کد خبر:34220
پ

اختصاصی| واقعه‌ای هولناک که روز همبستگی زنان دنیا نام گرفت

روز ۸ مارس یادآور واقعه‌ای هولناک برای زنان کارگر در یک کارخانه نساجی است که به تبعیض جنسیتی در جوامع غرب اشاره دارد.

به گزارش خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران، هرساله بانوان جهان روز ۸ مارس را به نام روز جهانی زن جشن می‌گیرند. این روز در تاریخ تمام کشورها نماد مقاومت و مبارزه زنان در طول تاریخ برای بدست آوردن برابری و عدالت محسوب می‌شود.

این روزبرای تمام زنان دنیا تاریخی مشترک است که به دور از هر گونه دسته‌بندی نژادی و اقلیمی جشن گرفته می‌شود.

اگربخواهیم علت نامگذاری ۸ مارس را به روز زن تششریح کنیم باید به مبارزه زنان کارگر کارخانه نساجی کتان شهر نیویورک در سال ۱۸۵۷ اشاره کنیم که به دلیل شرایط کاری سخت و دستمزد پایین نسبت به مردن اعتراض کردند. بعد از گذشت بیش از پنجاه سال، کارگران زن کارخانـۀ نساجی کتان در شهر نیویورک به منظور احیا خاطرۀ انتقاد در این روز را که تبعیض، محرومیت و فشار کار و حقوق بسیار کم زنان را بیاد می‌آورد دست به اعتصاب زدند، صاحب این کارخانه برای جلوگیری از همبستگی کارگران بخش‌های دیگر با اعتصاب‌گران و عدم سرایت آن به بخش های دیگر کارخانه‌اش، این زنان را در محل کارشان محبوس ساخت و بعدا به دلایل نامعلوم کارخانه آتش گرفت و فقط تعداد کمی از زنان توانستند از این حادثه نجات یابند و مابقی ۱۲۹ تن از زنان کارگر در این آتش سوختند.

به همین دلیل روز هشتم مارس بطور سنتی بنام روز مبارزه زنان علیه بی عدالتی و فشار علیه زنان در خاطره ها باقی ماند. در سال هاى بعد در کشورهاى مختلف اروپایى و امریکا مبارزه زنان به شکل تظاهرات و اعتصاب کاری علیه فشار، تبعیض و استعمار کاری و همینطور برای داشتن حقوق برابر در اجتماع ادامه پیدا کرد.

از جمله یکی از مهمترین مدافعان حقوق زن در آلمان کلارا زتکین (۱۸۵۷-۱۹۳۳) خواسته‌های مبارزان زن در آلمان را مبنی بر هشت ساعت کار در روز، تعصیلات ویژه در ایام زایمان و سایر حقوق طبق قانون را تقاضا کرد. در اروپا دومین کنفرانس سوسیالیستی زنان که در آن صد زن مبارز از هفده کشور جهان شرکت داشتند، با پیشنهاد کلارا زتکین روز هشتم مارس به عنوان روز زن و روز همبستگی بخاطر دفاع از حقوق زنان و مبارزه در مقابل تبعیض‌های گوناگون علیه زنان برگزیده شد.

روز جهانی زن

عظمت زن آن است که بتواند حجب و حیا و عفاف زنانه را حفظ کند

تاریخ نشان داده که نابرابری در جوامع مختلف همواره به دلیل عدم آگاهی نسبت به جایگاه زن روی داده است، در حالیکه اسلام شخصیت و ارزش زن ره به دور از جنسیت و نگاه تحقیرآمیز می‌داند. در این باره مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند: «دنیای فاسد غرب خواستند بروز زن را، شخصیت زن را در روشهای غلط و انحرافی که همراه با تحقیر جنس زن است، به زور به ذهن دنیا فرو کنند: زن برای اینکه شخصیت خودش را نشان بدهد، بایستی برای مردان چشم‌نواز باشد. این شد شخصیت برای یک زن!؟ بایستی حجاب و عفاف را کنار بگذارد، جلوه‌گری کند تا مردها خوششان بیاید. این تعظیم زن است یا تحقیر زن؟ این غرب مستِ دیوانه‌ی از همه جا بیخبر، تحت تأثیر دستهای صهیونیستی، این را به عنوان تجلیل از زن عَلم کرد؛ یک عده هم باور کردند. عظمت زن به این نیست که بتواند چشم مردها را، هوس هوسرانان را به خودش جلب کند؛ این افتخاری برای یک زن نیست؛ این تجلیل زن نیست؛ این تحقیر زن است. عظمت زن آن است که بتواند حجب و حیا و عفاف زنانه را که خدا در جبلّت زن ودیعه نهاده است، حفظ کند؛ این را بیامیزد با عزت مؤمنانه؛ این را بیامیزد با احساس تکلیف و وظیفه؛ آن لطافت را در جای خود به کار ببرد، آن تیزی و بُرندگی ایمان را هم در جای خود به کار ببرد. این ترکیب ظریف فقط مال زنهاست؛ این آمیزه‌ی ظریف لطافت و بُرندگی، مخصوص زنهاست؛ این امتیازی است که خدای متعال به زن داده است؛ لذا در قرآن به عنوان نمونه‌ی ایمان – نه نمونه‌ی ایمان زنان، نمونه‌ی ایمان همه‌ی بشر؛ زن و مرد – دو زن را مثال میزند: «و ضرب اللَّه مثلا للّذین امنوا امرأت فرعون» و «مریم ابنت عمران»؛ یکی زن فرعون است، دومی هم حضرت مریم است. اینها اشاره‌ها و نشانه‌هائی است که منطق اسلام را نشان میدهد.»

دیدگاه کاربران ۱ دیدگاه
  • آزادگان ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۰:۱۶
    0 0

    بسیار عالی بود. حظ بردم. ممنون از حسن ختام زیبا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری