کد خبر:9427
پ

قیل و قال‌های نگران کننده زیر سایه طغیان کرونا / آقایان شما را به خدا بس کنید!

اظهارات جنجالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران اوقات مردم را تلخ‌تر کرده است.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، در حالی که طغیان کرونا نگرانی‌هایی را در میان افکارعمومی و مسئولان کشور ایجاد کرده است. گروهی از مسئولان بنا به دلایلی علیه یکدیگر حرف می‌زنند. آیا نتیجه این حرف‌ها جز کاهش تاب‌آوری مردم در برابر طغیان کرونا و سواستفاده و ذوق‌زدگی جریان ضد انقلاب حاصلی برای مردم دارد؟

به تازگی علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران اظهارات جنجالی و واکنش‌برانگیزی را مطرح کرد. اما دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتشار اطلاعیه‌ای تلاش کرد تا با عنوان این که اظهارات، «به صورت تقطیع‌شده» منتشر شده است، مانع از بازتاب گسترده‌تر این اظهارات جنجالی شود.

برپایه این گزارش به نقل از فرارو، علیرضا زالی فرمانده ستاد کنترل کرونا در استان تهران در جمع خبرنگاران انتقاداتی را علیه وزارت‌خانه‌های بهداشت و وزارت‌خارجه مطرح کرده است.

مهمترین بخش‌های اظهارات جنجال برانگیز زالی را بخوانید:

«….. ما آمار مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم…. وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند ما به جای مشورت با آن‌ها مدام از آن‌ها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند…..کمک‌های جهانی و پزشکان بدون مرز را از فرودگاه برگرداندیم در حالی که اطلاعات چندانی درباره ویروس نداشتیم و از مشاوره‌های بین المللی استفاده نکردیم……حتی باید ۲ برابر قیمت بخریم و مردم را واکسینه کنیم. ما ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم و این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم چطور در تحریم حاضریم تجهیزات نفتی را ۳ برابر قیمت بخریم، ولی در مورد واکسن این کار را نمی‌کنیم……ما فقط برای ۵ روز ذخیره واکسن داریم و نمی‌توانیم سرعت را زیاد کنیم، اگر واکسن زیاد بود ما مراکز را ۲ برابر می‌کردیم…..سفیران ما در کشور‌های خارجی بدنبال تأمین واکسن نبودند، با سفیر ژاپن صحبت کردم گفت اصلا سفیر ایران دنبال واکسن نیامده است، این چه دیپلماسی است؟….»

اظهارات زالی واکنش‌هایی را برانگیخته است. برخی از کاربران فضای مجازی آن را اعترافنامه و برخی دیگر افشاگری خوانده‌اند. گروهی نیز این سئوال را مطرح کرده‌‌‌اند که زالی چرا حالا و پس از انتقال دولت این‌گونه سخن گفته است؟برخی نیز اظهارات زالی را تلاشی برای تبرئه خود ارزیابی کرده‌اند.

واکنش تند ظریف

در همین حال، محمدجواد ظریف با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام به شدت از وزارت بهداشت انتقاد کرد و نوشت:آقایانی که به دستگاه دیپلماسی در مورد واکسن توهین می‌کنند فقط به یک سوال پاسخ دهند: «بیش از ۲۴ میلیون واکسن‌وارداتی تا کنون و بیشتر نیاز‌های تولید داخلی را کدام دستگاه علیرغم تحریم و همه کارشکنی‌ها و… وارد کشور کرده است؟»

ظریف همچنین هشدار داد که نگذارید از سکوت پشیمان شویم و نوشت: اولین بار چه کسی در دولت بحث کرونا را مطرح کرد؟ چه پاسخی به او داده شد؟ کدام دستگاه پیشنهاد تمهید واردات واکسن از چین را در شهریور گذشته مطرح کرد؟ دقیقا همان کاری که بعد از آن تاریخ امارات (برای سینوفارم) و ترکیه (برای سینوواک) انجام دادند؟ چه کسانی گفتند مردم ما موش آزمایشگاهی نیستند؟کدام وزیر تولید مشترک واکسن کوبایی با پاستور را در سفرش به کوبا در پاییز سال گذشته کلید زد؟ چرا این قدر زمان تلف شد؟ کدام دستگاه پروفورمای ورود ۲۰ میلیون واکسن از اروپا را رد کرد؟ باز هم بگویم؟

دفاع وزارت بهداشت از وزارت خارجه

در همین راستا رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، ساعاتی پس از اظهارات علیرضا زالی در گفت‌وگویی تلویزیونی به دفاع از دستگاه دیپلماسی پرداخت و اظهار کرد: “برخی کم‌لطفی‌ها و بی‌مهری‌ها به دستگاه دیپلماسی و تولید داخل واکسن انجام می‌شود. روند واکسیناسیون علاوه بر تلاش همکاران ما در نظام سلامت، قطعا مدیون تلاش بسیاری از عزیزان است.”

ادعای قابل تامل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتشار اطلاعیه‌ای ناخواسته ضمن تایید این اظهارات نوشت: سخنان زالی در جلسه «غیررسمی» بیان شده و به هیچ عنوان این بخش تقطیع‌شده مورد تأیید دکتر زالی نبوده و این نوع انتخاب خاص از برخی صحبت‌های غیر رسمی موجب سوءتفاهم و برداشت نامناسب رسانه‌ای شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری