کد خبر:145655
پ

قاسم‌پور در نشست دانشجویی شورای ائتلاف: انقلاب اسلامی الگوی متفاوتی در بحث زنان ارائه کرد

پنجمین نشست پرسش و پاسخ و گفت و گو دانشجویان با نمایندگان خانه ملت، به همت دانشجویان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با حضور فاطمه قاسم‌پور برگزار شد.

قاسم‌پور در نشست دانشجویی شورای ائتلاف: انقلاب اسلامی الگوی متفاوتی در بحث زنان ارائه کرد

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران به نقل از فارس، پنجمین نشست پرسش و پاسخ و گفت و گو دانشجویان با نمایندگان خانه ملت، به همت دانشجویان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برگزار شد.

نماینده مهمان این جلسه، فاطمه قاسم پور عضو کمیسوین اجتماعی مجلس شورای اسلامی بود که با محوریت حوزه زنان و خانواده با دانشجویان به گفت و گو پرداخت.

در ابتدای این جلسه قاسم‌پور در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره کارهای تشریفاتی که در حوزه زنان اتفاق افتاده، گفت: حقیقتا رویکرد انقلاب به مسئله زن، یک رویکرد متفاوت است. در ۲ سه قرن اخیر در دنیای غرب با رویکردی تحت عنوان  فمینیستی مواجه هستیم. در دنیای شرق نیز یک رویکردی به مسئله زن وارد است که زن را خانه نشین می‌دانند.

وی افزود: انقلاب اسلامی یک نگاه و الگو متفاوتی را در بحث زنان اضافه کرد. رویکردی که در حوزه زنان دال مرکزی و مهم است، مسئولیت اجتماعی زنان و یکسری اصولات موضوعی دیگر است.

این عضو کمیسوین اجتماعی مجلس تصریح کرد: این رویکرد انقلاب اسلامی در حوزه زنان می‌تواند نمادهای مختلفی داشته باشد. خانم دباغ، مادر شهید حاج قاسم سلیمانی، مادران شهدا و مادر سرپرست خانواری که به تربیت فرزندان خود می پردازد نماد های مختلف ایفای مسئولیت‌های اجتماعی هستند.

قاسم‌پور گفت: هرکدام  از شما ممکن است برای خودتان امروز یک مسئولیت اجتماعی قائل باشید. مسئولیت اجتماعی به این معنا که من در قبال پیرامون خود نظام اسلامی وظایفی دارم و می‌خواهم آن‌را دنبال کنم. این دال مرکزی است. این دال مرکزی یک‌سری اصول موضوعی نیز همراه دارد که ایفای این نقش‌ها در تعارض ایفای نقش در خانواده نباشد.

وی خاطرنشان کرد: آن خانم ورزشکاری که در فضای بین الملل افتخار کسب می‌کند و حاشیه‌های بهتر از متن را به فرمایش مقام معظم رهبری با حجاب، با رعایت حدودات شرعی در قبال نامحرم وتوجه به پرچم جمهوری اسلامی خلق می‌کند این نیز یک الگو است.

قاسم‌پور عنوان کرد: ما با یک انسانی مواجه هستیم که این انسان دارد به خوبی نقش خود را ایفا می‌کند و این همان حلقه مفقوده‌ ما است در گفت و گو با نسل دختران جوان  و نوجوان امروز.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره جزیره‌ای بودن کارها در حوزه زنان، ادامه داد: دغدغه‌ ما امروز  این است که نظام سیاست گذاری در کشور را بتوانیم متناسب با این رویکرد و نگاه هماهنگ کنیم. در بخش مصوبات حوزه زنان و خانواده عدم همگرایی سیاستی مشاهده می‌شود و در برنامه هفتم ما دنبال این بودیم که بتوانیم به مقداری این رویکرد را تصحیح کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در این رویکرد در کنار بحث زنان، تحکیم نهاد خانواده را در نظر داشتیم. ما طبق این نگاه تلاش کردیم مسائل زنان سرپرست خانوار، زنان روستایی و مسائل زنانی که در عرصه نوآوری و خلاقیت کار می‌کنند را ببینیم.

وی خاطر نشان کرد: مسئله جدی‌تر این است که بتوانیم این زنجیره را هرچه نزدیکتر با زنجیره گفتمان اصیل کنیم و در نهایت بتوانیم بحث هویت و عنصر هویت بخش را دنبال کنیم.

قاسم‌پور در پاسخ به سوال یک دانشجو برای بهبود مرخصی کاری زنان در دوره بارداری گفت: سال 92 برای لغو این موضوع در مجلس اقدام شد، اما نهایت چیزی که نمایندگان در آن موفق شدند، مجاز شدن دستگاه‌ها برای تغییر مرخصی فرزند آوری از ۶ ماه به ۹ ماه برای زنان بود که این امر برای کارفرما اختیاری بود.

وی افزود: در قانون جوانی جمعیت، دستگاه‌ها مکلف شدند که ۹ ماه مرخصی را به زنان تحت زایمان به همراه سنوات در نظر گیرند. این قانون اکنون نصح شده و حتی تا فرزند دهم نیز ۹ ماه مرخصی داده می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به اینکه اساتید خانم در هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها جای ایفا کردن نقش ندارند، تصریح کرد: حتما این را بررسی می‌کنم اما ممکن است که یک بحث و بک گراند ذهنی در آن بوده که تصمیم بر این باشد که خانم‌ها در حوزه‌های دیگر مناسب‌تر هستند.

وی در ادامه به اظهار یک دانشجو مبنی بر اینکه از پوشش مد روز اما با رعایت عفت خانم‌ها حمایت شود، گفت: یکی از مسائل مهم در حوزه عفاف و حجاب در دسترس نبودن لباس مناسب و در صورت موجود، اقتصادی نبودن آن است.

قاسم‌پور تصریح کرد: البته این را نمی‌گویم که علت کم حجابی این دو عامل است اما ممکن است تاثیر خود را بگذارد یا خانم‌های مجبه برای پیدا کردن لباس مناسب به زحمت بیافتند.

وی افزود: قوه قضائیه لایحه‌ای در حوزه عفاف و حجاب تنظیم و به دولت ارسال کرد، بعد از تکمیل این لایحه توسط دولت، لایحه اول ۹ ماده بود و لایحه دوم به ۱۵ ماده تغییر کرد و اواخر خرداد ماه به مجلس ارسال شد.

عضو کمیسوین اجتماعی مجلس ادامه داد: رویکرد این لایحه فقط به صورت سلبی بود، این رویکرد در مجلس تغییر کرد و به یک رویکرد جرم انگاری تبدیل شد. البته این قانون یک بار به شورای نگهبان ارسال شد و ایراداتی به آن اعمال و برگردانده شد. اکنون ابهامات رفع و بدست شورای نگهبان رسیده است.

وی در پاسخ به سوال آخر مبنی بر اینکه چرا یک بیمه مختص زنان برای بارداری اعمال نمی‌شود گفت: ما طی دوسال گذشته در مجلس، برای رایگان شدن بیمه سلامت سه دهک اول اقدام کردیم.

قاسم‌پور در پایان عنوان کرد: ما در برنامه هفتم توسعه اعمال بیمه‌ای مشابه بیمه تکمیلی را برای اقشار کم برخوردار در کنار بیمه سلامت مطرح کردیم.

منبع
فارس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری