کد خبر:104540
پ

نخستین قربانیان تبعیض در حوزه اشتغال در آمریکا سیاه پوستان هستند!

بر اساس اطلاعات رسیده تازه‌ترین داده‌های اداره آمار کار ایالات‌متحده نشان می‌دهد با افزایش بیم از رکود اقتصادی و سیاست تعدیل نیروی بسیاری از شرکت‌ها، سیاه پوستان ۹۰ درصد کارگران اخراج شده سال‌ جاری را تشکیل می‌دهند.

سیاه‌پوستان آمریکایی، نخستین قربانیان تبعیض در حوزه اشتغال

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران به نقل از تارنمای روزنامه واشنگتن‌پست، بر اساس داده‌های اداره آمار کار، سیاه‌پوستان آمریکایی از ماه آوریل (فروردین) نزدیک به ۹۰ درصد بزرگسالانی را تشکیل می دهند که به تازگی از کار بیکار شده اند.

براساس داده های آژانس فدرال که هفته گذشته منتشر شد، ۲۶۷ هزار نفر از ۳۰۰ هزار کارگری که در ماه‌های اخیر شغل خود را از دست داده‌اند، سیاه‌پوست بوده‌اند.

این روزنامه می نویسد: اما دولت واقعیت نژادپرستانه گنجانده شده در این آمار را رد می کند. اداره آمار کار هم در بیانیه ای ارسالی به واشنگتن پست اعلام کرده که هنوز برای نتیجه گیری براساس داده ها زود است.

در این بیانیه آمده است: در حالی که به نظر می‌رسد نرخ بیکاری سیاه‌پوستان در چند ماه گذشته افزایش یافته، برای تعیین اینکه آیا این وضعیت بلندمدت بوده یا خیر، به داده های بیشتر در ماه های دیگر نیاز است.

اما برخی تحلیلگران بازار کار با تائید گزارش شکاف عمیق در نرخ بیکاری سیاه پوستان و سفید پوستان اذعان کرده اند که اخراج گسترده کارکنان در صنایع فناوری و خدمات در سال جاری کارگران سیاه پوست را هدف قرار داده است.

یوجین دیلان مشاور بازرگانی مستقر در کالیفرنیا و کارشناس حوزه حقوق صاحبان سهام در این مورد گفت: در پی مرگ جورج فلوید، مرد سیاهپوستی که زیر شکنجه های یک افسر پلیس مینیاپولیس جان باخت، بسیاری از شرکت ها در راستای اجرای سیاست های مثبت و استخدام سیاه پوستان گام برداشتند، اما با افزایش بیم از رکود اقتصادی این تعهدات بار دیگر به سرعت در حال کمرنگ شدن است.

گفته می شود در حال حاضر شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله اپل، گوگل و متا موقعیت‌های شغلی را که مسئول تضمین نیروی کار با تنوع نژادی بود، خاتمه داده و تنها در سال جاری ده ها هزار کارگر را اخراج کرده اند.

براساس گزارش آژانس های فدرال، سیاه‌پوستان در ماه ژوئن (۱۱ خرداد تا ۱۰ تیر) با نرخ بیکاری ۶ درصدی مواجه بودند که این میزان نزدیک به دو برابر نرخ بیکاری ۳.۱ درصدی سفیدپوستان است. به نوشته واشنگتن پست نرخ بیکاری سیاه پوستان در آمریکا از دیرباز دو برابر سفیدپوستان در داده های اداره آمار کار بوده است.

گزارش ها نشان می دهد از زمانی که اداره آمار کار در سال ۱۹۷۲ شروع به ردیابی روند کلی نرخ بیکاری کرد، شکاف بیکاری سیاه پوستان و سفید پوستان تغییری نکرده است.

مایکل آستین مشاور فرماندار پیشین ایالت کانزاس و یکی از اعضای پروژه ۲۱ (شبکه ای از محافظه کاران سیاه پوست) در این مورد تاکید کرد که در سال جاری شاهد اخراج تعداد بیشتری از کارگران بوده ایم و در این میان سیاهپوستان ۶۴ درصد نرخ اخراج بالاتری دارند.

این در حالی است که دولت در سال جاری نرخ تورم را ۳.۸ درصد و کاهش قیمت ها را دستاورد بزرگی برای دولت خود اعلام کرده است.

براساس بررسی های مشترک موسسه گالوپ و آمازون که نتایج آن روز چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد، بزرگسالان سیاه‌پوست ۳۳ درصد کمتر و اسپانیایی تبارها ۴۳ درصد کمتر در این مشاغل حضور دارند.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری