پژوهشگران و فناوران برتر و طرح های پژوهشی ۱۰ سال اخیر سازمان حفاظت محیط زیست را در راستای بهره مندی از ظرفیت فکری نخبگان، صاحب نظران، پیشکسوتان، دانشگاهیان و صاحبان فن حایز اهمیت دانست.

وی افزود: جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران سازمان نیز بعد از ۵ سال وقفه، در ۴ بخش پژوهشگران برتر، فناوران برتر، طرح های پژوهشی برتر و ادارات کل فعال در حوزه پژوهش و فناوری، برگزار و از رتبه های اول تا سوم هر گروه تقدیر شد.

بسترسازی برای اشتغال با تقویت ظرفیت های سازمان

مدیر دفتر اقتصاد و فناوری سازمان حفاظت محیط زیست، از تهیه پیش‌نویس تاسیس سازمان نظام مهندسی محیط زیست و برنامه تقویت رویکرد محیط زیست (E)در سیستم مدیریت یکپارچه ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) خبر داد و این دو اقدام را در راستای ساماندهی دانش آموختگان، توسعه و ارتقای دانش حرفه ای محیط زیست و بالا بردن استاندارد انجام فعالیت‌های حوزه محیط زیست ضروری برشمرد.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری