کد خبر:199766
پ

لاریجانی: شهید آیت‌الله رئیسی هیچ فرصتی را برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین از دست نداد/ هر رئیس‌جمهوری باید یک بخشی از مسائل مهم کشور را نقطه‌زنی کند

کارشناس ارشد مسائل سیاسی با بیان اینکه لازم نیست یک رئیس‌جمهور همه مسائل کشور را حل کند گفت: هر رئیس‌جمهوری باید همگام با پیش برد همه بخش‌های کشور، یک بخش از مسائل مهم کشور را نقطه‌زنی کرده و معروف به اصلاح یکی از امور شود.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، محمدجواد لاریجانی کارشناس ارشد مسائل سیاسی با حضور در گفت‌وگویی تلویزیونی با بیان اینکه انتخابات یکی از محور‌های اصلی نظام مدنی ما در جمهوری اسلامی است گفت: انتخابات مختلفی در کشور وجود دارد، اما انتخابات ریاست جمهوری مهمترین انتخاب است؛ رئیس‌جمهور بازوی اجرایی اصلی کشور، بالاترین مقام اجرایی و مجری قانون اساسی است ضمن آنکه اجرائیات کشور و پیشبرد تمام ارتباطات و تعهدات خارجی و داخلی کشور نیز همه بر عهده او است.

وی افزود: رئیس‌جمهور کلیدی‌ترین مهره اجرایی کشور است، اما در عین حال می‌بایست در چارچوب قانون اساسی مسائل را پیش ببرد و این هنر اصلی کار است.

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی در مورد اظهارت برخی افراد نسبت به اینکه رئیس‌جمهور در کشور اختیاراتی ندارد و تنها یک تدارک‌چی است، اذعان داشت: این ادعا که رئیس‌جمهور اختیار ندارد، ادعای غلطی است. بر اساس قانون اساسی رئیس‌جمهور دارای بالاترین اختیارات اجرایی در کشور است و به نظر بنده کسانی که این مطلب را بیان می‌کنند فهم درستی از قانون اساسی ندارند و یا اگر این فهم را دارند آن را قبول ندارند. کسی که نه فهم درستی از قانون اساسی دارد و نه قانون اساسی را قبول دارد اصلا نباید خود را داوطلب انتخابات ریاست جمهوری کند.

لاریجانی ادامه داد: این گونه نیست که کسی که رئیس‌جمهور می‌شود هرکاری که می‌خواهد را بتواند انجام دهد بلکه باید در چارچوب قانون اساسی کار خود را انجام دهد و این روشی است که در همه دنیا متداول است.

وی افزود: در اصل ۱۱۰ قانون اساسی آمده است که چارچوب‌ها و خطوط اصلی مشی‌های کلی اداره کشور، توسط مقام معظم رهبری و البته با مشورت مجمع تشخیص مصلحت تعیین می‌شود و زمانی که تعیین شد رئیس‌جمهور می‌بایست در همین چارچوب کار کند، یک رئیس‌جمهور نمی‌تواند بگوید که فلان مشی را قبول ندارد بلکه باید بر اساس مشی مصوب کار کند؛ نمی‌شود که کشور امروز به یک شکل و فردا به شکل دیگری اداره شود.

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی گفت: یکی از سجایای اخلاقی شهید رئیسی این بود که ایشان هم فهم درستی از قانون اساسی داشت و هم اینکه در این چارچوب عمل می‌کرد، ایشان در اختیارات هیچ زمانی کم نمی‌آورد و می‌دانست که در این چارچوب راه‌های مختلف وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های شهید آیت‌الله رئیسی این بود که ایشان در هیچ زمانی نمی‌خواست قانون اساسی را نادیده بگیرد، خاطر نشان کرد: صحبت‌هایی که تحت عنوان نمی‌گذارند، از بالا است، فرمایشی است و ما هیچ کاره هستیم مطرح می‌شود بهانه‌های کسی است که نمی‌خواهد کار کند.

لاریجانی در رابطه با اصل تفکیک قوا و مناقشاتی که گا‌ها بین رؤسای جمهور با سایر قوا پیش آمده نیز بیان داشت: این دست مناقشات در همه دنیا وجود دارد البته نظام مدنی ما یک دموکراسی عملیاتی بر اساس عقلانیت اسلامی است و تفاوت نظام مدنی ما با دنیای غرب در پایه عقلانیت است؛ آن‌ها هم یک دموکراسی عملیاتی بر اساس عقلانیت سکولاری است، فهم این قضیه خود بخشی از این شائبه‌ها را کنار می‌زند. افرادی بودند که در دوره‌هایی رئیس‌جمهور شدند، ولی یک نظم سکولار را قبول داشتند، لذا نظام جلوی آن‌ها می‌ایستاد، این طور نیست که هر کسی هر جور که بخواهد عمل کند. اگر به قانون اساسی متکی باشیم این نگرانی‌ها را نخواهیم داشت.

وی افزود: بخشی از مناقشات میان قوا طبیعی است، اما نباید این مناقشات را به درگیری، منازعه و معطل کردن کار مردم تبدیل کرد.

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی تاکید کرد: مباحثه یکی از ویژگی‌های سرزندگی نظم مدنی ما است منتها نباید به کشمکش سیاسی تبدیل شود.

هر رئیس‌جمهوری باید یک بخشی از مسائل مهم کشور را نقطه‌زنی کند

لاریجانی با بیان اینکه امروز مباحث بسیار کلیدی وجود دارد، گفت: لازم نیست که یک رئیس‌جمهور همه چیز را درست کند، هر رئیس‌جمهوری باید معروف به اصلاح یکی از امور شود، هر رئیس‌جمهوری باید یک بخشی از مسائل مهم کشور را نقطه‌زنی کند و مابقی بخش‌ها را هم باید پیش ببرد. به عنوان مثال یک رئیس‌جمهور باید کارش این باشد که صنعت نفت را از خام فروشی به سمت فرآوری سوق دهد.

وی با تاکید بر اینکه هر رئیس‌جمهوری باید پایه‌گذار یک مسئله مهم در کشور باشد، گفت: تولید مسکن انبوه برای دهک‌های خاص، احیای کشاورزی و احیای نیروی محرکه در کشور از جمله مسائلی است که هر رئیس‌جمهوری می‌تواند یکی از آن‌ها را مورد توجه قرار دهد.

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی در بخشی دیگری از اظهارات خود در رابطه با وعده‌های کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری نیز اذعان داشت: به عنوان مثال اگر کاندیدی بگوید رفع تحریم‌ها اولین مسئله ما است صحبت بی‌ربطی است چراکه رفع تحریم دست ما نیست و چیزی که اختیار آن را نداریم را چرا باید اولین اولویت خود مطرح کنیم.

وی تاکید کرد: آن چه که در دست ما است آن است که ما روی پای خود بایستیم و مسائل کشور را حل کنیم، لذا کسی که عنوان می‌کند اولویت او رفع تحریم است اصلا مسئله تحریم و یا مسئله اولویت را متوجه نشده است.

شهید آیت‌الله رئیسی هیچ فرصتی را برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین از دست نداد

لاریجانی با بیان اینکه شهید آیت‌الله رئیسی در حوزه دیپلماسی هیچ فرصتی را برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین از دست نداد گفت: وسیع‌ترین تحرک در جهان اسلام و در دنیا در دفاع از مردم فلسطین توسط ایران و توسط دستگاه دیپلماسی ایشان صورت گرفت؛ شهید امیرعبداللهیان با تمام توان در این موضوع تلاش کرد، ایشان، چون معتقد به این کار بودند قدم‌های خود را دقیق بر می‌داشتند؛ زمانی که داعش در سوریه بود بعضی از دوستان ما در کشور تردید داشتند، برخی‌ها می‌گفتند با کسی که مردم خود را می‌کشد چرا همراه هستید، برخی‌ها می‌گفتند به ما چه ارتباطی دارد که در آن جا چه می‌گذرد، اما آقای امیرعبداللهیان و امثال ایشان کسانی بوند که تحولات را به خوبی درک می‌کردند.

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی افزود: شهید امیرعبداللهیان معتقد به دکترین مقاومت و تحرک ایشان در حوزه دیپلماسی مشهود بود ضمن آن که شجاعت ایشان در بیان مواضع ما نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی در مورد این سوال که آیا در انتخابات پیش رو، دوگانه مقاومت یا مذاکره برای رفع مسئله تحریم‌ها خریداری خواهد داشت یا خیر گفت: برخی کاندیدا‌ها اوضاع کشور را بسیار فجیع وصف کرده و صحبت از رفع تحریم و مذاکره با دنیا می‌کنند. این کاندیدا‌ها این دوگانه را دامن می‌زنند، اما خریدار این وعده‌ها در کشور حتما کمتر از گذشته خواهد بود، امروز مردم ما کاملا متوجه شده‌اند که راهی که جواب می‌دهد راه دیگری است.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه بنده مخالف دوگانگی‌ای هستم که بر اساس قانون اساسی نیست، گفت: زمانی بر اساس قانون اساسی ممکن است نظرات مختلفی وجود داشته باشد که این اشکالی ندارد چراکه رقابت بین نظر‌ها است، اما در مباحث اصولی به عنوان مثال در امور فرهنگی و امر حجاب نباید این را القا کرد که این انتخابات بین طرفدار حجاب است یا طرفدار بی‌حجابی؛ چنین چیزی به هیچ عنوان وجود ندارد، قانون ما مشخص است و همه کاندیدا‌ها باید به آن پایبند باشند و تاکید بر قانون و قانون اساسی هم به همین دلیل است.

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی با بیان اینکه این دست تبلیغات ما را به جایی نخواهد رساند و خریداری هم در بین مردم ندارد گفت: مردم مزه درست عمل کردن به چارچوب‌های استقلالی و ابهت ایران در صحنه جهانی را چشیده‌اند، زمانی که رئیس‌جمهور ما شهید می‌شود و این همه مقامات خارجی به ایران سفر می‌کنند و اعلام حمایت و همدردی می‌کنند یک موقعیت بسیار جدیدی است، چون مردم ما مزه این‌ها را چشیده‌اند طبیعتا دوگانه‌های مصنوعی و خلاف قانون را نباید بپذیرند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری