کد خبر:196462
پ

مخالفت آلمان با سپر موشکی ناتو بر فراز اوکراین

دولت آلمان ضمن مخالفت با درخواست کی‌یف برای سپر موشکی ناتو بر فراز اوکراین تصریح کرد که برلین نمی‌خواهد به‌طور مستقیم در جنگ اوکراین مداخله کند.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، استفن هبستریت، سخنگوی دولت آلمان گفت که برلین درخواست ولودیمیر زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) برای «سپر موشکی» ناتو بر فراز اوکراین را زیاده‌روی می‌داند.

زلنسکی هفته گذشته در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز تاکید کرد که ناتو باید موشک‌های روسیه را از خاک خود هدف قرار دهد.

سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران درباره این درخواست رئیس جمهور اوکراین گفت: از دیدگاه ما، این یک مداخله، یک دخالت مستقیم در این جنگ است. و این چیزی است که ما به دنبال آن نیستیم.

اظهارات او دو روز پس از آن مطرح شده است که ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز این درخواست را رد کرد و به روزنامه آلمانی ولت آم زونتاگ گفت که بلوک تحت رهبری ایالات متحده بخشی از درگیری نخواهد شد.

استولتنبرگ همچنین تاکید کرد که هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروهای ناتو به اوکراین یا گسترش سپر دفاع هوایی ناتو به اوکراین وجود ندارد.

بنابر گزارش شبکه راشا تودی، در ازاء، بلوک تحت رهبری ایالات متحده پیشنهاد موافقت با یکی دیگر از درخواست‌های ولودیمیر زلنسکی را مطرح کرده است که محدودیت‌های احتمالی استفاده از تسلیحات ارائه ‌شده توسط ناتو در خاک روسیه را لغو کند. با این حال، برخی از اعضای بلوک پیشتر از این ایده عقب‌نشینی کرده‌اند.

هبستریت از پاسخ به این سوال که آیا کی‌یف به برلین تضمین داده است که با سلاح‌های آلمانی به خاک روسیه حمله نخواهد کرد؟ طفره رفت و گفت که چنین ترتیباتی مشروط به محرمانه بودن است.

ناتو متعهد شده است که سلاح، مهمات و تجهیزات بیشتری را حتی در شرایطی که ذخایر آن رو به اتمام است به کی‌یف ارسال کند. در همین راستا، استولتنبرگ یک برنامه پنج ساله برای کمک نظامی ۱۰۰ میلیارد یورویی (۱۰۸ میلیارد دلاری) به اوکراین ارائه کرده است اما گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از اعضای بلوک نگرانی‌هایی در مورد اینکه این پول از کجا تامین می‌شود، دارند.

مسکو بارها هشدار داده است که تحویل این تسلیحات جنگ را صرفاً بدون تغییر در نتیجه طولانی می‌کند و خطر رویارویی مستقیم بین روسیه و ناتو را افزایش می‌دهد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری