کد خبر:200954
پ

عملیات اجرایی ۴۰۰ کیلومتر باند دوم راه در دولت سیزدهم

ساخت باند دوم راه‌های اصلی و توسعه راه‌های روستایی استان خراسان جنوبی در دولت سیزدهم شتاب گرفت به گونه‌ای که ۲۷۰ کیلومتر راه دوبانده و ۱۶۹ کیلومتر راه‌ روستایی در این استان احداث شد.

کارنامه پربار دولت سیزدهم در توسعه راه‌های خراسان جنوبی

ساخت باند دوم راه‌های اصلی و توسعه راه‌های روستایی استان خراسان جنوبی در دولت سیزدهم شتاب گرفت به گونه‌ای که ۲۷۰ کیلومتر راه دوبانده و ۱۶۹ کیلومتر راه‌ روستایی در این استان احداث شد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، خراسان جنوبی با مساحت ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع سومین استان پهناور ایران است و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد ترانزیت کالا به افغانستان از راه‌های خراسان جنوبی انجام می‌شود که اهمیت حمل و نقل زمینی در این منطقه را می‌رساند.

قرارگیری خراسان جنوبی در مسیر ۲ کریدور بین المللی شمال – جنوب و اتصال آن به بندر چابهار و بندرعباس، از طرفی عبور ۲ کریدور شرق – غرب و اتصال ناحیه مرکزی کشور به مرزهای دوکوهانه نهبندان، ماهیرود سربیشه (میل ۷۸)، گلورده درمیان (میل ۷۳)، یزدان زیرکوه و دوغارون تایباد باعث شده راه‌های این استان از جایگاه خاصی برخوردار باشند.

علاوه بر توسعه مبادلات تجاری با کشور افغانستان و کشورهای آسیای میانه، تسهیل و ارتقای ایمنی حمل و نقل کالا و مسافر جزو اهداف تعریف شده در این محورها بوده که لزوم ارتقای عملکرد آنها و تبدیل به بزرگراه (باند دوم) را بیشتر از گذشته ضروری ساخته است.

استان مرزی و کویری خراسان جنوبی با بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه در مسیر ۲ کریدور اصلی کشور است و افزایش باندهای دوم در ایجاد زیرساخت امن تردد جاده‌ای تاثیر بسزایی دارد.

این نیاز و اولویت اساسی در نخستین سفر استانی رئیس جمهور شهید به خراسان جنوبی که نوزدهم شهریور ۱۴۰۰ انجام شد، مورد توجه ویژه قرار گرفت و آیت الله رییسی در آن سفر گفت: یکی از مسایل جاده‌ها و ارتباطات ریلی است که وزیر راه و شهرسازی همراه ما هستند و این مساله را دنبال می‌کنند.

پس از آن توسعه راه‌های خراسان جنوبی در دستور کار جدی قرار گرفته به گونه‌ای که یک سوم اعتبارات سفر استانی رئیس جمهور مربوط به حوزه راه بوده و هر سال سهم قابل توجهی از افتتاح طرح‌های بزرگراهی کشور به این استان اختصاص داشته است.

یکی از دستور کارهای اصلی مسئولان استان در سه سال اخیر پیگیری مستمر جذب اعتبارات زیرساختی بوده که ثمربخش بوده است و استاندار خراسان جنوبی بتازگی در دیدار با معاون تولیدی و امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور از تحقق ۲۰۰ درصدی اعتبارات باندهای دوم استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

جواد قناعت گفت: ما همواره در جلسات شورای اداری، شورای برنامه ریزی و توسعه به این نکته تاکید داریم که با توجه به اندک بودن اعتبارات استانی، مدیران برای جذب و جلب اعتبارات ملی تلاش کنند. 

وی افزود: یکی از حوزه‌هایی که توانسته در جذب اعتبارات ملی و وزارتخانه ای موفق باشد، دوبانده سازی محورهای استان با اهتمام اداره کل راه و شهرسازی است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در این زمینه، بیان کرد: تخصیص اعتبارات ملی استان در حوزه باندهای دوم بیش از ۲.۵ برابر متوسط تخصیص طرح‌های عمرانی کشور در سال ۱۴۰۲ بوده است.

وی گفت: این پیگیری‌ها تحقق ۲۰۰ درصدی اعتبارات باندهای دوم استان در سال ۱۴۰۲ را رقم زد.

کارنامه پربار دولت سیزدهم در توسعه راه‌های خراسان جنوبی

اعتبارات اختصاص یافته به راه‌های استان در قانون بودجه پارسال نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ۲.۵ برابری داشته و به ۱۲ هزار میلیارد ریال رسیده که با افزایش اعتبارات در دولت سیزدهم ۲۷۰ کیلومتر راه دوبانده و ۱۶۹ کیلومتر راه‌ روستایی ساخته شده‌ است.

عملیات اجرایی ۴۰۰ کیلومتر باند دوم راه در دولت سیزدهم

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به تشریح اقدامات دولت سیزدهم در زمینه ساخت باند دوم راه در استان پرداخت و گفت: اعتبارات راه‌های استان در سال گذشته رشد ۲.۵ برابری داشته و تخصیص در سال قبل هم ۱۲۰ درصد بوده است.

میرمحمد مودی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۷۰ کیلومتر باند دوم راه با اعتبار ۷۰ هزار میلیارد ریال در استان اجرا شده‌ است، افزود: همچنین ۵۵۰ کیلومتر باند دوم با اعتبار ۱۵۰ هزار میلیارد ریال و با پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد در سطح استان در دست اجراست.

وی با اشاره به اخذ ماده ۲۳ برای ۲۶۰ کیلومتر باند دوم محورهای بیرجند – اسدیه و بیرجند – طبس، گفت: عملیات اجرایی ۴۰۰ کیلومتر باند دوم راه با اعتبار ۸۰ هزار میلیارد ریال برای اتصال تمامی مراکز شهرستان‌های استان به شبکه بزرگراهی کشور نیز آغاز شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه اعتبارات بخش حمل و نقل استان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲.۵ برابری داشته است افزود: استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ قانون الحاق و اخذ ۹۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل باندهای دوم استان و پیگیری برای اخذ پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل ماده ۵۶ قانون الحاق برای احداث باند دوم انجام شده‌ است.

کارنامه پربار دولت سیزدهم در توسعه راه‌های خراسان جنوبی

وی عنوان کرد: تاکنون ۸۵۳ کیلومتر باند دوم راه در استان احداث شده، هزار و ۶۱۹ کیلومتر دیگر مورد نیاز است که مطالعات ۴۶۶ کیلومتر آن انجام شده‌ است.

ساخت ۱۶۰ کیلومتر راه روستایی در خراسان جنوبی

همچنین توسعه و رونق زندگی روستایی در سایه محرومیت‌زدایی یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم است که طی سه سال اخیر با روند پرشتابی به منظور ارتقای وضعیت ساختاری روستاهای استان مرزی خراسان جنوبی دنبال شده است.

ساخت، حفظ و بهره‌برداری مناسب از راه‌های روستایی به عنوان یکی از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی مطرح می‌شود چرا که اثرات پایداری بر اقتصاد کشور و ماندگاری جمعیت دارد.

توسعه راه‌های روستایی از جمله عوامل رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در روستاها همچنین مهاجرت معکوس است که در دولت سیزدهم گام‌های بلندی در این بخش برداشته شده است.

یکی از این اقدامات آسفالت، بهسازی و بازسازی راه‌های روستایی بوده‌ که در این مدت ۱۶۹ کیلومتر راه روستایی ساخته شده همچنین روکش آسفالت هزار و ۸۱۸ کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی انجام شده‌ است.

کارنامه پربار دولت سیزدهم در توسعه راه‌های خراسان جنوبی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در این باره گفت: خراسان جنوبی با داشتن ۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی سرمایه ارزشمندی دارد که حفظ و نگهداری آن از مهمترین وظایف اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

اسدالله جلال‌زاده افزود: در دولت سیزدهم ۱۶۹ کیلومتر راه روستایی با اعتبار ۶ هزار و ۱۴۱ میلیارد ریال در استان احداث شده‌ است.

وی با اشاره به وجود ۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه در خراسان جنوبی گفت: از این مقدار ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است که تاکنون ۶ هزار کیلومتر آن آسفالت شده و پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتر خاکی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه براساس تکلیف قانونی ساخت راه روستاهای بالای ۲۰ خانوار را در برنامه داریم افزود: در دولت سیزدهم هزار و ۸۱۸ کیلومتر مرمت و نگهداری راه‌های اصلی و فرعی و روستایی استان از محل اعتبارات ملی و استانی با اعتبار ۹ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال انجام شده‌ است.

وی بیان کرد: همچنین هفت هزار و ۴۵ کیلومتر خط کشی، تبدیل ۳۰ نقطه از آبنما به پل و رفع ۱۰ نقطه حادثه خیز انجام شده‌ است.

رییس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی نیز اوایل امسال از آغاز اجرای عملیات روکش آسفالت حفاظتی محورهای اصلی و شریانی استان به طول ۱۴۰ کیلومتر خبر داد.

سید محمد فرخی گفت: با توجه به اهمیت نگهداری راه‌ها و لزوم مدیریت صحیح هزینه آن و به منظور پیشگیری از خرابی محورها قراردادی با موضوع اجرای آسفالت حفاظتی محورهای اصلی و شریانی منعقد شده و در حال اجراست.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری