کد خبر:196906
پ

فیلم کوتاه «مرخ » در مرحله تولید قرار دارد

فیلم کوتاه «مرخ » در زمره هشت اثر تایید شده شورای پیچینگ خراسان شمالی است که با انعقاد قرارداد در مرحله تولید قرار دارد و سعی دارد تا خاطرات و اهمیت درخت «اُرس» یا همان مرخ محلی را در یادها زنده نگه دارد.

دردهای ماندگاری «مرخ» در قاب دوربین

فیلم کوتاه «مرخ » در زمره هشت اثر تایید شده شورای پیچینگ خراسان شمالی است که با انعقاد قرارداد در مرحله تولید قرار دارد و سعی دارد تا خاطرات و اهمیت درخت «اُرس» یا همان مرخ محلی را در یادها زنده نگه دارد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، شاید به زیبایی سپیدار و سرسبزی بید و افرا نباشند، اما ذخیره گاهی ژنتیکی از جنگل‌های ایران تورانی را در بر می‌گیرد که فرش خود را در پهنه‌ای به وسعت ۴۱۰ هزار هکتار از خراسان شمالی گسترانیده‌ است.

پدران نیک سرشت ما ایرانیان “ارس” را نماد جاودانگی و حیات پس از مرگ می دانستند به همین دلیل نیز می شود ارس را میراث طبیعی کهن ایران زمین دانست، میراثی که در خراسان شمالی به درخت مراد طبیعت و نماد عرصه های زیست گیاهی این استان تبدیل شده است.

مرخ نام محلی درخت “ارس” است که کرمانج زبان های شمال خراسان این نام‌ را روی این درخت گذاشته اند و کمتر از ۲ قرن گذشته شمال خراسان مملو از جنگل های مرخ بود ولی در دوره قاجار و پهلوی به خاطر خشکسالی و سرما شدید مردم این درخت ها را قطع کردند و از آن به عنوان هیزم استفاده می کردند.

امروز تنها در چند بخش کوچک کشور ما شاهد حضور متراکم این نوع درخت قدیمی هستیم، در حقیقت منطقه حفاظت شده گلیل از توابع بخش سرحد شیروان در خراسان شمالی مهم ترین زیستگاه درخت مرخ در کشور است.

اهمیت این درخت برای مردم این خطه به حدی است که فیلمی کوتاه به همین نام توسط کارگردان مطرح بومی استان در حال ساخت است.

دردهای ماندگاری «مرخ» در قاب دوربین

حسین فیروزه که کارگردانی این اثر را بر عهده دارد پیش‌ از این در جشنواره های فیلم کوتاه داخلی هم افتخاراتی را رقم‌زده است و فیلم “۹ ساعت با هانا” به کارگردانی حسین فیروزه به عنوان تنها فیلم ایرانی راه یافته به جشنواره آستوریا در کشور آمریکا، پس از اکران در استودیو فیلم سازی‌ کافمن در شهر آستوریا در مراسم اختتامیه این جشنواره از سمت هیات داوران موفق‌ به دریافت مهمترین جایزه این جشنواره شد.

کارگردان فیلم کوتاه “مرخ” درباره مراحل تولید این اثر می گوید: فیلم مرخ روایت تلاش های محیط بانی به نام “رامان” در منطقه گلیل از توابع بخش سرحد شیروان خراسان شمالی در خصوص کاشت و تکثیر درخت مرخ است.

حسین فیروزه می افزاید: همچنین اهمیت و تکثیر درخت مرخ که دغدغه محیط زیستی را دنبال می کند و در قالب یک فیلم بومی و محلی با دیالوگ فیلم به زبان کرمانجی و در منطقه گلیل به نمایش داده می شود.

منطقه حفاظت شده گلیل به عنوان سیزدهمین و مهمترین زیست کره کشور که تنها جنگل باقیمانده از درختان “ارس” با عمر حدود سه هزارساله را نگهداری می کند دارای اهمیت است.

وی می افزاید: فیلمنامه آن ۶ ماه به طول انجامید و یک ماه درگیر پیش تولید بودیم و اکنون قرار است وارد مرحله تدوین و پسا تولید شود و در این فیلم از نقش بازیگران مطرح کشوری از جمله «صحرا اسدالهی، زانیار رضایی، ابوالقاسم یزدانی و احمد زعفرانی» استفاده شده است و در مجموع عوامل فیلم تیمی ۳۰ نفره را تشکیل می دهند.

کارگردان فیلم کوتاه “مرخ” می گوید: فیلم سازان استان باید به سمت تولیدات بومی بروند و فیلم بومی باید از حالت مهجوریت خارج و فرهنگ و آداب استان ما باید بیش از این معرفی شود.

در معرفی فرهنگ و قومیت استان ما کوتاهی شده است و سایر استانها به این موضوع توجه ویژه ای کرده اند.

دردهای ماندگاری «مرخ» در قاب دوربین

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی دارای آب و هوایی عموما کوهستانی، با شیب‌های تند و دره‌های عمیق و صخره‌های مرتفع است، این منطقه قسمتی از رشته کوه‌های موسوم به ‘کپه داغ’ را تشکیل می دهد و از مناظر زیبایی برخوردار است.

این منطقه با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه درختان ارس و تنوع بسیار زیاد پوشش گیاهی و نیز زیستگاه خالص ترین قوچ اوریال، ۲۷ تیرماه سال ۵۰ منطقه حفاظت شده اعلام شد.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

منبع
ایرنا
کلیدواژه : فیلم کوتاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری