کد خبر:149807
پ

قرائت کیفرخواست یکی از عوامل ترور شهید صیاد شیرازی

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اعضای سازمان مجاهدین (منافقین) امروز سه‌شنبه ۲۸ آذرماه در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به صورت علنی برگزار شد.

قرائت کیفرخواست یکی از عوامل ترور شهید صیاد شیرازی

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران به نقل از منیبان، امروز در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اعضای سازمان مجاهدین (منافقین) حجت الاسلام دهقانی قاضی دادگاه با قرائت آیه ۵۸ سوره نساء گفت: قضاوت به عدالت و بازگرداندن امانات به صاحبانش نیکوترین چیزی است که خداوند بر آنها توصیه می‌کند.

قاضی پرونده گفت: با درود فراوان به پیشگاه بقیه الله اعظم، و درود بر روان پاک و مطهر معمار کبیر انقلاب امام راحل، و بهترین درودها بر محضر روحانی و رهبر فرزانه انقلاب و شهدای راه حق و فضیلت، و تشکر از حضور حاضرین و اصحاب رسانه به وجهی نیکو ادامه جلسه دادرسی در شعبه یازدهم کیفری یک استان تهران به شرح کیفرخواست واصله از دادسرا و با حضور اینجانب، قضات و وکلا در حال برگزاری است.

وی افزود: این دادگاه با رعایت کامل تشریفات قانونی بعد از وصول کیفرخواست و مطالعه دقیق آن از سوی اعضای دادگاه، به اسناد مواد ۲، ۴، ۵، ۶، ۷، ۱۲ و ۱۳ قانون مجازات اسلامی که به صراحت اعلام کرده قوانین جزایی ایران درباره کلیه اشخاصی که در قلمروی حاکمیت زمینی، دریایی و هوایی جمهوری اسلامی ایران مرتکب جرم شوند، اعمال می‌شود و حتی اگر قسمتی از جرم و یا نتیجه آن در قلمروی حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران باشد، در حکم جرم واقع شده در ایران قلمداد می‌شود و هر شخصی در خارج از قلمروی حاکمیت مرتکب جرایم علیه امنیت نظام، چه امنیت داخلی و خارجی، تمامیت ارضی یا استقلال جمهوری اسلامی ایران گردد، طبق قوانین کشور مجازات می‌شود.

حجت الاسلام دهقانی گفت: در همه دادگاه ها متهمین حق انتخاب دارند وکیل تعیین کنند و افرادی که توانایی گرفتن وکیل ندارند برای آنها وکیل تعیین می گردد. پس از سپری شدن مهلت مقرر، برای اینکه وکیلی ار سوی انها تعیین نشد وکیل تسخیری برای این افراد تعیین گردید. متهمین از حق دفاع خود و تعیین وکیل استفاده کنند. علیرغم اینکه دادگاه وکیل تعیین کرده حق اینها از بین نرفته و می توانند برابر مقررات وکیل معرفی نمایند. عدم حضور متهمین مانع رسیدگی نیست و با توجه به تعیین وکیل تسخیری دادگاه رسیدگی خود را ادامه خواهد داد. با توجه به مواد ۳۸۷ و ۳۸۸ به وکلای تسخیری اخطار داده شده تا پرونده و کیفرخواست را مطالعه و ایرادات خود را به دادگاه اعلام کنند و به دلیل اینکه ایرادی به دادگاه واصل نشده با توجه به ماده ۳۹۱ قانون آیین دادرسی کیفری پرونده برای دادرسی کامل اعلام شد و دادگاه وقت رسیدگی تعیین کرد.

قاضی پرونده ادامه داد: با حضور ۵ وکیل و خانواده شکات رسمیت دادگاه را اعلام کرده و نظر به حضور اصحاب رسانه علنی بودن آن را اعلام می کنم. مفاد مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ از قانون آیین دادرسی کیفری مجدداً به متهمین اعلام می‌شود، چنانچه محلی را برای ابلاغ اوراق قضایی  به دادگاه اعلام کنند که امکان ابلاغ اوراق قضایی را دارا باشد از سوی دادگاه محل اقامتگاه قانونی آن‌ها شمرده می‌شود.

در ادامه نماینده دادستان برای قرایت کیفرخواست در دادگاه پشت تریبون قرار گرفت.

طبق قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان متهمین به شرح زیر هستند: 

در جلسه اول، نماینده دادستان اتهامات ۴ نفر از متهمان پرونده یعنی تشکیلات موسوم به مجاهدین خلق (معروف به گروهک منافقین) متهم ردیف دوم مسعود رجوی ، متهم ردیف سوم مریم قجر عضدانلو (رجوی) و مهدی ابریشمچی را قرائت کرد.

متهم ردیف پنجم زهره اخیانی مسئول شاخه نظامی گروهک تروریستی منافقین است. اعطای پست نفر اولی بدلیل حق السکوت به او در قبال مرگ مشکوک همسرش علی نقی حدادی ارزیابی می شود. همسر او بدلیل تخطی از رجوی بازداشت و پس از چند روز شکنجه ادعا می شود خودکشی کرده است. نامبرده دارای اعلان قرمز است.

متهم ردیف ششم فهیمه اروانی و عضو فعال و کادر مرکزی گروهک تروریستی منافقین است. نامبرده دارای اعلان قرمز است.

متهم ردیف هفتم مهدی براعی از شهرستان قم است. سمت او عضو فعال و کادر مرکزی گروهک‌ تروریستی منافقین است. نامبرده دارای اعلان قرمز است.

متهم ردیف هشتم مژگان پارسایی از مسجد سلیمان است. اسم مستعار ا‌و امیر پارسا و عضو فعال و کادر مرکزی گروهک تروریستی منافقین است. او در ترور شهید صیاد شیرازی نقش داشته است. پارسایی در گروهک تروریستی منافقین مسئولیت‌های متعددی از جمله مسئول اول مقر اشرف محافظ مریم رجوی جانشین مریم و … بوده است.  همچنین مشارالی‌ها در عملیات‌های نظامی تروریستی فروغ جاویدان و نسل‌کشی اکراد عراق موسوم به مروارید نیز شرکت می‌کند. وی در سال ۱۳۷۲ به همراه مریم رجوی از کشور عراق خارج شده و در کشورهای اروپایی، اقدام به جمع آوری کمک‌های مالی برای اهداف تروریستی تشکیلات می‌کند. نام‌برده در ادامه مجدداً در سال ۱۳۷۵ به عراق بازگشته و مسئول یکی از مقرهای شاخه‌ی نظامی گروهک تروریستی منافقین می‌شود. مژگان پارسایی یکی از عوامل اصلی تشکیل طراحی سازماندهی و هدایت تیم ترور امیر سپهبد علی صیاد شیرازی و نتیجتاً شهادت و به تعبیر حقوقی قتل عمد این شهید والا مقام محسوب می‌شود. نامبرده تحت تعقیب اینترپل بوده و دارای اعلان قرمز به شماره ۲۰۰۲-۴۲۶/۶-A است.

نماینده دادستان در ادامه تاکید کرد: شهید صیاد شیرازی برای این به شهادت رسید که جلوی کودک کشی و زن کشی منافقین را گرفت. 

متهم ردیف نهم زهرا مریخی آهنگر کلایی از قایمشهر و عضو فعال و کادر مرکزی گروهک تروریستی منافقین است و اصالتا نامبرده از طرف پدری اهل شوروی است. نامبرده دارای اعلان قرمز است. 

متهم ردیف دهم محمدعلی توحیدی خانیکی با اسم مستعار صالح و فرید و عضو فعال گروهک تروریستی منافقین است. او توسط پسر عمومیش علاقمند به گروهک‌ می شود.  او عضو بخش روابط خارجی تشکیلات در سال ۱۳۵۹ بوده و دارای اعلان قرمز است. 

متهم ردیف یازدهم علی خدایی صفت از تهران و عضو فعال و کادر مرکزی گروهک ‌تروریستی منافقین است. او توسط برادرش در سال ۵۹ جذب منافقین می شود. او دارای اعلان قرمز است. 

متهم ردیف دوازدهم مهدی خدایی صفت از تهران با اسم مستعار عاشق آبادی و صابر حبیبی و عضو فعال و کادر مرکزی گروهک تروریستی منافقین است. او از  اعضای قدیمی گروهک منافقین است. او مسئول امنیتی گروهک در سال ۶۰ بوده است. او دارای اعلان قرمز است.

عباسعلی داوری فیضی پورآذر متهم ردیف سیزدهم دادگاه رسیدگی به پرونده گروهک تروریستی منافقین است. داوری از سال ۱۳۴۷ جذب گروهک شده در مقطع قبل از انقلاب، دارای سابقه‌ی جعل اسناد بوده است و دارای یک شناسنامه‌ی دیگر با شماره ۳۲ و تاریخ تولد ۱۳۲۲/۰۱/۰۸ است.  ضمناً وی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی مدتی به سازماندهی تشکیلات در تبریز و مشهد پرداخته و سپس در دفتر مرکزی منافقین در تهران مشغول فعالیت می‌شود.همچنین مشارالیه پس از رجوی همراه همسرش از کشور خارج و مسئول دفتر به اصطلاح سیاسی گروهک منافقین در خارج از کشور می‌شود.  دیگر فعالیت‌ها و مسئولیت‌های وی عبارت است از مسئول روابط خارجی تشکیلات و  مسئول ارتباط با نهضت‌های به اصطلاح آزادی بخش جهان و مسئول روابط گروهک منافقین با مسئولان عراقی و شرکت در عملیات تروریستی نظامی فروغ جاویدان به عنوان مسئول تیم نظامی محور همدان و  شرکت در نشست‌های منافقین با ژنرال‌های آمریکایی و نفر اول نشست‌های گروهک و ارائه دهنده‌ی اطلاعات محصله از جاسوسی به استخبارات عراق در جنگ تحمیلی بوده است.

نماینده دادستان ادامه داد: گفتنی است نامبرده هم اکنون مسئول توجیه ستاد داخله در حوزه‌ ترک زبان‌ها و مسئول نشست‌های ایدئولوژیک سران در ستاد داخله است. به دلیل جنایت‌های ارتکابی از سوی نامبرده در قالب همکاری با رژیم بعث و همچنین به اتهام آدم ربایی در تاریخ ۲۰۰۸/۰۱/۲۲ میلادی، حکم جلب وی، مژگان پارسایی و صدیقه حسینی، توسط قاضی دادگاه جنایی بغداد صادر شده است. ضمناً مشارالیه تحت تعقیب اینترپل بوده و دارای اعلان قرمز به شماره ۲۰۰۲-۴۹۴/۶-A است.

متهم ردیف چهاردهم سید مجید سیدالمحدثین از کاشان است. اسامی مستعار بهنام، سید محمد، کامران، بهشتی و محدثی و عضو فعال و کادر مرکزی گروهک تروریستی منافقین است. او رییس کمیسیون سیاست خارجی منافقین بوده و از افراد رده بالا محسوب می شود، او مسئول دفتر مسعود رجوی در پاریس بوده است. او همچنین مسئول مکاتبه با مقامات آمریکایی برای درخواست بازگرداندن سلاح و پادگان نظامی به گروهک است. او دارای اعلان قرمز است. 

متهم ردیف پانزدهم صدیقه حسینی از لاهیجان و عضو فعال و کادر مرکزی گروهک تروریستی منافقین است. او جزو رده های اول شورای رهبری و از نظر نظامی مسئول اول گروهک می باشد. او در سال ۷۴ همراه مریم رجوی به مقرر تشکیلات در عراق ملحق می گردد. او مسئول بخش سایبری، هدایت کانون های شورشی تشکیلات و مسئول بخش مردان در آلبانی است.  او دارای اعلان قرمز است. 

متهم ردیف شانزدهم محمد طریقت منفرد از تهران است. اسم مستعار یاسر، اکبر لولاچیان و محمد و عضو فعال و‌ کادر مرکزی گروهک تروریستی منافقین است. او به عنوان اعضای کادر مرکزی منافقین در شاخه تروریستی – نظامی تشکیلات نقش داشته است. او آموزش برای تهیه و ساخت بمب را دیده است. در ربودن هواپیما و طراحی ربایش و ترور شخصیت ها نیز تخصص دارد، او با نام مستعار یاسر مسئولیت مالی و خرید اقلام سنگین از عراق را بر عهده داشته است. او مسئولیت اعزام تیم به تهران را برای ترور بر عهده داشته است. او دارای اعلان قرمز است. 

متهم ردیف هفدهم مهوش سپهری از سنندج و با اسم مستعار نسرین و عضو فعال و کادر مرکزی گروهک تروریستی منافقین است. برادر او سهراب یک هفته قبل از عملیات تروریستی نظامی، فروغ جاویدان با تحریک نامبرده از کشور متواری و ضمن حضور در عملیات مذکور کشته می شود. او دارای اعلان قرمز است. 

متهم ردیف هجدهم قدسی خرازیان از قم و با استعمار هاجر صدوقی، مژده و کرامت و عضو فعال و کادر مرکزی گروهک تروریستی منافقین است. او با محمدعلی توحیدی خانیکی ازدواج تشکیلاتی انجام می دهد. او در قسمت تامین مالی با محمد طریقت منفرد همکاری داشته و در جریان پولشویی منافقین بوده و در ۱۷ ژوئن سال ۲۰۰۳ توسط پلیس فرانسه بازداشت می گردد. او دارای اعلان قرنز است. 

متهم ردیف نوزدهم مهناز سلیمیان از تهران اسم مستعار سپیده، مهری و ندا است. او عضو فعال و کادر مرکزی منافقین است. او عامل اصلی عملیات های تروریستی در سال ۶۰ و ۶۱ بوده است. او دارای اعلان قرمز است.  

متهم ردیف بیستم محسن سیاه کلاه از تهران با استعمار محمد، صفر و صمد و عضو فعال و کادر مرکزی گروهک تروریستی منافقین است. او از اعضای قدیمی و همبند مسعود رجوی بوده است.  او در انفجارهای ۷ تیر و ۸ شهریور که منجر به شهادت شهید بهشتی، شهید رجایی و شهید باهنر می شود نقش داشته است. نامبرده با شیوا صادق ازدواج تشکیلاتی انجام داده است. نامبرده دارای اعلان قرمز است.

متهم ردیف بیست و یکم مریم فضل مشهدی از تهران با اسم مستعار منیژه مشهدی، فری و مهتاب و مسئول میز آمریکای منافقین است. او عضو فعال و کادر مرکزی گروهک تروریستی منافقین است. او از آلبانی خارج و به آمریکا رفته است. نامبرده دارای اعلان قرمز است. 

متهم ردیف بیست و دوم بهشته شادرو از رشت با اسم مستعار تهمینه و عضو فعال و کادر مرکزی گروهک تروریستی منافقین است. او در عراق با رضا هفت برادران ازدواج می کند. او مسئول دفتر رجوی در انگلیس بوده است. او دارای اعلان قرمز است.

متهم ردیف بیست و سوم ژیلا دیهیم با اسم مستعار طاهره و خاکسار از بروجرد و عضو فعال و کادر مرکزی گروهک تروریستی منافقین است. او دو بار ازدواج تشکیلاتی انجام داده است. همسر اول او رضا خاکسار و همسر دوم او محمد طریقت است. او در سال ۱۳۶۰ با عنوان خانه تیمی بازداشت و بعد آزاد می شود. محافظ مریم رجوی در سفرهای اروپایی بوده است. او همچنین در ترور شهید اسدالله لاجوردی به عنوان یکی از عوامل اصلی تشکیل، طراحی، سازماندهی و هدایت  نقش داشته است. او دارای اعلان قرمز است.

پس از قرائت ادامه کیفرخواست توسط نماینده دادستان، قاضی دادگاه گفت: با تشکر از قرائت نام متهمین و با توجه به طولانی شدن اسامی، تقاضا دارم در جلسات بعدی با سرعت در طی یک یا دو جلسه اعلام نام متهمین تمام شود و وارد بخش های دیگر و ذکر ادله بشویم. از حضار تشکر می کنم، از خانواده شکاک و اصحاب رسانه تشکر می کنم. من به عنوان رییس و به همراه مستشاران دادگاه تنفس اعلام می کنم، جلسه بعدی هفته آینده در این ساعت برگزار می شود.

منبع
منیبان
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری