کد خبر:28619
پ

اختصاصی| نیاز به استراتژی در مقوله صادرات خدمات فنی و مهندسی داریم

دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران گفت: اگر هدف ما در تولید مشخص باشد و صنعت ساختمان را در قالب برنامه مدون تولیدی اجرا کنیم هم از ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنیم و هم می‌توانیم طراز تولید را بالا ببریم.

ایرج گلابتونچی دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران در گفتگو با خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران، درباره دیدارصنعتگران با رهبری گفت: این دیدار از چند جنبه مهم بود چراکه این ملاقات نشانگر این بود که مسئولان رده بالای نظام به تولید و رفع موانع تولید توجه قرار دارند. در این جلسه تاکید بر این بود که تمرکز تصمیم‌گیری داشته باشیم و پراکندگی در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی از بین برود و از ظرفیت‌ شرکتها با برنامه‌ریزی مشخص بیشتر بهره گرفته شود.

وی درباره جایگاه صنعت ساختمان سازی اظهار کرد: در مقوله صنعت احداث و ساخت و ساز ظرفیت بزرگی در کشور وجود دارد به طوریکه ۵۶ هزار و ۵۰۰ شرکت در زمینه طراحی و اجرای پروژه‌ها از سوی سازمان برنامه تایید صلاحیت شده‌اند که بخش عظیمی از ظرفیت آنها آماده به کار هستند و با برنامه ریزی درست می‌توان از آن بهره گرفت و نیروهای نخبه و تحصیل‌کرده کشور بیشتری را مشغول به کار کرد.

دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران درباره مطالبات این فعالان حوزه تاکید کرد: باتوجه به شرایط اقتصادی باید استراتژی کوتاه مدت و بلند مدت در مقوله صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم. در این خصوص یعنی در صنعت احداث باید نقشه راهی تدوین شود تا ببینیم چطور می‌توان اشتغال پایدارتر ایجاد کرد، از ظرفیت آماده به کار شرکت‌های مهندسی بهره گرفت و در توسعه زیرساخت‌ها با مدل‌های مختلف که قبلا دولت کارفرما بوده یا در قالب تشکیل کنسرسیوم‌ها در پروژه‌های مختلف دولت یا جذب سرمایه‌گذاری کار کرد.

وی افزود: در حوزه نهضت ملی مسکن بخش خصوصی ظرفیت بسیار خوبی دارد که می‌تواند کمک کننده به دولت باشد. یک استراتژی داخلی و خارجی در قالب برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت باید باشد و بازارهای هدف مشخص شود و همچنین باید میزانی که قرار است بازار گرفته شود و حتی کشورهای هدف در منطقه و فرامنطقه تعیین شوند.

گلابتونچی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: اگر محدودیت‌های حوزه صنعت ساختمان از جمله سختگیری‌های بیمه، مالیات و مالیات‌های بر ارزش افزوده و… کاهش پیدا کند ماندگاری و توسعه شرکت‌ها افزایش خواهد یافت و در کنار تقویت اشتغال ظرفیت کاری‌ بیشتر خواهد شد.

وی یادآور شد: یکی از جاهایی که محور اشتغال است و می‌تواند به صورت زودبازده بحث اشتغال را حل کند اجراشدن پروژه‌های عمرانی در کشور است زیرا وقتی پروژه بیمارستان فرودگاه و… فعال می‌شود یکسری افراد با تخصص‌های مختلف به خدمت گرفته می‌شوند. جدای از بحث اشتغال به کار سریع، اگر پروژه‌ای حتی مربوط به خارج از کشورهم باشد می‌تواند ارزآوری بردن محصولات ایران به بازارهای بین‌المللی و حجمی از کالاهای ساختمانی را وارد بازار خارجی کند.

دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران بیان کرد: به نظر می‌رسد متدهای چند ساله اخیر بخصوص در بحث‌هایی که برای رونق تولید باید اجرایی شوند، چندان وجود ندارند و یا خوب اجرا نمی‌شوند که در این زمینه می‌توان از مشارکت بخش خصوصی در تدوین نقشه استراتژیک استفاده کرد.

وی درباره پروژه‌های عمرانی تشریح کرد: بحث ما در سه قسمت است یکی پروژه‌هایی است که دولت یا دستگاه‌های وابسته به آن در قالب مناقصه برگزار می‌کنند مثل راه‌آهن همدان به تهران که از بودجه دولت و از طریق مناقصات مشخص دولتی، پیمانکاران مشغول می‌شوند. یکسری از پروژه‌ها مهم است اما دولت با توجه به درآمد و شرایط اقتصادی آنها را در قالب سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری تعریف می‌کند مثل پروژه جاده قم به سلفچگان یا پروژه انتقال آب از تصفیه خانه تهران به دشت‌های ورامین و گرمسار پروژه‌های سرمایه‌گذاری هستند که پیمانکاران یا اعضای سندیکای ساختمانی در دو شکل می‌توانند عمل کنند یعنی یا می‌روند و سرمایه‌گذار داخلی و خارجی جذب می‌کنند یا خودشان در پروژه‌هایی در قالب مشارکت کار کنند. یک نوع دیگر همکاری هم این است که پیمانکاران در کار ساخت و ساز در طرح نهضت ملی مسکن به صورت تهاتر در ساخت، مشارکت می‌کنند.

گلابتونچی ادامه داد:همچنین اگر می‌خواهیم رونق تولید وجود داشته باشد باید از آن چیزی که امروز دیده می‌شود فعالتر شویم چراکه اساسا صنعت ما صنعت پیشران تولید است یعنی باید اول کارخانه راه بسازیم و زیرساخت‌ها را ایجاد کنیم تا صنعتکاران و تولیدکنندگان بتوانند در آن محل ساخته شده یا یک جاده ترنسفورت کنند و محصولات خود را عرضه کنند. بر همین اساس اگر هدف ما در تولید مشخص باشد و صنعت ساختمان را در قالب برنامه مدون تولیدی اجرا کنیم هم از ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنیم و هم می‌توانیم طراز تولید را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه سندیکای شرکت ساختمانی کمیسیون‌های مختلف دارد و نظر افراد در بخش‌های مختلف جمع‌بندی و پالایش می‌شود، گفت: سندیکای شرکت‌های ساختمانی قدیمی‌ترین تشکل صنفی کشور و اولین تشکل مهندسی کشور است که اعضای آن تماما شرکت‌های بخش خصوصی هستند. این سندیکا با توانی که دارد می‌تواند به دولت مشورت دهد و برنامه‌هایی بنویسد که در اجرا موفق‌تر باشند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری