کد خبر:202874
پ

محمدباقر قالیباف: مذاکره نوعی مبارزه است

محمدباقر قالیباف گفت: در مذاکره با دشمن باید درست مذاکره کرد. حوزه دستگاه دیپلماسی اهمیت دارد و باید مشکلات را حل کرد. من این موضوع را در ابعاد مختلف تجربه کرده‌ام. باید اقدام در مقابل اقدام انجام شود. نمی‌شود ما گام‌هایی را در عرض یک هفته برداریم ولی آن‌ها ما را چند سال معطل نگه دارند.

قالیباف: مذاکره نوعی مبارزه است

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهودی در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: در حوزه حمل‌ونقل، ۷۰درصد راننده‌ها، خودمالک هستند، این وضعیت در حوزه شهری، جاده‌ای، خودروهای سنگین، باری و صنعتی چنین است. متوسط عمر خودروها ۳۰ سال است ولی برای خرید و تعویض خودروهای جدید، راننده شرایط مالی مناسبی ندارد و تورم روزبه‌روز وضعیت را بدتر کرده است. باید در این شرایط با جرات در تصمیم‌گیری، وضعیت را بهبود داد. باید تصمیم‌ها با منطق اقتصادی درنهایت به نفع راننده و مالک باشد تا به نفع اقتصاد کار کند.

قالیباف اظهار کرد: با تعویض خودروهای اسقاطی مابه‌التفاوت قیمت گازوئیل در کمتر از پنج سال جبران می‌شود. باید اجازه داد حوزه حمل‌ونقل از خدمات بعد از فروش استفاده کنند. ما باید رانت و بی‌عرضگی را در حوزه خودروسازی متوقف کنیم. همه کشور از این وضعیت ناراضی هستند. با این وضعیت، ما خودروساز نیستیم و خودروساز نخواهیم شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: زیان انباشته در حوزه حمل‌ونقل ۲۵۰ همت است که درنهایت دولت مجبور می‌شود، جبران کند. دولت چگونه باید این هزینه‌ها را جبران کند. به‌هرحال وقتی دولت این‌طوری دستور می‌دهد باید این‌طوری هم جبران خسارت کند و این یعنی هزینه کردن از جیب مردم.

او تصریح کرد: باید قوانین خودروهای اقساطی را اجرا کرد. الان با مصوبه مجلس در حوزه واردات خودرو، آیا خودرویی به دست راننده رسیده است یا خیر؟ خودروها به دست واسطه‌ها رسیده، درحالی‌که باید تصمیمات در مسیر درستی اجرایی شود.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: در قدم اول باید اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر کنیم؛ یعنی باید اقتصاد را معطوف به هدف، قابل‌کنترل و برگشت‌پذیر کنیم. باید در بازتوزیع ثروت کشور فعال شویم و فشار اقتصادی را از روی مردم برداریم. پس آنچه نیاز است، رشد اقتصادی است.

به اعتقاد او کمک به اقتصاد یعنی کمک به ابتدای زنجیره که تولید است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آن روزی که اعلام شد قیمت ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ است، گفتم این عدد چگونه به دست آمد و به دنبال آن اثرات و نتایج این تصمیم را دیدیم.

قالیباف حرکت در بن‌بست را یک اشتباه استراتژیک دانست و افزود: رئیس قوه مجریه تصمیم‌ساز نیست و فقط تصمیم‌گیر است. اتاق‌های بازرگانی، اصناف، تعاون، دانشگاه‌ها تصمیم‌سازان واقعی هستند.

او درباره روند سرمایه‌گذاری در کشور نیز گفت: باید مالکیت را به رسمیت بشناسیم و بدانیم سرمایه در جایی قرار می‌گیرد که در آنجا احساس امنیت کند.

این نامزد انتخاباتی، روند خصوصی‌سازی‌ها و واگذاری‌ها را غیرمنطقی و خلاف جهت سرمایه‌گذاری ارزیابی کرد و افزود: دولت باید متوجه سرمایه‌ها و دارایی‌های مردم باشد چراکه مردم اگر احساس کنند که سرمایه آنها در امنیت نیست، آن را در اختیار اقتصاد قرار نمی‌دهند و داخل صندوق‌های امانات می‌گذارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنرانی خود به موضوع مذاکره و رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: من موافق مذاکره برای رفع تحریم هستم و مذاکره را نوعی مبارزه می‌دانم، اگر در داخل برای تولید و اقتصاد تصمیم درست بگیریم، می‌توانیم تحریم را حل کنیم.

او ادامه داد: در مذاکره با دشمن باید درست مذاکره کرد. حوزه دستگاه دیپلماسی اهمیت دارد و باید مشکلات را حل کرد. من این موضوع را در ابعاد مختلف تجربه کرده‌ام. باید اقدام در مقابل اقدام انجام شود. نمی‌شود ما گام‌هایی را در عرض یک هفته برداریم ولی آن‌ها ما را چند سال معطل نگه دارند.

قالیباف تأکید کرد: رابطه اقتصادی، محدود به ارز در مقابل غذا نیست، باید هر چه خواستیم تجارت کنیم. من در شهرداری بدون ضمانت بانک مرکزی هم ال سی باز کرده‌ام و همیشه به بخش خصوصی اعتماد کرده‌ایم. ما مشکلات اقتصاد را حل می‌کنیم به‌شرط اینکه سیاست زده رفتار نکنیم. اگر سرمایه داخلی را نتوانیم جذب کنیم، هیچ سرمایه‌گذار خارجی، حتی سرمایه ایرانیان خارج کشور را نمی‌توانیم جذب کنیم. چه ایرادی دارد که صندوق سرمایه‌گذاری ارزی تأسیس کنیم و سود آن‌هم به ارز پرداخت شود.

او ادامه داد: باید امید را در جامعه زنده کرد. حوزه دانش‌بنیان فرصت‌های جدیدی است که باید استفاده کرد. دولت نباید قیمت‌گذاری دستوری کند. اتاق‌های سه‌گانه هم باید پاسخگو باشند و بازار را تنظیم کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تورم جامعه را بداخلاق می‌کند؛ به‌جای تولید با تورم، قماربازی راه می‌افتد. تولیدکننده هم اخلاق و هم مالش را از دست می‌دهد و این تأثیر تورم لجام‌گسیخته بر اخلاق کسب‌وکار است. باید این موارد را حل کرد.

قالیباف با بیان اینکه از محل تورم به‌جای تولید، مالیات می‌گیریم، افزود: این مسئله تبعات به جامعه وارد می‌کند و سرمایه داخلی پای‌کار تولید نمی‌آید. وقتی نتوانیم سرمایه داخلی را جذب کنیم، در جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم ناموفق خواهیم بود.

او تأکید کرد: رانتی که به تولید می‌دهیم باید کاهنده و محدود باشد. درصورتی‌که رانت اضافه دادیم و کاهنده تعرفه نبود، ضد تولید می‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری