کد خبر:99410
پ

فرهنگ سازی در زمینه پولشویی در کشور

رییس مرکز اطلاعات مالی ضمن تاکید براهمیت آموزش در زمینه مبارزه با پولشویی در کشور گفت: باید بیش از گذشته در زمینه فرهنگ سازی و آموزش کار کنیم.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، هادی خانی معاون وزیر اقتصاد و رییس مرکز اطلاعات مالی در مراسم آغاز به کار دوره آموزشی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ضمن تاکید براهمیت آموزش در زمینه مبارزه با پولشویی در کشور گفت: باید بپذیریم که در این زمینه عقب ماندگی‌های جدی وجود دارد و باید بیش از گذشته در این زمینه تلاش و کوشش کنیم.

رییس مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی بروزرسانی استاندارد‌ها و دستورالعمل‌ها در حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را از دیگر محور‌های مهمی دانست که باید متناسب با استاندارد‌های روز جهان تنظیم شود و در ادامه افزود: در مرکز اطلاعات مالی، بحث آموزش و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از مباحث جدی و کلیدی است که قطعا مورد تاکید قرار دارد و تلاش خواهیم کرد که دوره‌های آموزشی حرفه‌ای همانند دوره آموزشی امروز بیشتر برگزار شود تا طیف وسیع تری از کارشناسان دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف کشور با آخرین دستاورد‌های روز جهان در این حوزه آشنا شوند.

خانی در ادامه گفت: در حال حاضر مشغول مذاکره با نهاد‌های بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و نهاد‌های دیگر هستیم تا بتوانیم دوره‌های آموزشی مشابه را با کمک این نهاد‌ها در کشور برگزار کنیم.

رییس مرکز اطلاعات مالی در ادامه تاکید کرد: کشور ما در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم یکی از کشور‌های پیشتاز در این زمینه به شمار می‌رود و از بسیاری از کشور‌های دیگر در این زمینه جلوتریم، اما در حوزه فرهنگ سازی و تبیین اقدامات و اطلاع رسانی به خوبی عمل نکرده ایم که این یکی از موضوعاتی است که در مرکز اطلاعات مالی در دستور کار قرار دارد.

وی ارایه عملکرد و فهرست اقدامات و کار‌های انجام شده در زمینه مبارزه با پولشویی به مراجع مختلف بین المللی را از دیگر اولویت‌های مرکز اطلاعات مالی برشمرد و افزود: این اقدامات به ویژه فرهنگ سازی در این زمینه می‌تواند فضای مناسب تری برای استفاده بهینه از منابع کشور فراهم نماید. خانی تربیت مدرسین مجرب را از دیگر اهداف برگزاری دوره‌های آموزشی در این حوزه دانست و اظهار داشت: از دستگاه‌هایی که برای اعزام نماینده دعوت کردیم، درخواست کردیم که افرادی را معرفی کنند که پس از یاد گرفتن مباحث مطرح شده بتوانیم از آن‌ها به عنوان مدرس در سایر دستگاه‌ها کمک بگیریم.

رییس مرکز اطلاعات مالی، انتقال تجربیات و دانش را از مهمترین اهداف برگزاری چنین دوره‌هایی دانست و از نمایندگان حاضر درنشست خواست که با حضور منظم و با دقت از مباحث ارایه شده در این دوره استفاده کافی را ببرند تا در آینده همین مباحث در دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف توسط آن‌ها ارایه شود. خانی برگزاری بیش از ۱۵۰۰ نفر ساعت کلاس آموزشی و صدور گواهینامه برای شرکت کنندگان را از جمله اقدامات مرکز اطلاعات مالی در یکسال گذشته اعلام کرد و افزود: در طول سال‌های گذشته نیز بیش از ۲۰ هزار نفر سات دوره آموزشی برگزار شده است. گفتنی است در ادامه مبحث مقابله با گردش جنایی ارز‌های دیجیتال و سایر دارایی‌های مجازی از جمله در حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم (AML/CFT) توسط دنیس آناتولیویچ کونف دادستان کل روسیه از طریق ارتباط ویدیویی ارایه شد.

همچنین ابعاد عملی مقابله با انتقال سرمایه به خارج از کشور، جستجوی فرامرزی، ضبط و مصادره دارایی‌ها از دیگر مباحثی بود که در اولین روز برگزاری این کارگاه سه روزه توسط مدرسان خارجی این کارگاه ارایه شد.

منبع
صداوسیما
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری