کد خبر:119844
پ

نشست تحلیل و بررسی کتاب «آبی ها» در استان کرمانشاه برگزار شد

نشست تحلیل و بررسی کتاب «آبی ها» از منابع دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، در اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه با هدف معرفی منابع جشنواره رضوی با حضور علاقمندان و منتقدان برگزار شد.

نشست تحلیل و بررسی کتاب «آبی ها» در کرمانشاه برگزار شد

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، در ابتدای این نشست حجت الاسلام علی زیستی منتقد و پژوهشگر ادبی در خصوص کتاب گفت: این کتاب پس از ۴۰ سال نویسندگی نوشته شده است و کلمات آن در اوج پختگی نویسنده منتشر شده و همچنین این کتاب رمانی است در بستر تاریخ که با دیدگاهی متفاوت توسط نگارنده به چاپ رسیده است.

زیستی در ادامه بیان داشت: این کتاب رمانی پر از عشق است، مثلاً عشق زن جذامی به همسرش که در صفحه ۱۲۹ به آن اشاره شده است، یا عشق جیران به زکریا که دختر نابینایی است که زکریا با دارونمایی شفایش می‌دهد که در صفحه ۲۰۵ اشاره شده است، عشق وفا و زکریا به همدیگر و از همه مهمتر عشق همه این‌ها به علی بن موسی الرضا علیه السلام که در این کتاب خیلی نمود دارد.

وی در خصوص نکات بعدی که در کتاب آمده است خاطرنشان کرد: نکته بعدی قابل توجه کتاب اینکه آقای تشکری نمایشنامه نویس بود که در جایی از کتاب از دارونمایی استفاده کرده و این را درباره جیران در کتاب به کار برده است و در این کتاب از الگوهای نمایشی بیشتر استفاده شده است.

وی بیان داشت: در این کتاب خود سید تشکری و اعتقاداتش وجود دارد نه تنها جملاتی درباره موضوع بلکه می‌توان شخصیت سعید تشکری را در این کتاب شناخت؛ سعید تشکری در این رمان روایتگر زندگی و احوال پزشکی مسیحی است که به دنبال پیشوا و الگوی کامل زمانه خود می‌گردد، او می‌خواهد خود را از حیطه قدرت راهبان برهاند و هم عشق زمینی و هم عشق آسمانی را درباید.

وی بیان کرد: رمان تاریخیِ «آبی‌ها» در ۴۲ بخش تنظیم شده ‌است، این کتاب نوشته سعید تشکری، رمانی تاریخی در دو جلد، درباره پزشکی مسیحی به اسم زکریای رومی است که در زمان هارون‌الرشید زندگی می‌کند و محضر امام هشتم شیعیان می‌رسد. زکریای رومی در شهر هالینوبلس (حرّان) به دنیا آمده است و شهرش را بسیار دوست دارد، اما وقتی هارون الرشید او را احضار می‌کند، مجبور است دیر انطاکیه را ترک کند و به سمت دربار هارون برود.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری