کد خبر:147521
پ

نماینده مجلس: سفر آیت الله رئیسی گامی در تقویت مناسبات راهبردی ایران و روسیه بود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر روز پنجشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۲ رئیس‌جمهوری به مسکو گفت:‌ این سفر گام مهمی در تقویت مناسبات راهبردی ایران و روسیه بود.

نماینده مجلس: سفر رییسی، گامی در تقویت مناسبات راهبردی ایران و روسیه بود

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران به نقل از ایرنا، علی علیزاده گفت: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه منافع راهبردی مشترکی دارند،‌ از این‌رو، به‌نفع طرفین است که این مناسبات را به‌سطح راهبردی آن ارتقا دهند.
نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس خاطرنشان کرد: سفرهای متعدد و متقابل مقامات دو کشور نشان از تلاش آنها برای ارتقای روابط به سطح راهبردی است و سفر اخیر رئیس‌جمهوری نیز به تحقق این هدف کمک کرد.
وی همچنین مذاکرات رئیس‌جمهوری درباره فلسطین در سفر به مسکو را موید اهمیت موضوع توقف کشتار مردم مظلوم غزه توسط صهیونیست‌ها و لزوم شتاب‌بخشی به ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه دانست.
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۲ سفری چندساعته به مسکو داشت. این سفر حدود یکسال و ۱۱ ماه پس از سفر نخست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به مسکو انجام شد.
پیش از این، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص سفر یک روزه آیت‌الله رئیسی به مسکو در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: ۱۶ آذر ۱۴۰۲ طی سفری کوتاه، مذاکرات و دیدار کاری مهم روسای جمهور ایران و ‌روسیه در کرملین مسکو به مدت پنج ساعت انجام شد.
حسین امیرعبداللهیان ادامه داد: بخش مهمی از مذاکرات بر موضوع فلسطین تمرکز داشت. طرفین بر ضرورت توقف فوری جنگ و نسل‌کشی در غزه و کرانه باختری، توقف کوچ اجباری ساکنان غزه و گشایش بی‌درنگ گذرگاه رفح برای ارسال کمک‌های گسترده انسانی به سراسر غزه تاکید داشتند. امیرعبداللهیان در این خصوص تاکید کرد: روسیه به ابتکار عمل می‌اندیشد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص سایر موضوعات مورد گفت‌وگو نیز گفت: مناسبات دوجانبه شامل امور بانکی- پولی، ترانزیت، راه آهن، همکاری نیروگاهی، کشاورزی، انرژی، علمی، دانشگاهی، فناوری، گردشگری، صنعت… و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مورد توجه و پیگیری دو رئیس‌جمهوری قرار گرفت.
دومین سفر رسمی آیت‌الله رئیسی به مسکو در شرایطی انجام شد که آمارها گویای بهبود وضعیت صادرات ایران در مبادلات تجاری با روسیه است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز در این باره به ایرنا گفت: در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی (دی ۱۴۰۱ – مهر ۱۴۰۲)، صادرات کالاهای ایرانی به روسیه، حدود ۳۰ درصد رشد داشته است.
کاظم جلالی، این میزان صادرات کالای ایرانی را در سال‌های اخیر، بی‌سابقه توصیف کرد و افزود: میزان واردات کشورمان از روسیه در این مدت، کاهش یافته است.
به گفته جلالی در سال ۲۰۲۲ میلادی بخش زیادی از گندم مورد نیاز ایران از طریق روسیه تامین شد اما در این مدت کشاورزان کشورمان موفق به افزایش تولید گندم شدند و نیاز خارجی کشور کاهش پیدا کرد.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری