کد خبر:49293
پ

«منصور» نسخه سینمایی مدیریت جهادی مقام عالی‌رتبه ارتش ایران است

یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری مدیریت جهادی و توجه به شاخصه‌های آن است که این روزها در قالب آثار هنری به آن پرداخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران، مقام معظم رهبری در آغاز سال ۱۴۰۱ به مدیریت جهادی و اهمیت و مولفه های آن اشاره فرمودند. رهبری در این باره می‌فرمایند: درمبارزه دو چیز حتماً لازم است: یکی اینکه در آن جدّ و جهد و تحرکی باشد. انسان در رختخواب یا در پستوی خانه که نمی تواند مبارزه کند… دوم اینکه در مقابلش دشمنی باشد. مبارزه در آنجا که دشمن نیست معنا ندارد. پس جهاد متقوّم بر این دو رکن است..

ایشان تلاش بی وقفه در به کارگیری مؤثر و کنترل فعالیت های افراد، مبتنی بر مبارزه در تمام عرصه های علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و…. با نیت الهی، جهت نیل به اهداف والای جامعه و رفع موانع موجود، «مدیریت جهادی» را مدیریت جهادی می‌دانند که با سایر نظام های مدیریتی در پیش فرض ها و مبانی فکری و عقیدتی آن تفاوت دارد.

پس از انقلاب اسلامی، به ویژه در سال­های دفاع مقدس، یکی از شیوه­‌های مدیریت که به‌طور خاص مورد توجه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) قرار گرفته است، «مدیریت جهادی» نام دارد. مدیریت جهادی برگرفته از تعالیم اسلامی و بهره­ گیری از انرژی و توانمندی منابع انسانی است که با تکیه بر ارزش­ها و اعتقادات معنوی صورت می‌گیرد.

بر همین اساس اهالی هنر برای پرداخت بیشتر و بهتر به این موضوع در تولیدات خود رویکرد رهبری و مدیریت جهادی را دستمایه آثار هنری قرار داده‌اند که از این میان می‌توان به فیلم «منصور» نوشته و کاری از سیاوش سرمدی اشاره کرد که به بخش‌هایی از زندگی تیمسار منصور ستاری، فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و ساخت اولین جنگنده ایرانی می‌پردازد.

مدیریت جهادی که از نگاه رهبری سبکی برخاسته از تفکّر بومی و متناسب با مقتضیات فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است در این فیلم سینمایی با محوریت یک شخصیت نظامی نمایش داده شده است چراکه تیمسار ستاری طبق آنچه در این اثر نشان داده می‌شود، با وجود تمام سختی‌ها و مشکلات موجود و البته حواشی بوجود آمده در حیطه خود افراد متخصص را با خود همراه می‌کند تا در نهایت دستاوردی ملی خلق شود. وی باتوجه به مقتضای اجتماعی نیازسنجی می‌کند و با روحیه جهادی واتحاد و خرد جمعی در راهی قدم می‌گذارد که شاید از نگاه بسیاری از دشمنان ایران تحققش غیرممکن و محال بود.

در این فیلم بازی محسن قصابیان یکی از مهم‌ترین نقاط عطف اثر محسوب می‌شود چراکه وی با بازی درخشانی که در این اثر هنری داشته توانسته یک شخصیت رده بالا و نوع نگاهش را به درستی به مخاطب معرفی کند.

سیاوش سرمدی به عنوان نویسنده و کارگردان این اثر توانسته فرهنگ ایثار و شهادت راکه خود باعث مقاومت مردم جامعه در مقابل استکبار جهانی شده گسترش دهد و روحیه ی پایداری و استقامت جامعه را افزایش داده و عامل همبستگی اجتماعی و ایجاد شور و نشاط  و تحرک برای ملتی  که به انزوا کشیده شده، شود.

«منصور» به عنوان درام به زندگینامه شخصیتی می‌پردازد که در راستای هویت و هدف مشترک در میان افراد یک جامعه، اتحاد و همدلی ایجاد کرد. سرمدی در این اثر برای پرداختن به بخشی از زندگی تیمسار ستاری و ساخت اولین جنگنده کاملا ایرانی اهمیت فرهنگ ایثار در میان ایرانیان را یادآور می‌شود که این موضوع کاملا همسو را نگاه مقام معظم رهبری در اهمیت مدیریت جهادی است.

یکی از ابعاد حائز اهمیت این اثر که زبان مشترک میان همه اقوام و ملت‌ها محسوب می‌شود روحیه میهن‌پرستی است که از نظر بسیاری از اهالی هنر و سینما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این فیلم سنیمایی در جذب مخاطب خارجی به واسطه اکران در کشورهای مختلف است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری