کد خبر:136392
پ

وزیر خارجه ترکیه: هدف ما تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس شریف است

وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه اسرائیل با خشونت به جایی نمی‌رسد، گفت: هدف ما تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس شریف است.

وزیر خارجه ترکیه: هدف ما تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس شریف است

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران به نقل از ایرنا؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و همتای ترک خود هاکان فیدان پس از پایان رایزنی های فشرده خود که پشت درهای بسته انجام شد در نشست خبری مشترک شرکت‌ کردند.

ملاقات امیر عبداللهیان و فیدان پس از در حاشیه اجلاس فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در جده دومین دیدار وزرای خارجه دو کشور از زمان ارتکاب جنایت جنگی صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها در غزه است.

هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در آغاز نشست مشترک خبری خود با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ضمن خوش‌آمدگویی به هیات ایرانی اظهار داشت: روابط ترکیه با ایران به طور بی سابقه ای در حال جهش است. دو بار در ماه های اخیر به ایران رفتم و همچنین قرار است رئیس جمهوری اسلامی ایران به ترکیه سفر کند.

وی در خصوص مذاکرات امروز خود با امیرعبداللهیان گفت: در خصوص افزایش همکاری ها در زمینه مقابله با اقدامات تروریستی در منطقه گفت وگو کردیم.

وزیر امور خارجه ترکیه ادامه داد: همکاری ها و گفت وگوهای دوجانبه تهران و آنکارا در زمینه همکاری های دوجانبه در خصوص محاصره غیرقانونی غزه همچنان ادامه دارد.

هاکان فیدان وضعیت امروز در غزه را نگران کننده خواند و اظهار داشت: مردم در غزه به دارو و مواد غذایی دسترسی ندارند و مقابل چشم جهانیان به قتل می‌رسند و حتی بیمارستان ها هم مورد هدف قرار می‌گیرند.

فیدان خاطرنشان کرد: این محاصره نقض آشکار حقوق بشر است و ما نمی‌توانیم در برابر آن سکوت کنیم و حملات به غیرنظامیان را تحمل نمی‌کنیم‌. ما روز یکشنبه با راهپیمایی بزرگ استانبول از غزه حمایت کردیم. 

نمی‌توان در قبال اوکراین و فلسطین استاندارد دوگاه اتخاذ کرد

وی درباره تلاش های دیپلماتیک ترکیه برای آتش بس در غزه نیز گفت: ما با دولت های غربی تماس های فشرده داشتیم و معتقدیم که نمی‌شود در قبال اوکراین و فلسطین استاندارد دوگانه اتخاد کرد.

هاکان فیدان با بیان اینکه اسرائیل باید هر چه زودتر توسل به خشونت و جنگ را کنار بگذارد، گفت: اسرائیل نمی‌تواند با خشونت به جایی برسد.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: باید هر چه سریع تر آتش بس برقرار شود و ما نمی‌خواهیم تراژدی انسانی غزه به جنگ منطقه ای تبدیل شود.

وی در ادامه افزود: همه باید تشویق کننده صلح باشند و باید بستری فراهم کنیم تا دیدگاه های جایگزین مورد بررسی قرار گیرد.

هاکان فیدان در خصوص پیشنهاد ترکیه در این خصوص گفت: باید کنفرانس بین المللی صلح برگزار شود و رایزنی ما برای مکان و زمان این کنفرانس ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه ترکیه آماده ضامن توافقات احتمالی است، افزود: هدف ما تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس شریف است. من با همکار ایرانی ام (امیرعبداللهیان) در مورد مسائل منطقه از جمله سوریه و عراق صحبت کردم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه بیان کرد: ایران و ترکیه همیشه در این منطقه هستند پس تعمیق همکاری های دو کشور مهم است و این را ادامه می دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان پس از این نشست خبری با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد که محور اصلی این دیدارها مسائل مهم منطقه و مساله توقف جنگ علیه مردم غزه است.

امیرعبداللهیان به منظور پایان توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی و کشتار دیوانه وار مردم غزه توسط ارتش اشغالگر، در دور جدید سفرهای منطقه ای خود چهارشنبه به دوحه سفر کرده و با مقامات ارشد قطری و «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس به رایزنی و گفتگو پرداخت.

در همین رابطه وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با امیر قطر تصریح کرد: در نتیجه استمرار جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع و محاصره کامل غزه، بتدریج شاهد افزایش عکس‌العمل‌ها و تشدید و توسعه دامنه درگیری‌ها در منطقه هستیم و طبیعی است گروه‌ها و جریان‌های مقاومت در مقابل این همه جنایت و نیز حمایت تمام‌عیار آمریکا از رژیم صهیونیستی ساکت نخواهند ماند و آنها منتظر توصیه کسی نمی‌مانند، لذا لازم است از آخرین فرصت‌های سیاسی برای توقف جنگ استفاده کنیم و چنانچه اوضاع از کنترل خارج شود، هیچ طرفی از پیامدهای آن در امان نخواهد بود.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری