کد خبر:91965
پ

طوفان حاره ای «بی‌پارجوی» ۱۶ خرداد به آب‌های دریای عمان نزدیک شد

طوفان حاره ای «بی‌پارجوی» که ۱۶ خرداد در شمال اقیانوس هند تشکیل شد، با ادامه حرکت به سمت شمال به مدار ۱۸ درجه عرض شمالی رسید که به معنای نزدیک شدن به آب‌های دریای عمان است.

 به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، از سازمان هواشناسی، این طوفان ظهر امروز در موقعیت ۱۸.۴ درجه عرض شمالی و ۶۷.۷ درجه عرض شرقی قرار گرفت و با میانگین سرعت حرکت هشت کیلومتر بر ساعت در حال حرکت به سمت شمال- شمال شرق است.

امروز بیشینه سرعت باد این طوفان به بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت رسید و میزان بارش‌های آن در محدوده فعالیت، حدود ۱۰۰ میلی متر در ساعت تخمین زده می شود.

هم اکنون طوفان در فاصله حدود ۴۶۰ کیلومتری جنوب، جنوب غربی بمبئی هند قرار دارد و همچنان با جهت شمال- شمال غربی در حرکت است.

«بی‌پارجوی» یک طوفان گرمسیری درجه ۴ است که شامگاه ۱۶خرداد در شمال اقیانوس هند و در مختصات ۱۲.۳ درجه عرض شمالی و ۶۶ درجه عرض شرقی ایجاد شد.

تحلیل داده‌های ماهواره و آخرین نقشه های پیش یابی نشان می دهد که این طوفان دو مسیر حرکت احتمالی پیش روی دارد. مسیر نخست به سمت شمال- شرق است که در نهایت به محدوده ای در مرز کشورهای هند و پاکستان برخورد می کند و مسیر دوم به سمت شمال غرب و ورود به دریای عمان است.

به‌طور کلی طوفان در هر دو حالت بر سواحل و فراسواحل جنوب کشور تاثیرگذار است، به‌طوری که در حالت نخست، بیشترین تاثیر بر روی فرا ساحل استان سیستان و بلوچستان خواهد بود و امواج دور «آ»ی سامانه طوفان در سواحل و فراسواحل دریای عمان بین ۲.۵ تا ۳.۵ متر خواهد بود.

اما در حالت دوم و انحراف مسیر طوفان به سمت شمال غرب، طوفان وارد دریای عمان شده و پیش بینی می شود آب های ایران تحت تاثیر امواج دور«آ» ناشی از آن قرار گیرد و ارتفاع موج در فراسواحل و سواحل استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان به ۳.۵ تا ۴.۵ متر برسد.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری