کد خبر:106950
پ

سلاح ما در عراق برای حمله به ایران نیست

دقایقی قبل سخنگوی حزب دموکرات کردستان ایران تاکید کرد که اجرای مطالبات جمهوری اسلامی ایران در خصوص خلع سلاح، مستلزم تضمین امنیت اردوگاه ها و اعضای این حزب و نهادهای آن است.

گزارش ۳۶۱ درجه ایران، نکات برگزیده مطلب

  • اعضای حزب دموکرات کردستان ایران برای دفاع از خود سلاح حمل می کنند و نه حمله به ایران.
  • مساله کردها در ایران از طریق راه های نظامی حل نمی شود.
  • با دولت اقلیم کردستان عراق و همچنین بغداد در ارتباط هستیم و رایزنی هایی درخصوص راه حل های مختلف صورت می گیرد.
  • تا جایی که مساله به ما مربوط می شود، سعی کرده ایم در امور داخلی عراق دخالت نکنیم و به حاکمیت عراق و قوانین دولت اقلیم کردستان احترام بگذاریم.
  • نیروهای پیشمرگه به ایران نفرستادیم و نخواهیم فرستاد.
  • دولت عراق و اقلیم کردستان حق دارند هر تصمیمی درخصوص اراضی عراق اتخاذ کنند.

میدل ایست نیوز: خالد عزیزی، سخنگوی حزب دموکرات کردستان ایران تاکید کرد که اجرای مطالبات جمهوری اسلامی ایران در خصوص خلع سلاح، مستلزم تضمین امنیت اردوگاه ها و اعضای این حزب و نهادهای آن است.

به گزارش رووداو، وی اشاره کرد که اعضای حزب دموکرات کردستان ایران برای دفاع از خود سلاح حمل می کنند و نه حمله به ایران و نمی خواهند اراضی اقلیم کردستان و عراق را به میدان جنگی با ایران تبدیل کنند.

عزیزی در مصاحبه با شبکه رووداو با طرح این ادعا که ایران «شاهد جنبش مدنی، سیاسی و مردمی گسترده ای است»، گفت که حزب دموکرات کردستان ایران به ارسال پیشمرگه به ایران نیاز ندارد.

وی تاکید کرد که مساله کردها در ایران از طریق راه های نظامی حل نمی شود.

سخنگوی حزب دموکرات کردستان ایران درباره خلع سلاح که مطالبه ایران است گفت که تاکنون توافق نهایی بر سر این پرونده وجود ندارد اما ما با دولت اقلیم کردستان عراق و همچنین بغداد در ارتباط هستیم و رایزنی هایی درخصوص راه حل های مختلف صورت می گیرد و ایران نیز مطالباتی را مطرح کرده است.

عزیزی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات حزب دموکرات کردستان ایران برای جلوگیری از آغاز مجدد عملیات نظامی گسترده ایران در اقلیم کردستان، گفت که تا جایی که مساله به ما مربوط می شود، سعی کرده ایم در امور داخلی عراق دخالت نکنیم و به حاکمیت عراق و قوانین دولت اقلیم کردستان احترام بگذاریم.

وی افزود که در سایه این سیاست کلی، حزب دموکرات کردستان ایران برای ایجاد راه حل با هماهنگی با دولت اقلیم کردستان و به صورت همزمان نادیده نگرفتن سیاست های دولت عراق در روابط با کشورهای همجوار تلاش می کند.

عزیزی تصریح کرد که بخشی از بهانه های ایران این است که ما پیشمرگه می فرستیم و اقدامات نظامی انجام می دهیم، در حالی که ــ به ادعای وی ــ حزب دموکرات کردستان ایران، در زمان تاسیس یک نیروی مسلح نبوده بلکه حزب سیاسی بود و مردم دفاع از خود را آغاز کردند و نیروی مسلح پس از حملات ایران به کردستان ایران و عدم موفقیت در تفاهم با دولت مرکزی ایران تشکیل شد.

عزیزی گفت که طی مرحله اخیر، نیروهای پیشمرگه به ایران نفرستادیم و نخواهیم فرستاد، همانطور که نخواستیم اقلیم کردستان و عراق را به میدانی برای انقلاب خود تبدیل کنیم از این رو مطالبات ایران از لحاظ میدانی را اجرا کردیم، در همین راستا، استقرار نیروهای مرزبانی از سوی دولت عراق صورت گرفته است.

وی درخصوص تصمیم دولت عراق برای افزایش شمار نیروهای مرزبانی گفت که این یک امر عادی برای ما است، دولت عراق و اقلیم کردستان حق دارند هر تصمیمی درخصوص اراضی عراق اتخاذ کنند و ما در این مساله دخالت نمی کنیم و عادی است که نیروهای مرزبانی و نیروهای دولت اقلیم کردستان در هر منطقه مرزی حضور داشته باشند و ما مشکلی با این مساله نداریم.

سخنگوی حزب دموکرات کردستان ایران از آمادگی این حزب برای ایجاد راه حل در چارچوب سیاست عراق و اقلیم کردستان برای جلوگیری از جنگ خبر داد.

وی درخصوص مساله خلع سلاح گفت که همه در عراق مسلح هستند و گروه های مسلح مختلفی وجود دارد.

عزیزی گفت که سلاح ما برای دفاع از خود است و این مساله قابل گفت وگو است اگر امنیت حزب دموکرات کردستان ایران و پیشمرگه و کادر و نهادهای حزبی آن تضمین شود.

سخنگوی حزب دموکرات کردستان ایران درباره ارتباط با دولت عراق گفت که با دولت ارتباط برقرار کردیم بدون آنکه در این مساله تعرضی به دولت اقلیم کردستان عراق کرده باشیم، نیت ما حسنه بود، من از کسانی هستم که با یکی از نخست وزیران عراق در بغداد دیدار کردم، به آنها گفتیم که شما گذشته حزب دموکرات کردستان ایران را می دانید، ما اینجا به دنبال ایجاد مشکل در دخالت در امور داخلی شما نیستیم و آنها از هر گونه تلاش برای مذاکره با ایران درخصوص مساله کردها و حزب دموکرات کردستان ایران استقبال کردند.

وی در پایان گفت که بغداد تا حد زیادی طبیعت سیاست ما را می داند و مدعی شد که حزب متبوعش یک حزب مسالمت جو است که به حاکمیت عراق احترام می گذارد از این رو تلاش می کند که موجب مشکلات برای عراق و دولت اقلیم کردستان نشود.ما را در تلگرام دنبال کنید

منبع
میدل ایست نیوز
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری