کد خبر:56857
پ

مباهله در قرن ۲۱ حول محور خانواده است/ زن مهمترین پاسدار خانواده و سبک زندگی است

مباهله در واقع مظهر اقتدار ایمانی و تکیه بر حقانیت است و ما همواره نیازمند اقتدار ایمانی و تکیه بر حقانیت نظام اسلامی در مقابل استکبار هستیم و در شرایط کنونی نیز برآیند گرایش‌های افکار عمومی، اطمینان نسبت به برحق بودن حرکت و مسیر نظام اسلامی است.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، مقامات ارشد آمریکایی مدتی است که از آرزویشان برای تغییر رفتار ملت ایران سخن می گویند. آمریکایی ها دیگر از براندازی براندازی صحبت نمی کنند زیرا این روش را آزموده اند و می دانند که با آن نمی توانند انقلاب اسلامی را از بین ببرند. آنها می گویند ماتغییر نظام را نمی خواهیم، تغییر رفتار را می خواهیم.

تغییر رفتار

از طرف دیگر خود انقلاب اسلامی هم عملکرد و رفتار خاص خود را دارد.زیرا «رفتار» بخش حقیقی انقلاب اسلامی است.همین رفتارهای روزمره یعنی آن چیزهایی که متن زندگی ما را تشکیل می دهد که همان سبک زندگی است.مثل مسأله خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات و…که بخش حقیقی و اصلی تمدن است. همین هاست که برای دیگر ملت ها هم الگوساز است. اهمیت سبک زندگی چنان است که آمریکایی ها به روشنی از تلاش برای تغییرش سخن می گویند و رهبر انقلاب از جایگاه محوری آن در انقلاب اسلامی.

امروز شاهد نبرد دو سبک زندگی هستیم: سبک زندگی ایرانی اسلامی و سبک زندگی غربی. که برنده آن علاوه بر آن که آینده انقلاب را تعیین می کند بر رفتار مردم نیز تاثیرگذار است.

زن مهمترین پاسدار سبک زندگی

اما کانون همه نبردها در حوزه سبک زندگی پیرامون «عنصر خانواده » شکل می گیرد. بدون خانواده های خوب، امکان پیشرفت نیست. زیرا خانواده سلول اصلی در جامعه است. نه اینکه اگر این سلول سالم شد، سلامت به دیگر انسانها سرایت می کند، ی اگر ناسالم شد، عدم سلامت به دیگر سلولها سرایت می کند. بلکه به این معناست که اگر سالم شد، یعنی بدن سالم است. بدن که غیر از سلولها چیز دیگری نیست. هر جهازی (دستگاهی) مجموعه ای از سلولهاست. اگر ما توانستیم سلولها را سالم کنیم، پس سلامت آن جهاز را داریم، مساله اینقدر اهمیت دارد.

حضرت زهرا(س) عنصر کلیدی مباهله است

مدح حضرت فاطمه زهرا(س) در قرآن، در سوره‌ی «هل أتیٰ» هست، در آیه‌ی تطهیر هست، در آیه‌ی مباهله هست. اینهایی که حالا تقریباً صریح است درباره‌ی حضرت زهرا (سلام ‌الله ‌علیها) این آیات است، وَالّا آیات دیگری هم هست که اشاره دارد به آن بزرگوار. اینکه در سوره‌ی «هل أتیٰ» خدای متعال میپردازد به کار فاطمه‌ی زهرا (سلام ‌الله‌ علیها) و خانواده‌اش، خیلی چیز مهمّی است؛ این یک پرچمی است که قرآن بر‌می‌افرازد، برافراشته میکند بر سر درِ خانه‌ی فاطمه‌ی زهرا (سلام‌ الله ‌علیها): اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللَهِ لا نُرِیدُ مِنکُم جَزاءً وَ لا شُکورا؛ کار برای خدا، اخلاص،‌ خدمت بی‌منّت؛ به چه کسی؟ به یتیم و فقیر و اسیر؛ این اسیر، یعنی اسیر مسلمان بوده؟ بعید است آن وقت اسیر مسلمان [بوده باشد]. خدمت بی‌منّت؛ این درس است، پرچم فاطمه‌ی زهرا این است؛ یعنی قرآن این را بزرگ میکند. یا در آیه‌ی مباهله: وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُم؛ در حالی که اطراف پیغمبر زنان زیادی بودند -همسران پیغمبر بودند، نزدیکان دیگر پیغمبر بودند، شاید آن وقت بعضی از دختران دیگر پیغمبر [هم] بودند- امّا «نِساءنا» فقط فاطمه‌ی زهرا (سلام ‌الله‌ علیها) است؛ برای چه؟ برای مواجهه‌ی جبهه‌ی حق با جبهه‌ی باطل؛ این [طور] است. فاطمه‌ی زهرا مظهر این حقایق والا و فوق‌العاده است. فضائل حضرت زهرا اینها است.

امروز هم به اقتدار ایمانی و تکیه بر حقانیت خودمان همچون روز مباهله احتیاج داریم

مباهله -که یاد آن را باید گرامی داشت و بسیار مهم است- در واقع مظهر اطمینان و اقتدار ایمانی و تکیه‌ی بر حقّانیّت است و این، آن چیزی است که ما همیشه به آن احتیاج داریم. امروز هم ما احتیاج داریم به همین اقتدار ایمانی و همین تکیه‌ی بر حقّانیّت خودمان؛ چون در راه حق داریم حرکت میکنیم، به این باید در مقابل دشمنی دشمنان و دشمنی استکبار تکیه کنیم و الحمدلله تکیه هم میکنیم؛ از این جهت، ملّت ایران، افکار عمومی، سرجمع گرایشهای مردمی کشور ما همین است که چون حقند، چون در راه درست دارند حرکت میکنند، یک اطمینان عمومی‌ای بحمدالله وجود دارد. سوره‌ی هل‌اَتی هم مظهر برکت یک کار مخلصانه است؛ یک ایثار مخلصانه که خدای متعال به‌خاطر این ایثاری که اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) انجام دادند، یک سوره نازل کرد در حقّ اینها -سوره‌ی هل‌اَتی- که این هم ضمن اینکه حالا یک حادثه‌ی تاریخی بسیار مهم و عزیز و افتخارآفرین است، درس است؛ ایثار در نظر پروردگار وقتی با اخلاص همراه باشد پاداش دنیوی و اخروی دارد.

همراهی با پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) در روز مباهله
روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه میآورد. نکته‌ی مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نساءنا و نساءکم»(۳) در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجه‌ای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد. هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمؤمنین را – که برادر و جانشین خود هست – بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است.

به رسم آیه‌ها | فضائل حضرت زهرا(س)

عنوانبیاناتترجمه آیات
نازل شدن جبرئیل بر غیرپیغمبربنا به نقل قرآن، جبرئیل یک بار در طول تاریخ بر غیر پیغمبری نازل شده: اَرسَلنا اِلَیها روحَنا ‌فَتَمَثَّلَ‌ لَها بَشَراً سَوِیّا؛(۱) اگر مراد از روح -که البتّه این هم محلّ اختلاف است- در ماجرای حضرت مریم، جناب جبرئیل (علیه ‌السّلام) باشد… امّا برای حضرت زهرا جبرئیل مرتّب می‌آمد و شرفیاب میشد خدمت حضرت زهرا (سلام ‌الله ‌علیها).۱) سوره‌ی مریم، آیه‌ی ۱۷؛
پس روح خود را به سوی او [حضرت مریم] فرستادیم تا به [شکل] بشری خوش‌اندام بر او نمایان شد.
کار برای خدا و خدمت بی‌منتاینکه در سوره‌ی «هل أتیٰ» خدای متعال میپردازد به کار فاطمه‌ی زهرا (سلام ‌الله‌ علیها) و خانواده‌اش… یک پرچمی است که قرآن برافراشته میکند بر سر درِ خانه‌ی فاطمه‌ی زهرا (سلام‌ الله ‌علیها): اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللَهِ لا نُرِیدُ مِنکُم جَزاءً وَ لا شُکورا؛(۲) کار برای خدا، اخلاص،‌ خدمت بی‌منّت؛ به یتیم و فقیر و اسیر؛ این اسیر، بعید است آن وقت اسیر مسلمان [بوده باشد].۲) سوره‌ی انسان، آیه‌ی ۹؛
ما برای خشنودی خداست که به شما میخورانیم و پاداش و سپاسی از شما نمیخواهیم.
مواجهه جبهه حق با جبهه باطلدر آیه‌ی مباهله: وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُم؛(۳) در حالی که اطراف پیغمبر زنان زیادی بودند امّا «نِساءنا» فقط فاطمه‌ی زهرا (سلام ‌الله‌ علیها) است؛ برای مواجهه‌ی جبهه‌ی حق با جبهه‌ی باطل؛ این [طور] است.۳) سوره‌ی آل‌عمران، آیه‌ی ۶۱؛ ترجمه کامل:
پس هر که در این‌باره [حقانیت عیسی] پس از دانشى که تو را [حاصل] آمده، با تو محاجه کند، بگو: «بیایید پسرانمان و پسرانتان، و زنانمان و زنانتان، و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم؛ سپس مباهله کنیم، و لعنت خدا را بر دروغ گویان قرار دهیم.»

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سالروز مباهله و ایستادگی پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم و خاندان مطهر ایشان در مقابل جریان کفر، خطاب به جوانان انقلابی کشور، تأکید کردند: همان‌گونه که در قضیه‌ی مباهله در صدر اسلام، همه‌ی ایمان در مقابل کفر قرار گرفته بود، امروز نیز در جمهوری اسلامی ایران، همه‌ی ایمان در مقابل کفر قرار گرفته است و همانگونه که در آن زمان صفای معنوی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم و خاندان ایشان توانست دشمن را از میدان خارج کند، امروز هم ملت ایران با اقتدار معنوی خود، دشمن را از میدان خارج خواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنان خود خاطرنشان کردند: اگر برای یاری دین خدا آماده و پا به رکاب باشیم، قطعاً وعده‌ی الهی مبنی بر نصرت یاری‌کنندگان دین خدا، محقق خواهد شد و بدخواهان نظام اسلامی در طرح‌ها و برنامه‌های امنیتی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی شکست خواهند خورد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری