کد خبر:24313
پ

شهید سلیمانی، باطل‌السحر دوگانه دروغین امت و ملت

انقلاب اسلامی ایران، دغدغه ظلم‌ستیزی را برای رهایی جوامع جهانی به‌ویژه جوامع اسلامی از جمله اصول سیاسی انقلاب اسلامی برشمرد و در پیشبرد این مسیر شخصیت‌ها و گروه‌های مختلفی به پا خواستند تا این مسیر را تداوم بخشند که از جمله آنها شهید حاج قاسم سلیمانی بود.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، جامعه ایران، نزدیک نیم‌قرن است مسیری را انتخاب‌کرده که استقلال، بنیادی‌ترین مؤلفه آن شناخته می‌شود؛ مسئله‌ای که ریشه در نظام اندیشه‌ای و هویتی ملت ایران دارد. البته، اگر جمهوری اسلامی از نگرش ایدئولوژیک خویش هم دست بردارد، از دشمنی‌های کاخ سفید رها نمی‌گردد. «اگر فرض کنیم یک نظامی غیرنظام جمهوری اسلامی هم سر کار بود و بنا بود مستقل باشد، این‌ها با آن مشکل داشتند. این تجربه نهضت ملّی جلوی چشم ماست. در نهضت ملی، دکتر مصدق [نه‌تنها] به آمریکایی‌ها حسن‌ظن داشت، بلکه ارادت داشت، اما مایل نبود تکیه کند به آن‌ها… مایل به استقلال بود. آن کسی که عامل کودتا علیه دکتر مصدق شد، نه یک انگلیسی، [بلکه] یک آمریکایی بود و پشت‌سرش بیش از دستگاه اینتلیجنت ‌سرویس انگلیس، سیای آمریکا قرار داشت. آمریکا این‌جوری است؛ یعنی با یک نظامی و با یک حکومتی هم که مطلقاً حکومت دینی هم نیست، حکومت انقلابی هم نیست -نهضت ملّی که یک حکومت انقلابی نبود؛ فقط دنبال استقلال کشور از زیر یوغ انگلیس‌ها بود و خیال می‌کرد آمریکایی‌ها کمکش می‌کنند- نتوانستند بسازند؛ با استقلال کشور مخالف‌اند.» بنابراین، «خوی نظام سلطه، مقابله با استقلال کشورها است. استعمارگران درصدد بودند روحیه مسلمانان را خرد کنند.» «در کشورهایی از جمله ایران، کشورهای عربی، شبه‌قاره هند، کشورهای آسیای میانه و آسیای دور در آفریقا و اقلیت‌های اسلامی در اروپا و آمریکا چنین سیاستی اعمال می‌گردید.»

بیش از دویست سال دولت‌های غربی در دنیا علیه مسلمانان اقدام نمودند؛ انگلیسی‌ها در هند، فرانسوی‌ها در آفریقا و در الجزایر و کشورهای دیگر مسلمان، برخی دیگر از کشورهای غربی در جوامع اسلامی گوناگون ظلم آشکار نمودند. تلاش اروپایی‌ها بر این بود تا بستر اجرای احکام اسلامی در جامعه برچیده شود. درصدد برآمدند مسلمانان را از احکام اسلامی دور نگه دارند و از این رهیافت روحیه اسلامی آن‌ها را بزدایند و تحقیرشان نمایند.

بدین‌خاطر، حضرت امام «با تحولی که در ادبیات سیاسی ایجاد نمود جرئت را به جوامع اسلامی تزریق نمود.» و در کشورهای اسلامی توفانی ایجاد کرد. ایشان «با بازشناسی اصول اسلامی و مفهوم توحید، کرامت انسانی، عدالت و دیگر اصول اسلامی دخیل در حیات اجتماعی و سیاسی نظام اسلامی، مسیر نوینی را برای ملت‌های اسلامی باز نمود.» پیش ‌از این، هیچ مسلمانی قدرت نداشت خواسته‌اش را مطرح نماید؛ اما امروز زن مسلمان هم می‌تواند مطالبه‌گر حقوق دینی خود باشد و «داعیه مسلمانی و حجاب اسلامی خود را داشته باشد.»

انقلاب اسلامی ایران، دغدغه ظلم‌ستیزی را برای رهایی جوامع جهانی به‌ویژه جوامع اسلامی از جمله اصول سیاسی انقلاب اسلامی برشمردند. در پیشبرد این مسیر شخصیت‌ها و گروه‌های مختلفی به پا خواستند تا این مسیر را تداوم بخشند. از جمله این شخصیت‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی است که در هر نقطه‌ای از جهان که با نظام سلطه مقابله‌ای صورت می‌گرفت، وی به استمداد آن‌ها می‌شتابد «هر جا حرکت اسلامی است، هر جا دفاع از هویت اسلامی است، هر جا دفاع از مظلوم است، جمهوری اسلامی آنجا حاضر است و حاضر خواهد بود.» این حضور در راستای یاری رساندن به مظلوم است، چراکه «ما قصد سیطره بر دنیا نداریم؛ ما قصد ردّ ظلم نظام‌های مستکبر -که به ملّت‌های مسلمان زور میگویند- و قصد رفع این ظلم را داریم و می‌توانیم این کار را بکنیم.»

با نگرشی به تحولات منطقه‌ای، درمی‌‌یابیم که آمریکا با سلطه بر کشورهای منطقه یک حلقه نظامی در اطراف جمهوری اسلامی ایجاد کرده است؛ همکاری آمریکا با آذربایجان و ترکیه، حضور در عراق، برخورداری از پایگاه نظامی در بحرین، قطر و عمان و کویت و عربستان، حضور نظامی در افغانستان و پاکستان گویای معادلات خصمانه آمریکا علیه ایران بوده‌است که ساده‌اندیشی است این نوار نظامی را که در اطراف جمهوری اسلامی کشیده‌شده، نادیده انگاشت و دغدغه‌‌مندان امنیت ملی کشور را متهم به توهم توطئه کرد.

اینکه انسان در خانه بنشیند و تنها از مرزهای خود با دشمن دفاع کند، تجربه‌ای است که شکست آن سال‌هاست ثابت شده است. «این نگاه وسیع جغرافیای مقاومت را از دست ندهید؛ این نگاه فرامرزی را از دست ندهید. قناعت نکنیم به منطقه خودمان: ما غُزِیَ قَومٌ قَطُّ فی عُقرِ دارِهِم اِلّا ذَلّوا؛… آن کسانی که در خانه نشستند تا به آن‌ها حمله بشود دچار ذلت شدند. این‌جوری نباشد که یک چهاردیواری را انتخاب کنیم و دیگر کارمان به این نباشد که پشت این دیوار چه کسی است، چه تهدیدی وجود دارد. این نگاه وسیع فرامرزی، این امتداد عمق راهبردی گاهی اوقات از واجب‌ترین واجبات کشور هم لازم‌تر است که مورد توجّه قرار بگیرد که خیلی‌ها متوجّه به این نیستند … بعضی‌ها هم توجه دارند و به نفع دشمن حرف می‌زنند [مثلاً، می‌‌گویند] نه غره، نه لبنان.»

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری