کد خبر:86839
پ

مدیر جهاد کشاورزی گنبد کاووس: از تحویل هفت هزار تن گندم به هفت مرکز خرید خبر داد

آرخی بابیان اینکه تعداد مراکز دولتی خرید تضمینی گندم در گنبدکاووس با سرعت گرفتن برداشت‌ این محصول افزایش خواهد یافت، ادامه داد: در صورت تصویب افزایش نرخ خرید گندم، مابه التفاوت آن به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، عبدالملک آرخی روز چهارشنبه افزود: برداشت گندم در گنبدکاووس که در سال‌های گذشته بزرگترین شهرستان تولید کننده این محصول در کشور بود از حدود ۲ هفته قبل آغاز شده است.

وی اضافه کرد: درحال حاضر هفت مرکز دولتی خرید گندم شامل ۲ مرکز تعاون روستایی در روستاهای “ایمر ملاساری و ایگدر علیا” و نیز “سیلوی مرکزی، کارخانه‌های آرد “گندم سای در روستای حاجی قوشان، مشتری، محمدی و سیلوی زرین دانه” جنب سه راه روستای کوچک خرطوم آماده خرید این محصول از کشاورزان فعلا با قیمت تضمینی هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان هستند.

آرخی بابیان اینکه تعداد مراکز دولتی خرید تضمینی گندم در گنبدکاووس با سرعت گرفتن برداشت‌ این محصول افزایش خواهد یافت، ادامه داد: در صورت تصویب افزایش نرخ خرید گندم، مابه التفاوت آن به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین با اشاره به کم بارشی در سال زراعی جاری (مهر پارسال تاکنون) به‌خصوص در زمان کاشت زراعت پاییزه و نیز فصل زمستان و وقوع پدیده خشکسالی، یادآور شد: از مجموع ۱۱۷ هزار و ۸۶۰ هکتار سطح زیرکشت گندم در این شهرستان حدود ۱۰۸ هزار هکتار آن به سطح سبز رسید اما به سبب خشکسالی فقط ۶۰ هزار هکتار آن با پیش بینی تولید ۸۰ هزار تن (معادل ۷۰ درصد کاهش تولید) قابل برداشت است.

وی همچنین از خرید هزار و ۳۰۰ تن دانه روغنی کلزا در گنبدکاووس هم خبر داد و گفت: قیمت فعلی خرید هر کیلوگرم این محصول ۲۲ هزار تومان است که توسط یک مرکز خرید توسط تعاون روستایی این شهرستان خریداری می‌شود.

آرخی افزود: از مجموع هشت هزار و ۲۳۲ هکتار سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا در گنبدکاووس هفت هزار و ۷۲۱ هکتار آن به سطح سبز رسید که از این مقدار سه هزار و ۸۶ هکتار آن با پیش‌بینی تولید سه هزار و ۳۵۱ تن (معادل تقریبی ۷۰ درصد کاهش تولید) قابل برداشت است.

به گفته وی، ۴۸۰ دستگاه کمباین دارای معاینه فنی کار برداشت سه محصول زراعت پاییزه (گندم، جو و دانه روغنی کلزا) در گنبدکاووس را برعهده دارند.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد و از شهرستان های مهم در تولیدات کشاورزی استان گلستان به شمار می رود.

منبع
ایرنا
کلیدواژه : گنبد کاووسگندم
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری