کد خبر:91534
پ

وعده پنج میلیون دلاری نخست وزیر ژاپن در حمایت از اوکراین

دقایقی پیش سخنگوی ارشد دولت ژاپن اعلام کرد فومیو کیشیدا نخست‌وزیر این کشور به ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین وعده داده است پس از فروریختن سد نوا کاخوفکا که خسارت شدیدی به اوکراین وارد کرد، توکیو ۵ میلیون دلار به کی یف کمک خواهد کرد.

وعده پنج میلیون دلاری نخست وزیر ژاپن در حمایت از اوکراین

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، از کیودونیوز ژاپن، کیشیدا و زلنسکی چند روز پس از آن که در پی سیلاب ناشی از تخریب سد نوا کاخوفکا ده‌ها هزار نفر از ساکنان مجبور به تخلیه خانه های خود شدند، گفت‌وگوی تلفنی انجام دادند. در این گفت و گو اوکراین مسکو را مقصر حادثه انهدام سد دانسته است و بیان داشته هیچ نشانه‌ای از پایان جنگ با روسیه وجود ندارد.

بنا به گزارش کیودو نیوز، این سد برای اوکراین حیاتی محسوب می شد؛ زیرا آب خنک کننده نیروگاه هسته ای زاپروژیا (بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا) را تامین می کند. بروز هر نوع مشکل در خنک کردن سوخت هسته ای می تواند منجر به یک حادثه جدی مانند ذوب هسته شود. تاسیسات این سد و نیروگاه در کنترل روسیه هستند.

وزارت امور خارجه ژاپن با تاکید بر این که در این دیدار هر دو سیاستمدار بر اهمیت نظم جهانی مبتنی بر حاکمیت قانون را صحه گذاشتند، اعلام کرد: کیشیدا که روز اول فروردین نیز بازدیدی از کی یف داشت، به زلنسکی گفت هر گونه تلاش برای تغییر وضعیت موجود با استفاده از زور، نباید پذیرفته شود.

زلنسکی در اجلاس سران جی-۷ در هیروشیما از جامعه بین‌المللی خواست به حمایت از اوکراین که از زمستان ۱۴۰۰ با روسیه در جنگ است، ادامه دهد. توکیو، به عنوان متحد واشنگتن، از ابتدای جنگ کمک های مالی فراوانی به کی یف عرضه کرده است.

در حالی که ظاهراً اوکراین در حال آماده‌سازی برای یک ضدحمله گسترده علیه روسیه است، زلنسکی در اوایل این هفته نیز با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، گفتگوی تلفنی داشت.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری