کد خبر:9861
پ

شهادت رجایی و باهنر، آغاز هفته دولت

روز ۸ شهریور ۱۳۶۰ محمدعلی رجایی رییس‌جمهوری و محمدجواد باهنر نخست‌وزیر وقت به همراه گروهی از اعضای هیات دولت در انفجار دفتر نخست‌وزیری به شهادت رسیدند. به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، این واقعه درست دو ماه پس از آن رخ داد که آیت‌الله دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی و بیش از ۷۰ تن از چهره‌های سیاسی […]

روز ۸ شهریور ۱۳۶۰ محمدعلی رجایی رییس‌جمهوری و محمدجواد باهنر نخست‌وزیر وقت به همراه گروهی از اعضای هیات دولت در انفجار دفتر نخست‌وزیری به شهادت رسیدند.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، این واقعه درست دو ماه پس از آن رخ داد که آیت‌الله دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی و بیش از ۷۰ تن از چهره‌های سیاسی و اجرایی عضو حزب جمهوری اسلامی در انفجار دفتر این حزب ترور شده و به شهادت رسیده بودند. شهید رجایی هنگام مرگ ۴۸ سال سن داشت. او پس از پیروزی انقلاب ابتدا سمت وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشت و سپس در سال ۱۳۵۹ به نمایندگی مردم تهران وارد مجلس شورای اسلامی شد. در ۲۰ مرداد ۱۳۵۹ به نخست‌وزیری و پس از عزل بنی‌صدر از مقام ریاست جمهوری در انتخابات دوم مرداد ۱۳۶۰ با کسب بیش از ۱۳ میلیون رأی مردم به عنوان دومین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

باهنر نیز هنگام شهادت ۴۸ ساله بود. او پس از پیروزی انقلاب مسئولیت‌هایی از جمله عضویت در شورای انقلاب، نمایندگی مردم کرمان در مجلس خبرگان، نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش (در کابینه شهید رجایی) و دبیرکلی حزب جمهوری اسلامی (پس از شهادت دکتر بهشتی) را برعهده داشت. او پس از انتخاب رجایی به ریاست‌جمهوری، از سوی وی به نخست‌وزیری جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

شهیدان رجایی و باهنر با توکل به خداوند متعال و بصیرت و دانش خود در مسیر ارتقا و پیشرفت ایران گام برداشتند. با مشکلات مردم آشنایی داشتند و در این راه تلاش بی منت و خالصانه می کردند و همین سبب شد به خاری در چشم دشمنان اسلام تبدیل شوند و در نهایت نقشه ترور این دو شخصیت ارزشمند توسط گروهک تروریستی منافقین طراحی شد.

تروریسم، از اساسی ترین معضلات جامعه جهانی و خطرناک ترین تهدیدها ضد حقوق ملت ها و ثبات بین المللی است. در طول تاریخ، به ویژه یک صد سال اخیر، تروریسم، ریشه مهم ترین تهدیدها ضد صلح و امنیت جهانی بوده است.

قابل ذکر است: این بمب قوی توسط مسعود کشمیری ـ عامل نفوذی سازمان منافقین ـ به ساختمان مرکزی نخست‌وزیری برده شده بود و باعث شهادت محمد‌علی رجایی رئیس‌جمهور و محمدجواد باهنر نخست‌وزیر شد. پس از شهادت رجایی و باهنر، شورای موقت ریاست‌جمهوری تشکیل شد و به پیشنهاد این شورا و تصویب مجلس، در ۱۱شهریور محمدرضا مهدوی‌کنی به نخست‌وزیری رسید. با برگزاری انتخابات دوباره در مهر۱۳۶۰ (انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سوم) سیدعلی خامنه‌ای به ریاست‌جمهوری برگزیده شد.

کلیدواژه : هفته دولت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری