کد خبر:19437
پ

نام‌هایی که جان خود را به جان ایران پیوند زدند/ درخشش ستاره‌های درمانگر بر تارک آسمان ایران

پرستار جامعه زحمتکشی که در ایام کرونا آسمان همیاری و همدلی ایران را با شعار «کرونا را شکست می‌دهیم» ستاره باران کردند.

به گزارش تحریریه ۳۶۱ درجه ایران، بیش از یکسال و نه ماه و سه هفته است که ویروس ناشناخته‌ای به زمین و ساکنانش حمله کرده است. شاید پیش از آن هیچگاه در مخیله‌مان هم نمی‌گنجید که ممکن است یک ویروس ناشناخته اینطور کشورها و بالتبع بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی شان را تحت‌الشعاع قرار دهد و این گونه همه چیز فلج کند.

بیش از یکسال از ورودش گذشته و همچنان بسیاری از کشورها با رشد و تغییر شکلش قرنطینه را به اشکال مختلف اجرا می‌کنند. گاه مبادی ورودی و خروجی کشورها بسته می‌شود گاه پروازها لغو می‌شود و گاه حتی بومیان اجازه خروج از خانه و تردد در سطح شهر را ندارند. گاه زمان‌بندی برای تردد در نظر گرفته می‌شود و گاه تدابیری برای دریافت نیازهای اولیه بدون خروج از خانه اندیشیده می‌شود.

آنچه مسلم است این است که در چنین شرایطی همه چیز حتی زندگی عادی افراد جوامع تغییر کرده و در این میان یک قشر بیش از دیگران خود را در مواجهه با این ویروس قرار می‌دهند تا با اجرایی شدن و البته همه‌گیر شدن برنامه‌ها و پروتکل‌های تاثیرگذار، این بلای غیرقابل پیش‌بینی را از سر بگذرانیم.

خط مقدم این جبهه همان زنان و مردانی هستند که با روپوش سفید و ظاهری به نسبت تغییر یافته همچنان شبانه‌روز جان خود را کف دست می‌گیرند تا جانی دیگری را حفظ کنند. خطر را به جان خریده‌اند و بدون لحظه‌ای تعلل، یکسال و نه ماه دوری از خانه و خانواده را به عشق نجات هم‌میهنانشان تحمل می‌کنند. آری فدائیان این جبهه همان مدافعان سلامت هستند. آنان که سلامت خود و خانواده‌شان را به سلامت ایران و ایرانی گره زده‌اند تا اینبار سویه‌ای به نام امیکرون را شکست دهند.

اگر بخواهیم نگاهی اجمالی به میزان مرگ و میر این مدافعان داشته باشیم باید صرفا به آمار فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلان شهر تهران اشاره کنیم که گفته بیش از ۱۴۵هزار پرستار از روزهای آغاز کرونا تاکنون به این بیماری مبتلا شده‌اند و از این میان ۱۵۵ نفر شهید شده‌اند.

طبق آمار بدست آمده حدود ۳۰۰ شهید از کادر درمان داریم که بسیار بیشتر از زمان جنگ است و این موضوع نشان از توجه و جانفشانی جامعه پزشکی در ایام پرخطر کرونا است.

نکته‌ای که این قشر را از دیگر اقشار زحمتکش در این ایام متمایز می‌کند این است که با وجود اینکه مدافعان امروز کشورمان یک یا دوبار به کرونا مبتلا شده‌اند ولی هنوز هم روزانه حدود ۱۰۰ مریض کرونایی را ملاقات می‌کنند و با اینکه باز هم در معرض خطر قرار دارند، از رسالت خود سر باز نمی‌زنند. آنچه رشادت این افراد را نسبت به عملکرد پرستارانی که در دیگر دوره دیگر تحولات این مرز و بوم یعنی دوره دفاع مقدس متمایز می‌کند این است که در شرایط کرونا علاوه‌ بر کادر درمان، خانواده‌هایشان نیز در معرض خطر هستند و این تفاوت بارز کرونا با زمان دفاع مقدس است. در آن زمان تیم‌های اضطراری که به جبهه می‌رفتند تنها خودشان در معرض خطر بودند؛ اما در مهلکه کرونا خانواده کادر درمان نیز در معرض خطر هستند.

آنچه در این میان مایه تاسف و تاثر است عملکرد وزارت بهداشت است که در مقابل چنین جانفشانی کاملا بی‌توجه عمل کرده است. این وزارتخانه با اعلام هرروزه واکسن‌زده‌ها، بیماران بستری شده و کشته‌شدگان می‌توانست آمار دقیقی حتی به مناسبت روز پرستار ارائه کند تا با یاد شهدای مدافع سلامت عموم افراد آمار تحلیلی دقیقی نسبت به شهدای کادر درمان داشته باشند و حتی میزان فوتی‌ها با تفکیک جنسیتی در آینده‌ای نه چندان دور برای امور تحقیقاتی مورد استفاده قرار گیرد.

البته در میان تمام بی‌مهری‌ها، سازمان فرهنگی هنری شهرداری به مناسبت روز پرستار و قدردانی از این قشر در کنار بیمارستان‌های تهران بنری با شعار پویش «سنگ تمام گذاشتید» نصب کرد تا شاید قدری خستگی این ایام را از تن کادر درمان بدر کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری