کد خبر:95081
پ

غرب پیمان‌های همکاری منطقه‌ای را تهدید دیده و سعی در تفرقه‌افکنی دارد

دقایقی پیش وزیر خارجه روسیه گفت که غرب سازمان پیمان امنیت جمعی را تهدیدی علیه سلطه خود در صحنه بین‌المللی دانسته و می‌کوشد میان اعضای آن و همچنین گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای اختلاف ایجاد کند. او همچنین گفت که غرب قصد ندارد کمک سازنده‌ای به باکو و ایروان کند و به دنبال ایجاد موقعیتی برای خود در این منطقه است.

لاوروف: غرب پیمان‌های همکاری منطقه‌ای را تهدید دیده و سعی در تفرقه‌افکنی دارد
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: ما گفتیم که این سازمان (پیمان امنیت جمعی) و همچنین سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس در نگاه غرب تهدیدی علیه سلطه بین‌المللی‌اش هستند. این گروه‌ها نقاط محوری ظهور یک نظم جهانی چندقطبی هستند که غرب آن‌ها را تهدیدی علیه هژمونی و منافع خود می‌بیند.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: ازاین‌رو، ما همچنین شاهد اقدامات شدید و تهاجمی غرب برای ایجاد اختلاف میان اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی، گروه بریکس، سازمان همکاری شانگهای و دیگر سازمان‌هایی هستیم که به غرب وابستگی ندارند.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که باکو و ایروان هر دو می‌دانند که غرب هیچ قصدی برای برقراری توافق صلح‌آمیز میان آن‌ها ندارد.

او گفت: متأسفانه در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از تلاش برای ایجاد توافق میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در رفتار اتحادیه اروپا و ایالات متحده دیده نمی‌شود. از شواهد پیداست که آن‌ها به دنبال ایجاد جایگاهی برای خود در این منطقه، نادیده‌گرفتن منافع حقوقی روسیه و اثبات خود به‌عنوان مهره تصمیم‌گیرنده هستند.

لاوروف در ادامه گفت که چنین اقداماتی نشان‌دهنده طرح‌های غرب برای حضور در مناطق دور از خاک ناتو و مرزهای اتحادیه اروپاست و «در این هیچ تمایل صادقانه‌ای برای کمک به ایجاد ثبات در این منطقه دیده نمی‌شود».

او ادامه داد: امیدوارم شرکایمان در ایروان و باکو این را درک کنند. ما دست‌کم تحولات را کاملاً شفاف با آن‌ها مطرح می‌کنیم.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: ما با دیگر بازیگران بین‌المللی که در صدد میانجیگری (میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان) هستند، مشکلی نداریم؛ اما مهم‌ترین نکته این است که توافق حاصل از این میانجیگری به منافع آذربایجان و ارمنستان و مردم این دو کشور احترام برابری بگذارد.

لاوروف تأکید کرد: هر توافقی تنها در چهارچوب توافق‌های سه‌جانبه‌ای ممکن خواهد بود که توسط رؤسای جمهوری ارمنستان، آذربایجان و روسیه امضا شدند.

او گفت که عادی‌سازی روابط میان باکو و ایروان به لطف مداخله شخص ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در نوامبر ۲۰۲۰ انجام شد؛ یعنی زمانی که نخستین بیانیه سه‌جانبه درباره اصول این توافق به امضا رسید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری