کد خبر:34734
پ

اختصاصی| قبل از رفتن به میدان نارنجک کمی تامل کنید+ عکس

بر اساس آماری که اورژانس کشور در اختیار دارد از ابتدای بهمن، تا ١٧ اسفند ماه سال جاری ١۴٢ نفر بر اثر حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال مصدوم و چهار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران، چهارشنبه سوری در میان ما ایران همواره بهانه‌ای برای دور هم جمع شدن و شادی بوده و رسم پریدن از روی آتش تنها بخش کوچکی از این آیین ماندگار در فرهنگ ایران است.

شعرخوانی، قاشق‌زنی، میهمانی، شال اندازی، گردو شکستن، آش پختن، آجیل چهارشنبه سوری، مردگیران و تفال‌زدن بخشی از رسومی است که ایرانیان قدیم هر ساله انجام می‌دادند اما با گذشت زمان و به واسطه تغییر نوع سرگرمی و شادی‌های برخی از آیین اگرچه منسوخ و فراموش نشده اما کمرنگ شده است.

بر اساس اتفاقات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری که طی سالهای گذشته روی داده اورژانس کشور همواره توصیه‌هایی در خصوص چهارشنبه سوری و استفاده از مواد منفجره را گوشزد کرده که بدین شرح است:

– کلیه موادی که در نارنجک، ترقه، منور و سایر مواد آتش زا و محترقه استفاده می شوند، از مواد منفجره و آتش گیر هستند که ماده ای خطرناک است و صدمات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. این مواد خاصیت خودبه خودی آتش گیری و انفجاری دارند. لذا از نگهداری آنها حتی به مقادیر بسیار کم در منازل، زیرزمین، محل کار و… جداً خودداری کنید.

– از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف جداًً خودداری کنید.

– کودکان و نوجوانان از اقشار آسیب پذیر هستند ، استفاده از این مواد توسط آنان خطرات جدی به همراه داشته، سلامت آنان را به خطر انداخته و مرگ را به دنبال خواهد داشت.

– در صورت نگهداری مواد آتش بازی، حتی کم خطر حتماً آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

– بقایای مواد آتش بازی را سریعاً جمع آوری نکنید. حتماً ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. بعد آن را جمع آوری کرده و در یک سطل محتوی آب بریزد و سپس دفع کنید.

– در صورت داشتن مواد محترقه و انفجاری حتماً از آن در بیرون از خانه و دور از محل مسکونی و در جایی که علف های خشک و درختان موجود هستند، استفاده کنیم.

– همیشه در مواقع آتش بازی جهت اطفاء حریق، آب در دسترس داشته باشید.

– مواد آتش بازی (محترقه و انفجاری) را از محل هایی که مطمئن هستند خریداری کنید. این مواد را از دست فروش تهیه نکنید.

– کودکان به هیچ عنوان شخصا نباید از مواد آتش بازی و محترقه استفاده کنند.

– مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را به طرف افراد دیگر پرت نکنید.

– هیچگاه مواد آتش بازی را در جیب خود نگذارید، زیرا ضایعات جبران ناپذیر به همراه خواهد داشت.

– هیچگاه مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید، زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز، به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد.

– در مورد افرادی که دچار انفجار می‌شوند شرایط متفاوت است. انفجار به انگشتان و سایر نقاط بدن آسیب می‌زند و می‌تواند سبب قطع عضو شود. در این افراد باید قسمت صدمه دیده را تمیز کرده و بپوشانیم و بیمار را به مراکز درمانی ببریم. فراموش نکنید باید عضو قطع شده را ابتدا در یک گاز استریل و سپس در کیسه پلاستیکی قرار دهیم و در ظرف آب و یخ شناور کنیم تا سرد باشد. حتما دقت کنید عضو قطع شده در تماس مستقیم با یخ نباشد.

بر همین اساس خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران با انتشار تصاویری از خطرات و آسیب‌هایی که هموطنان و همشهریان تهرانی در چهارشنبه سوری دیده‌اند، ضرورت رعایت نکات ایمنی و اهمیت اجتناب از شادی‌های خطرآفرین را یادآور می‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری