کد خبر:11786
پ

طوفان در سواحل مکران/ ۱۶۷ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت های شیلات

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: طوفان حاره‌ای شاهین حدود ۱۶۷ میلیارد تومان به زیرساخت‌های شیلات سواحل مکران(شهرستان‌های چابهار، دشتیاری، کنارک و زرآباد) خسارت وارد کرده است. عطاالله رئیسی اظهارداشت: خسارت‌های وارد به حوزه شیلات سواحل مکران باید سریعا جبران شود تا شاهد اشتغال، توسعه و […]

طوفان ۱۶۷میلیارد تومان به زیرساخت‌های شیلات سواحل مکران خسارت وارد کرد

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: طوفان حاره‌ای شاهین حدود ۱۶۷ میلیارد تومان به زیرساخت‌های شیلات سواحل مکران(شهرستان‌های چابهار، دشتیاری، کنارک و زرآباد) خسارت وارد کرده است.

عطاالله رئیسی اظهارداشت: خسارت‌های وارد به حوزه شیلات سواحل مکران باید سریعا جبران شود تا شاهد اشتغال، توسعه و رونق صید و صیادی در این منطقه باشیم.

وی با بیان اینکه در جریان طوفان شاهین که در روزهای ٩ تا ١١ مهرماه در سواحل مکران اتفاق افتاد خسارت جانی و مالی به همراه داشت افزود: بیشترین خسارت وارده به حوزه شیلات در شبکه برق رسانی به اسکله‌های صیادی، جاده دسترسی، موج شکن و دیوار حفاظتی و حوضچه‌های اسکله‌های صیادی در شهرستان‌های کنارک، دشتیاری، چابهار و زرآباد است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: شبکه برق اسکله صیادی پسابندر و جاده دسترسی آن تخریب و سوله‌ها و سقف آن نیز دچار خسارت شده است.

وی بیان کرد: در مجموع به‌جز شکسته شدن ۲ لنج، حدود ۱۰ قایق صیادی نیز آسیب دیده و ۲ قایق صیادی دیگر مفقود و در دریا سرگردان هستند که نیاز به اعزام بالگرد برای جست و جو و عملیات نجات در دریا است.

رییسی ادامه داد: در طوفان شاهین موج شکن پسابندر هم آسیب دیده و به ترمیم نیاز دارد و همچنین ریزش تراشه موجب لای گرفتن اسکله شده و به دیوار محافظتی نیاز است.

به گفته وی، شبکه برق، روشنایی و جاده دسترسی بنادر صیادی بویژه پسابندر و بریس آسیب ۱۰۰ درصدی دیده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در کنارک جاده دسترسی در اثر طوفان بخاطر آب شورخوردگی نیاز به روکش دارد و همچنین نیاز جدی به فیبرنوری است افزود: باتوجه به اینکه بندر کنارک بزرگترین بندر صیادی کشور است فاقد ساختمان اداری و نیاز به اعتبار جهت ساخت ساختمان دارد.

وی اظهارداشت: اسکله هفت تیر شهرچابهار متاسفانه برای لایروبی نیاز به اعتبار دارد و با توجه به اینکه قول‌هایی از طریق اداره بنادر و دریانوردی برای لایروبی آن در سال ۱۳۹۸ داده شده ولی متاسفانه عملی نشده است.

رییسی تصریح کرد: سه بندر هفت تیر، رمین و تیس که در حوزه منطقه آزادچابهار هستند، متاسفانه بخاطر نیاز به لایروبی وتامین اعتبار محل امنی برای فعالیت شناورهای صیادی نیست و درخواست پیگیری اعتبار داریم.

وی در خصوص مقابله با کشتی‌های ترال پاکستانی نیز گفت: باتوجه به مشترک بودن صیدگاه‌ها با کشور پاکستان و برداشت اصولی از ذخایر نیاز به مساعدت دریابانی و نیروهای نظامی دریایی است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه کل تیرهای برق پسابندر شکسته و برق قطع است، افزود: باتوجه به اهمیت ذخایر ابزیان وحراست از ذخایر نیاز به اعتبار درخصوص تامین نیرو و اعتبار برای هزینه نگهداری گلف و افزایش گلف داریم.

وی بیان کرد: تعداد بیش از ۲۰ قایق بخاطر بارش و پرشدن آب داخل حوضچه غرق شده و نیاز به یک دستگاه جرثقیل بوم بلند برای نجات و بیرون کشیدن آنها است.

رییسی اظهارداشت:  تعداد ۳۰ قایق شکسته و لنج های صدمه دیده ۱۲ فروند در اثر طوفان بوده  و تقاضای اعتبار جهت راه اندازی اطفا حریق و ایمنی در بنادر صیادی استان هستیم.

وی بر تامین اعتبار برای تحهیزات کمک ناوبری و چراغ ‌های دریایی در کل بنادر شد و افزود: بندر پسابندر سال ۱۳۷۷ به بهره‌برداری رسیده و تعداد شناورهای موجود در حال فعالیت بیش از ۲ برابر ظرفیت هستند و با توجه به راه اندازی بازارچه مرزی پسابندر تقاضای توسعه بندر و افزایش طول اسکله پهلوگیری را داریم.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: یک مشکل اساسی در اسکله زرآباد نبود اینترنت بوده که صدور مجوز و تایید سوخت شناورها را با مشکل مواجه کرده است.

وی بیان کرد: خوشبختانه ۲۱ صیاد ۲ لنج گالیت (لنج کوچک صیادی) گرفتار در طوفان شاهین پس از چهار روز به بندر بریس دشتیاری واقع در ۶۰ کیلومتری چابهار رسیدند.

رییسی ادامه داد: سرنشینان این ۲ شناور در مسیر طوفان و در عمق دریای عمان بودند که با راهنمایی و برقراری ارتباط رادیویی به مسیر امنی و به‌دور از طوفان راهنمایی شدند و در آنجا صبر کردند تا طوفان فروکش کند و بعد به سمت سواحل مکران حرکت کردند.

وی بیان کرد: متاسفانه در طوفان شاهین پنج صیاد مفقود شده بود که پیکر دو نفر از آنان تا کنون پیدا شده است.

منبع
ایرنا
کلیدواژه : خسارتطوفانمکران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری