کد خبر:151536
پ

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اولین سازمان گسترده پروژه محور در سطح جهان

هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) پس از یک ارزیابی سخت‌گیرانه و طولانی مدت یک ساله توسط ارزیابان انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه(ipma) به‌عنوان اولین و تنها سازمان گسترده پروژه محور در سطح جهان، موفق به کسب گواهینامه سطح ۴ در ارزیابی بین‌المللی دلتا شد.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اولین سازمان گسترده پروژه محور در سطح جهان

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران به نقل از ایرنا، هلدینگ تخصصی نیرو به نمایندگی از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) به عنوان نخستین سازمان شرکت کننده در سطح سازمان‌های گسترده در غرب آسیا در ارزیابی سازمانی بر مبنای مدل دلتا شرکت کرده است.

انجمن بین المللی مدیریت پروژه (IPMA) از سال ۲۰۱۰ با معرفی مدل دلتا به‌عنوان یک مدل شایستگی مدیریت پروژه سازمانی، سازمان‌ها را در سه حوزه، افراد دارای شایستگی مدیریت پروژه‌ها (l)، پروژه‌های متعالی (P) و سازمان‌های متعالی در حوزه مدیریت پروژه (O) مورد ارزیابی جامع قرار داده و گواهینامه مربوطه را در پنج سطح که از سطح ۱ (پایین‌ترین) تا سطح ۵ (بالاترین) است، اعطاء می‌کند.

تاکنون تنها سه شرکت در سطح گسترده در دنیا توانسته‌اند در این ارزیابی گواهینامه بلوغ سطح ۳ را کسب کنند و هلدینگ تخصصی نیرو نیز پس از آماده‌سازی یکساله و طی کردن یک ماه فرآیند ارزیابی در آبان و آذرماه سال جاری، علیرغم سخت‌گیری‌های فراوان هیات ارزیاب، گواهینامه سطح ۴ را کسب کرد.

اخذ این گواهینامه و دستیابی به این رتبه برای کشور و مجموعه سپاه به عنوان نهادی پیش برنده و پیش رونده در راستای تحقق تدابیر فرماندهی معظم کل قوا و سیاست های راهبردی مجموعه سپاه بوده و بسیار ارزشمند است.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در آیین اهدای گواهینامه بین‌المللی مدیریت پروژه به هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی‌ خاتم‌الانبیاء (ص)، گفت: گواهینامه‌های متعدد استاندارد در حوزه‌های مختلف ارائه می‌شود که در این رابطه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در دریافت این گواهینامه‌ها پیش‌رو است.

وی اظهار داشت: حدود ۷۰ هزار پروژه ناتمام در کشور داریم که علت آن حجم عظیم مالی و دستگاه‌های متعدد برای انجام این پروژه‌ها است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای ترویج مدیریت پروژه فعالیت‌های مستقیم مانند آموزش و غیر مستقیم مانند رتبه بندی و اعطای گواهینامه‌های استاندارد ملی و بین‌المللی می‌گیرد که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در رابطه با دریافت چنین گواهینامه‌ها و استانداردها در کشورمان پیشرو است.

شاکری افزود: هدف از اعطای چنین گواهینامه‌ها و جوایز مورد اشاره، شناساندن موفقیت‌های قرارگاه در داخل و خارج از کشور است؛ علاوه بر ترویج مدیریت پروژه، معرفی افراد موفق در مدیریت پروژه هم دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت بحث آب در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای کشور گفت: در خلال بررسی و تدوین برنامه هفتم توسعه، در مجلس طرحی مطرح شد که حکمرانی سیاسی جغرافیایی کشور را بر اساس حوضه‌های آبریز تقسیم‌بندی و بازنگری کنیم که این طرح حتی تا کمیسیون تلفیق مجلس هم پیش رفت.

رئیس هیات مدیره انجمن مدیریت پروژه ایران افزود: مباحث مربوط به آب بسیار مباحثی درخور توجه و مهم برای کشور ماست و هلدینگ نیروی قرارگاه خاتم توانسته نقش‌آفرینی موثری در پیشبرد طرح‌های آبی کشور داشته باشد.

شاکری با تأکید بر نقش مدیریت صحیح در پیشبرد پروژه‌های زیرساختی بیان داشت: در ایران ۷۵ درصد پروژه‌ها با افزایش هزینه مواجه می‌شوند و ۶۵ درصد پروژه‌ها به اهداف سالیانه خود نمی‌رسند و بار مالی آن‌ها بر سال بعد می‌رسد؛ همچنین آمار سازمان مدیریت نشان می‌دهد که در ۵۵ درصد پروژه‌ها عامل مدیریتی در مشکلات دخیل است و ۴۵ درصد مسائل مربوط به بخش مالی است که در این ۴۵ درصد نیز، بخشی به مسائل مدیریتی باز می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایطی که ۷۰ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم، ارتقای سطح مدیریتی در سازمان‌های پروژه‌ محور و ارزیابی سطح سازمان‌ها اهمیت بسزایی پیدا می‌کند که شاهد هستیم در ارزیابی صورت گرفته بر مبنای مدل دلتا به عنوان یک مدل شایستگی مدیریت پروژه سازمانی، هلدینگ نیروی قرارگاه موفق شد سطح ۴ گواهینامه دلتا را کسب کند و بدین صورت این هلدینگ، هشتمین سازمان بزرگ در سطح جهانی است که موفق به کسب این گواهینامه در این سطح شده است.

محمد رستمی مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نیز در این آیین اظهار داشت: با شرایط معمولی نمی‌توان پروژه‌ها را به اتمام رساند بنابراین برای به اتمام پروژه‌ها نیاز به مدیریت پروژه وجود دارد.

وی ادامه داد: هلدینگ نیرو چهار جایزه ملی و بین‌المللی و ۱۸۱ گواهینامه استاندارد دارد و این‌ نشان می‌دهد این مجموعه همواره براساس استانداردهای موجود و مدیریت پروژه‌ها اقدام می‌کند.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء افزود: این هلدینگ امروز موفق شده گواهینامه مدیریت سازمانی را دریافت کند؛ هلدینگ نیرو قرارگاه سازندگی‌ خاتم‌الانبیاء (ص) به نمایندگی از این قرارگاه به‌عنوان نخستین سازمان شرکت کننده در سازمان‌های گسترده در غرب آسیا در ارزیابی سازمانی شرکت کرده است.

رستمی خاطرنشان کرد: این موفقیت در شرایطی حاصل شده که تاکنون فقط سه شرکت در دنیا توانسته‌اند در این ارزیابی سازمانی، گواهینامه بلوغ سطح ۳ را کسب کنند؛ البته این فرآیند کسب گواهینامه مورد اشاره یک‌ سال زمان برده است.

مدیرعامل هلدینگ نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: در بخش آب که یکی از موضوعات محوری کشور است، پروژه‌های متعددی در مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به اجرا رسیده که نقش موثری در کاهش تنش آبی کشور داشته است.

محمد رستمی مدیرعامل هلدینگ نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) اظهار داشت: از ابتدای شکل‌گیری قرارگاه، بحث پیاده‌سازی و اجرای دقیق اصول مدیرت پروژه در دستور کار بوده و همواره پروژه‌های بزرگی که در شرایط معمول قابلیت اجرایی نداشتند، با استفاده از توانمندی‌های مدیریت پروژه در مجموعه قرارگاه، به اجرا رسیده‌اند.

وی افزود: در بخش آب که یکی از موضوعات محوری کشور است، پروژه‌های متعددی در مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به اجرا رسیده که نقش موثری در کاهش تنش آبی کشور داشته است.

رستمی با بیان این‌که «قرارگاه سازمانی نیست که به روش‌های سنتی پروژه‌ها را به اجرا برساند»، گفت: استفاده از روش‌های بهینه و متعالی مدیریت پروژه، همواره قرارگاه را در زمره سازمان‌های پیشرو قرار داده و توانسته‌ایم با اجرای پروژه‌های مهمی مثل انتقال آب غدیر، انتقال‌ آب همدان، انتقال آب سنندج، انتقال آب شیراز، انتقال اب تبریز و اجرای پروژه‌هایی در انتقال آب در استان‌های سیستان‌وبلوچستان و تهران، نقش آفرینی اساسی در رفع تنش آبی داشته باشیم.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری