کد خبر:36182
پ

فروش فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» فراتر از ۵ میلیارد شد

فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» ساخته «هادی حجازی‌فر» با استقبال بیش از یکصد و پنجاه هزار نفر در سینماها و شهرهای فاقد سینما از فروش ۵ میلیارد تومانی عبور کرد.

فروش فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» از ۵ میلیارد گذشتفیلم سینمایی «موقعیت مهدی» ساخته «هادی حجازی‌فر» با استقبال بیش از یکصد و پنجاه هزار نفر در سینماها و شهرهای فاقد سینما از فروش ۵ میلیارد تومانی عبور کرد.

به گزارش 361 درجه ایران، با شروع تعطیلات نوروزی، فروش فیلم‌های سینمایی جهش چشمگیری داشته‌ و اکثر سینماهای مدرن تمام ظرفیت سالن‌ها را به کار گرفته‌اند تا بتوانند پاسخگوی استقبال مردم باشند.

در این بین فیلم‌های سینمایی «موقعیت مهدی»، «سگ‌بند» و «شادروان» گوی سبقت را از سایر فیلم‌های سینمای ایران ربوده و فروشی میلیاردی داشته‌اند. فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» ساخته «هادی حجازی‌فر» در ادامه موفقیت خود در گیشه، با استقبال بیش از یکصد و پنجاه هزار نفر در سینماها و شهرهای فاقد سینما  از فروش ۵ میلیارد تومانی عبور کرد.

«موقعیت مهدی» بهترین فیلم جشنواره سینمایی فجر، دیروز نیز با فروش ۷۰۰ میلیون تومانی رکورد فروش روزانه خود را شکست.

پس از سال‌ها، اکران فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» و استقبال چشمگیر مردم از آن، نشان داد که همچنان مردم کشورمان دوستدار قهرمانان سرزمینشان هستند، همان قهرمانانی که برای دفاع از همین مردم جانشان که بزرگترین سرمایه زندگی هر کسی است، فدا کردند.

سال‌هاست که مطالب مختلفی در رسانه‌های کشور منتشر می‌شود و به این موضوع می‌پردازند که «مردم ایران دیگر علاقه‌مند به سینمای دفاع مقدس نیستند»، اما استقبال چشمگیر تماشاگران از فیلم سینمایی«موقعیت مهدی» پیام‌آور این موضوع است که مردم ایران اتفاقاً علاقه‌مند به تماشای داستان زندگی قهرمانانی از جنس خودشان و سرزمینشان هستند.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، جذابیت داستان یکی از بزرگترین ویژگی‌های فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» است و این امر حتی در پیام مقام معظم رهبری که چند روز قبل به تماشای فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» نشستند، به چشم می‌خورد. ایشان فرمودند «این فیلم از آن فیلم‌هایی است که آدم دوست دارد تا تمام شد بازهم دوباره آن را ببیند».

استراتژی اجرایی حجازی‌فر در مواردی یادآور کار محمدحسین مهدویان در کارهای اولیه‌اش (فیلم «ایستاده در غبار» و به‌خصوص مجموعه «آخرین روزهای زمستان») است اما وقتی این استراتژی متناسب با مسیر حرکت روایت و جنس شخصیت‌پردازی است، نمی‌تواند ایراد اثر محسوب شود. ضمن این که در «موقعیت مهدی» خبری از مستندنمایی‌ها و تکان‌های دوربین کارهای اولیه مهدویان (که البته در آن آثار تمهیدات درستی بودند) نیست و این نشان می‌دهد که حجازی‌فر به‌دنبال تقلید از الگوی بصری کارهای اول مهدویان نبوده است. در مجموع، «موقعیت مهدی» یکی از بهترین فیلم‌های اول چند سال اخیر سینمای ایران است و نشان می‌دهد که حجازی‌فر نه‌تنها در بازیگری و فیلمنامه‌نویسی (آن‌طور که در «آتابای» نشان داده بود) بلکه در کارگردانی هم توانایی‌های قابل‌توجه و قابل تحسینی دارد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، رضا صائمی منتقد فیلم می گوید: «موقعیت مهدی» گرچه فیلمی بیوگرافی درباره شخصیت مهدی باکری است اما تاکیدش بر موقعیت اوست تا فردیتش. فضا و فضاسازی در «موقعیت مهدی» عنصر قدرتمندی است و فارغ از پرداختن به فضای جنگ و آدمهای جنگ، تصویر دقیق و جزیی نگرانه‌ای از سبک و سیاق زندگی در دهه ۶۰ هم ارائه می‌دهد. به نظر می‌رسد که حجازی فر هم در مقام کارگردان هم به عنوان بازیگر نقش مهدی باکری نخواسته به تصویری اسطوره‌ای از او دست بزند و اتفاقا همین ویژگی بر محبوبت نقش می‌افزاید و شمایل قهرمانی او را تقویت می‌کند. فیلم ساختاری اپیزودیک دارد و در موقعیت‌های مختلف میان صحنه جنگ و زندگی به بازنمایی شخصیت شهید باکری می‌پردازد.

فیلم از ازدواج او شروع می‌شود و با شهادت او به پایان می‌رسد. اما همین ساختار اپیزودیک به تکمیل یک پازل منجر نمی‌شود و به نوعی پراکندگی وعدم انسجام در روایت دامن می‌زند. همین مساله موجب می‌شود که مخاطب حس کند با فقدان داستان مواجه است یا دست کم فیلم خط داستانی مستقیم و روشنی ندارد. هادی جحازی فر بر خلاف نقش‌های مشابه‌اش در فیلم‌های دفاع مقدسی در اینجا بازی درونگرایانه و کنترل شده‌ای دارد و بازی چشمی و در سکوتش بیشتر است. او در مقام کارگردان و نویسنده سعی کرده تا از حضور پررنگ قهرمان قصه در طول داستان بپرهیزد و حتی در چند تا از اپیزودها حضور کوتاهی دارد. با اینکه فیلم به زبان ترکی و با زیرنویس است اما تمرکز مخاطب را از بین نمی‌برد و با قصه و شخصیت‌هایش همراه می‌شود. در واقع فیلم مصداقی از این شعر است که همدلی از همزبانی بهتر است. «موقعیت مهدی» گرچه فیلمی بیوگرافی درباره شخصیت مهدی باکری است اما تاکیدش بر موقعیت اوست تا فردیتش.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری