کد خبر:59009
پ

فریاد یا زینب زنجانی‌ها امروز جهانی می‌شود/ آغاز اجتماع با شکوه«یازدهم»محرم

مراسم یازدهم محرم زنجانی‌ها امروز در قالب دسته عزاداری زینبیه اعظم با حضور صدها هزار نفر از عاشقان و دلدادگان سرور و سالار شهیدان آغاز شد

عصر روز یازدهم محرم، محشری در زنجان به پا می‌شود، مردم به یاد مظلومیت‌های شهدای کربلا فریاد رسای یا حسین(ع) و یا زینب(س) سر می‌دهند.

آغاز اجتماع با شکوه«یازدهم»محرم/ فریاد یا زینب زنجانی‌ها امروز جهانی می‌شود

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، مراسم یازدهم محرم زنجانی‌ها امروز در قالب دسته عزاداری زینبیه اعظم با حضور صدها هزار نفر از عاشقان و دلدادگان سرور و سالار شهیدان آغاز شد تا دلدادگان حسینی با فریاد «یا حسین، یا زینب» بار دیگر در مظلومیت کاروان کربلا اشک ماتم بریزند.

دوستداران اهل بیت (ع) در استان زنجان ضمن حضور باشکوه در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان بر تبعیت خود از ائمه اطهار(ع) تأکید داشته و بر سر و سینه‌زنان در رثای مصیبت‌های پیام‌آور دشت کربلا عزاداری و بر نقش ماندگار زینب کبری (س) در قیام کربلا تأکید کردند.

مسجد زینبیه اعظم زنجان

مسجد زینبیه اعظم زنجان که یکی از مهم‌ترین اماکن مذهبی این شهر محسوب می‌شود، همه ساله در ایام محرم پذیرای خیل عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) از سراسر کشور و حتی خارج از کشور است. این مسجد همه ساله در ایام محرم پذیرای خیل عظیمی از عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) از سراسر کشور و حتی خارج از کشور می‌شود و حاضران در این مکان مقدس به صورت خالصانه ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) اعلام می‌کنند.

قدمت این مکان مقدس، به بیش‌ از ۴۰۰ سال می‌رسد و از جمله مساجد باستانی و تاریخی در استان زنجان محسوب می‌شود و طبق گفته اهالی قدیمی محله، مکان تجمع سه بار تجدید بنا شده است، بار اول به سال ۱۰۹۲ هجری قمری با تیر چوبی احداث می‌شود، بار دوم بانویی به نام زینب خانم هزینه تبدیل آن را به مسجد متقبل می شود که به سال ۱۲۹۲ صورت می گیرد و بار سوم در سال ۱۳۹۵ هجری قمری مطابق با سال ۱۳۵۴ شمسی به همت مردم زنجان و عاشقان اهل بیت این مسجد تجدید بنا شده است.

شهدای زینبیه اعظم زنجان

ابوالفضل سیمایی در سال ۱۲۹۷ دیده به جهان گشود و در سال ۶۵ بر اثر بمباران محله زینبیه زنجان به همراه همسر خود به مقام رفیع شهادت نائل شد.

احد فغفوری در یازدهم اسفند ماه ۱۳۴۱ در زنجان دیده به جهان گشود و در تاریخ ۱۳۶۱ به شهادت رسید.

محمد کمال اخوان در سال ۱۳۳۸ متولد شده و با نخستین فرمان رهبر کبیر انقلاب به میدان جنگ حق علیه باطل رفته و چهار ماه بعد در ۱۹ دیماه سال ۶۵ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
حسین قاسمی پور دیگر شهید محله زینبیه نیز متولد در ۱۳۲۴ در شهر زنجان متولد و در هشتم بهمن ماه سال ۱۳۶۵ بر اثر اصابت راکت به منزل مسکونی شهید شد.

رسول احدیان متولد فروردین ماه ۱۳۳۹ در زنجان دیده به جهان گشود و در هشتم اسفند ماه ۱۳۵۹ در درگیری با دشمن بعثی بر اثر اصابت ترکش به جمجمه در ایلام به شهادت رسید.
زهرا معارفی نیز متولد سال ۱۳۵۷ متولد و در تاریخ ۱۳۶۵ به همراه شهیده زهرا ترابی در راه مدرسه در چند متری خانه بر اثر بمباران به شهادت رسید.

سعید اسفاری متولد ۱۳۳۸ پس از پیوستن به سپاه پاسداران، به عنوان آرپی‌چی زن عازم جبهه شد و و سرانجام، طی درگیری با دشمن بعثی بر دلیل اصابت ترکش به قلب در منطقه شلمچه، در تاریخ ۲۷ تیرماه ۱۳۶۱ به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

سعید رحیما کوچکترین شهید محله زینبیه زنجان نیز در سال ۱۳۶۵ بر اثر بمباران محله زینبیه زنجان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

سیف‌الله رحیما نقاش محله زینبیه زنجان بر اثر بمباران هوایی محله زینبیه نیز در سال ۱۳۶۵ بر اثر بمباران محله زینبیه زنجان به مقام رفیع شهادت نائل آمد.
مقدسه ژاله ستاری در اسفند ماه ۱۳۱۳ متولد و در سال ۱۳۶۵  بر اثر بمباران هواپیماهای رژیم بعثی عراق در شهرستان زنجان به درجه رفیع شهادت رسید.

عباس محمدی، رئیس هیأت امنای زینبیه اعظم زنجان  با اشاره به آمادگی ۱۲۰ خادم خواهر و ۸۰۰ خادم برادر برای خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی در روز یازدهم محرم گفت: این مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همانند مراسمات قبل از شیوع کرونا در حال برگزاری است.

سید جمال موسوی عضو هیأت امنای زینبیه اعظم زنجان هم درباره بازسازی مسجد اظهار کرد: زینبیه اعظم زنجان حدود چهار بار تجدید بنا شده است.

موسوی با اشاره به اینکه متاسفانه بنا زینبیه اعظم زنجان قدمت خود را از دست داده است، افزود: تغییراتی از لحاظ تعمیرات در این مکان انجام شده و می‌خواستیم سیم‌کشی مهندسی به روز داشته باشیم که نشد و از نظر فنی هیچکس تایید نمی‌کند.

وی با بیان اینکه هیچ یک از مهندسان برق تاکنون سیستم برق زینبیه اعظم را تایید نکرده‌اند، افزود: طبق گفته این مهندسان نباید حتی یک شب در زیر این سقف کسی جمع شود بنابراین باید چاره‌ای اندیشیده شود.
این مسئول با بیان اینکه درآمد زینبیه اعظم زنجان از طریق نذورات است، خاطرنشان کرد: در دو سال کرونایی مشکلاتی در زمینه درآمد در زینبیه اعظم زنجان داشته‌ایم.

پخش زنده مراسم عزاداری یازدهم محرم زنجانی‌ها

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران و به نقل از فارس، مراسم باشکوه عزاداری یازدهم محرم زنجانی‌ها امروز با حضور صدها هزار نفر از عاشقان اهل‌بیت (ع) در زنجان برگزار و هر سال از شبکه‌های جام جم یک، خبر، ۲، ۳، قرآن، شما، سحر یک، الکوثر و اشراق به صورت زنده برای عاشقان سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) به صورت زنده پخش می‌شود

کلیدواژه : زنجانمحرم
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری