کد خبر:165882
پ

وزرای خارجه چین وکره جنوبی درباره کره شمالی ومسائل دوجانبه گفتگو کردند

وزیر امور خارجه کره‌جنوبی امروز (سه شنبه) در اولین تماس تلفنی با همتای چینی خود درباره کره‌شمالی و دیگر مسائل دوجانبه گفت‌وگو کرد.

رایزنی وزرای خارجه چین و کره‌جنوبی درباره کره‌شمالی

وزیر امور خارجه کره‌جنوبی امروز (سه شنبه) در اولین تماس تلفنی با همتای چینی خود درباره کره‌شمالی و دیگر مسائل دوجانبه گفت‌وگو کرد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، وانگ یی وزیر امورخارجه چین از چو ته یول همتای خود برای سفر به پکن سفر دعوت کرد و همچنین ابراز امیدواری کرد که پکن و سئول در آینده برای پیشبرد روابط دوجانبه همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

چو ته یول از دعوت وانگ یی تشکر و موافقت کرد که از طریق مجراهای دیپلماتیک اقدامات لازم را برای سفر به سئول در زمان مناسب انجام دهد.

به گفته این وزارتخانه، وزرا ارزیابی خود را از وضعیت امنیت منطقه‌ای به اشتراک گذاشتند و درباره روابط دوجانبه مانند زنجیره‌های تامین گفت‌وگو کردند.

دو طرف بر لزوم تقویت «مبادلات و ارتباطات راهبردی» در سطوح مختلف توافق کردند و چو ته یول نیز بر اهمیت «به حداقل رساندن عوامل اختلاف» و ایجاد اعتماد بین این دوکشور تاکید کرد.

چو ته یول همچنین با مطرح کردن پیشنهاد ادامه دار بودن چنین رایزنی‌هایی بر تلاش‌ برای تسریع کردن روند آماده‌سازی‌ نشست سه جانبه بعدی سران کره جنوبی، چین و ژاپن که در نشست نوامبر سال گذشته میلادی(آبان-آذر) وزرای امور خارجه درباره آن توافق شده بود، تاکید کرد.

چو ته یول نسبت به تحریکات کره شمالی، تشدید تنش‌ها و همچنین توسعه هسته‌ای و موشکی این کشور که قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل آن را ممنوع کرده است، ابراز نگرانی کرد.

وی از پکن خواست تا «نقشی سازنده» در هدایت کردن پیونگ یانگ به سوی گفت‌وگو و مسیر خلع سلاح هسته‌ای ایفا کند.

چو ته یول با اشاره به بازگرداندن اجباری فراریان کره شمالی، از دولت چین خواست به آن‌ها کمک کند تا به کشور موردعلاقه خود نقل مکان کنند.

تماس تلفنی امروز سه‌شنبه پنجمین گفت‌وگوی چو ته یول از زمان به روی کار آمدنش در اوایل ماه گذشته میلادی(دی-بهمن) بود. چو ته یول تاکنون با همتایان خود از آمریکا، ژاپن، استرالیا و ویتنام گفت‌وگوی تلفنی داشته است.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری