کد خبر:127250
پ

فرایند ساخت پرتابگر ایرانی “سریر” برای رسیدن به مدار ۳۶هزارکیلومتری آغاز شد

سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران از آغاز فرایند ساخت پرتابگر ایرانی “سریر” برای رسیدن به مدار ۳۶هزارکیلومتری خبر داد و گفت: ایران جزو ۱۰ کشور برتر پرتاب ماهواره در جهان است.

ماهواره تصویربرداری نور ۳ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.10.2023

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران به نقل از اسپوتنیک، حسن سالاریه معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته جهانی فضا در محل سازمان فضایی برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های سازمان فضایی ایران در سال‌های اخیر منطبق با برنامه ۱۰ سال کشور افزود: در حوزه بالادست یعنی طراحی و ساخت ماهواره، طراحی و ساخت ماهوراه سنجشی پارس ۲ و ۳ با مجموعه‌ پژوهشگاه فضایی و صاایران آغاز شده است.

به گفته وی ساخت ماهواره پارس ۲ آغاز شده و طراحی مفهومی ماهواره پارس ۳ آن تمام شده است.وی گفت: توانمندی کشور در طراحی و ساخت ماهواره‌های میکرو از سال‌های گذشته کسب شده است و به دقت‌های بالاتر خواهیم رسید. سالاریه همچنین از آغاز طراحی و ساخت ماهواره سنجشی در کلاس راداری خبر داد و یادآور شد: کشور در حوزه ماهواره‌های سار، توانمندی‌هایی دارد.

ماهواره سار یک نوع ماهواره راداری است که کار طراحی و ساخت آن آغاز شده است.به گفته وی با اجرای این طرح کشور صاحب ماهواره‌های سنجشی از جنس رادارای خواهد شد.سالاریه گفت: ماهواره‌های سنجشی مثل پارس ۱ و طلوع ۳ برمبنای اپتیکی است که شرایط ابرناکی هوا و گرد و غبار بر عملکرد آن اثرگذار است ولی ماهواره‌های راداری در شرایط ابری بودن هوا قادر به جمع‌آوری داده‌هاست.

توسعه پرتابگرها رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در زمینه پرتابگرها نخستین گام برای رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتر شروع شده و پرتابگر سریر در وزارت دفاع قرارداد ساخت و آزمون آن منعقد شده و فرایند ساخت آن آغاز شده است.وی تثبیت مدار لئو برای ماهواره‌های سنجشی را بسیار مهم دانست و گفت: اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داده و در ماه‌های آتی پرتاب‌های متعددی خواهیم داشت و اشکالات فنی و توسعه‌ای آن رفع خواهد شد.

سالاریه با بیان اینکه در شش ماهه دوم سال بسیار پررونق در حوزه فضایی خواهد بود، ادامه داد: در پرتابگر قاصد به یک تثبیت قابل قبولی رسیده‌ایم و نیاز داریم برای ماهواره‌های سنگین‌تر بتوانیم پرتابگرهای کلاس سیمرغ و قائم و ذوالجناح را نیز تثبیت کنیم.

منبع
اسپوتنیک ایران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری