کد خبر:17690
پ

متولی رفع آلودگی هوا کیست؟‌ / نفس‌های کلان‌شهرها به شماره افتاد

آلودگی هوا هر ساله در زمستان شدت می‌گیرد و مدیران را به صرافت می‌اندازد تا تهران را زنده نگه‌ دارند.

تحریریه ۳۶۱ درجه ایران: با گرایش جوامع به سمت صنعتی شدن شاهد استفاده مازوت، تولید بی‌رویه خودروسازی و افزایش گازهای گلخانه‌ای هستیم. از سویی دیگر اشتیاق مردم طی سالهای متمادی در گرایش به زندگی مدرنیته و استفاده از تکنولوژی‌های مدرن خودروها و اتومبیل‌های متنوعی را به خیابان‌های شهر سرازیر کرده است .

اما آنچه در این بین بیشترین آسیب را بر پیکره زندگی در کلانشهر تهران وارد کرد این بود که روند پرسرعت صنعتی شدن زندگی افراد و تغییر سبک زندگی صرفا به داخل حریم شخصی و خانه‌ها محدود نشد چراکه چهره شهر هم با این تغییر رویه تغییر کرد و کم کم کوچه ‌ها و باغ‌های سرسبز تهران جای خود را به آپارتمان‌ها داد.

این رویه با افزایش جمعیت و مهاجرت مردم از شهرهای مختلف به تهران شدت پیدا کرد و در طول زمان با اتفاقاتی چون گرم شدن زمین، استفاده از مازوت و رشد گازهای گلخانه‌ای شرایط را به قدری سخت و طاقت‌فرسا کرد که حتی هوایی برای تنفس ساکنان این شهریافت نمی‌شود.

از سویی دیگر تغییر دولت‌ها و مدیریت‌ها در بخش‌های مختلف طی این سالها مشکل آلودگی هوا را نه تنها حل نکرد بلکه این مسئله را به گره کوری تبدیل کرد که ظاهرا رفع آن نیازمند عزم جدی همگانی است.

شهرداری تهران و شورای شهر در جلسات متعددی که تاکنون برگزار کرده‌ هنوز نتوانسته‌ راهکار کاربردی و درستی برای رفع همیشگی این مسئله پیدا کند و صرفا تلاش‌ها برای پاکیزگی هوا به تعطیلی چند روزه مدارس محدود شده است. اما سوال اینجاست که آیا واقعا تعطیلی چند روزه مدارس یا دانشگاه‌ها جواب و راه حل قطعی رهایی از این بحران است؟

تاکنون طرح‌ها و برنامه‌های متعددی اجرایی شده و برخی نیز در حد وعده و حرف و شعار باقی مانده است.

آنچه در این بین سوال برانگیز است این است که به راستی رفع آلودگی هوا به کدام نهاد و ارگان مربوط می‌شود؟ آیا دولت‌ سیزدهم راه حل درستی برای این معضل خواهد داشت یا اینکه در سال‌های آتی شاهد انتشار اخباری مبنی بر افزایش مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا خواهیم بود؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری