کد خبر:13413
پ

سناریوی کابوهای آمریکایی برای راه‌اندازی جنگ فرقه‌ای در افغانستان

یکی از اهداف آمریکا از ترک شتابزده افغانستان، ایجاد هزینه های اضافی برای سایر بازیگران بود. چنانکه از همان زمان نیز پیش بینی می شد که اختلافات فرقه ای با هدف گیری شیعیان در این کشور شدت یابد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، در هفته‌های اخیر فعالیت‌های تروریستی داعش در افغانستان افزایش قابل توجهی داشته است که منجر به شهادت تعداد قابل توجهی از شیعیان افغانستانی شده است.


در رابطه با انفجار های اخیر که به شهادت جمعی از شیعیان این کشور شد، یک مسئله مهم وجود دارد که هدف این انفجار ها در مراکز تجمع شیعیان چیست و داعش با این اقدامات دقیقا چه پروسه ای را دنبال می‌کند؟


به نظر می رسد رویکردی که طالبان در قبال داعش برگزیده، بیش از آنکه معطوف به حل مسئله باشد، در پی پاک کردن صورت مسئله است. نباید از یاد برد که یکی از اهداف حامیان عملیات تروریستی و انتحاری داعش در افغانستان، القای این مسئله است که طالبان در مهار تروریسم و داعش، توانایی ندارد.


بزرگ نمایی این مسئله می تواند در آینده اجازه مداخله بازیگران خارجی در این کشور را فراهم کند. از این رو طالبان اگر خواهان برقراری ثبات در افغانستان است، باید در وهله نخست مبارزه با داعش را به مثابه یک واقعیت بپذیرد.


اما کشتار شیعیان در افغانستان چه هدفی را دنبال می‌کند؟


کشتار شیعیان که با هدف گسترش جنگ طایفهای – مذهبی در افغانستان صورت می گیرد، از یک سو در پی تحریک ایران برای ورود به جنگ شیعه و سنی است و از سوی دیگر در یک طرح کلان، ایجاد جنگ نیابتی در این کشور را دنبال می کند. زیرا اگر هر یک از بازیگران خارجی حامی طوایف یا مذاهب مختلف در افغانستان بخواهند بر میزان حمایت خود بیافزایند، آنگاه این کشور در ورطه نا امنی ناشی از رقابتهای منطقه ای و نیابتی فرو خواهد رفت که چنین امری نه برای افغانستان و نه برای کشورهایی همچون ایران، به هیچ وجه مطلوب نیست.


نباید از یاد برد که به رغم خروج شتابزده ایالات متحده از افغانستان که یک شکست واقعی برای واشنگتن محسوب میشود، اما افغانستان همچنان برای آمریکاییها اهمیت دارد و نمیخواهند این کشور را به رقبای خود همچون ایران، چین و روسیه واگذار کنند.


از این رو آمریکایی ها می کوشند به انحاء مختلف از جمله ایجاد جنگ های فرقه ای و کشاندن بازیگران خارجی، افغانستان را به محیطی نا امن برای همسایگان و قدرت های ذینفوذ همچون ایران، چین و روسیه تبدیل کنند تا منافع خود را پیش ببرند.


در نتیجه نباید دچار این تصور اشتباه شد که خروج آمریکا از افغانستان به معنای پایان پذیرفتن تاثیرگذاری این کشور بر تحولات افغانستان یا فقدان طرح های راهبردی برای مدیریت آینده این کشور است.


یکی از اهداف آمریکا از ترک شتابزده افغانستان، ایجاد هزینه های اضافی برای سایر بازیگران بود. چنانکه از همان زمان نیز پیش بینی می شد که اختلافات فرقه ای با هدف گیری شیعیان در این کشور شدت یابد.


بر این اساس اینک نیز می توان پیش بینی کرد که حملات علیه مردم این کشور تداوم خواهد یافت. زیرا هدف اصلی آمریکا از حمایت از داعش و تجهیز آن در افغانستان، ایجاد جنگ فرقه ای برای شکل گیری بلوک های مختلف از بازیگران دخیل در این کشور است تا از این طریق منافع و امنیت این بازیگران را تحت تاثیر قرار دهد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری