کد خبر:35553
پ

هفت‌سینی به پهنای آرزوی سلامتی و برکت برای ایرانیان

سفره هفت سین یکی از رسوم قدیمی است که به پهنای آرزوهای ایرانیان در سال جدید پهن می‌شود.

 به گزارش خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران، پهن کردن سفره هفت سین بین ایرانیان یک رسم قدیمی و کهنه است. هفت سین یک رسم معمولی و بی مفهوم نیست، بلکه هر جزء آن معنایی دارد و به عنوان نمادی از یک طلب و آرزو در سفره قرار می‌گیرد.

نشانه ای از آن است که در آغاز سال که روز و سال نو می شود ما نیز نفس خویش را تهذیب کنیم و بر آن تزکیه ارج نهیم تا خداوندی که هفت آسمان و هفت دریا را آفریده به واسطه هفت نماد ما را به سلامتی، خیر، برکت، باروری و… رساند و در سال پیش رو عشق و صفا و پاکی را در جسم و روح ما منعکس کند.

هفت سین از مشهورترین مراسم نوروز است، و آن گرد آوردن هفت چیز است که نام آنها با حرف «س» آغاز می‌شود. در این سفره آیینه و قرآن نماد پاکی و جاری شدن کلام خداوند در لحظه لحظه زندگی‌مان اول در سفره جای می‌گیرد. برخی افراد در کنار قرآن مجموعهٔ اشعار از قبیل دیوان حافظ و شاهنامهٔ فردوسی)، شمعدان (در بعضی سنت‌ها تعداد شمع‌ها به تعداد فرزندان خانواده است) را نیز در سفره هفت‌سین می‌گذارند.

در چیدمان سفره آیینه نماد روشنایی است و حتماً باید در بالای سفره جای بگیرد. آب و ماه نشانه برکت و خوش‌یمنی و شانس در زندگی هستند. تخم مرغ که مرسوم است با طراحی و رنگ کردن زینت بخش سفره شود نماد باروری است. شمع نماد معنویت و روشنایی است که با امید رهایی از تاریکی و سیاهی در سال جدید روشن می‌شود.

سپس نوبت به سین‌ها می‌رسد، سیب، سنجد، سماق، سیر، سرکه، سبزه (دانه‌های گندم و امثال آن که قبلاً در بشقابی کاشته و سبز کرده‌اند) و سمنو. البته در کنار هفت سین، اجزای دیگری نیز قرار می‌گیرند که معمولاً به مفاهیمی چون نوزایی، باروری، فراوانی، ثروت و مانند آنها اشاره دارند. این اجزاء ممکن است برای زینت یا کامل کردن مجموعه هفت سین باشند برای مثال سکه نماد ثروت است، برخی افراد هم خوشه گندم یا برخی نان را به عنوان برکت زندگی در مرحله بعد بر سفره‌ها می‌گذارند.

از جملهٔ دیگراجزاء سفره هفت سین می‌توان از شمعدان (در بعضی سنت‌ها تعداد شمع‌ها به تعداد فرزندان خانواده است)، تخم مرغ رنگی، گل، شیرینی، آجیل، نان سنگک، گلاب، تنگ یا کاسهٔ آب (معمولاً حاوی برگ یا ماهی یا انار یا ترنج یا سایر مرکبات) نام برد.

اگر بخواهیم به نمادی از هفت سین اشاره کنیم باید گفت که سیب: نماد باروری و زایش است. در قدیم اغلب درویشان برای باروری سیبی را از وسط نصف می کرد و نیمی از آن را به زن و نیم دیگر را به شوهر می داد و به این ترتیب مرد از عقیم بودن و زن از نازایی رها می شد.

سنجد نماد عشق و دلباختگی است و از مقدمات اصلی تولد و زایندگی محسوب می‌شود.

سبزه که سین سوم در سفره هفت سین است. سبزه از جوانه گندم، جو و عدس رویانده می‌شود و نماد شادابی و خرمی در طول سال و نشانه خوش اخلاقی و خرمی و شادابی است.

سیر و سماق نیز که دیگر سین‌های سفره هفت نوروز هستند، نماد چاشنی و محرک شادی در زندگی به شمار می روند.

سکه به نیت برکت و درآمد زیاد در سفره هفت سین گذاشته می‌شود که در کنار گندم یا سمنو به عنوان نماد برکت قرار می‌کیرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری