کد خبر:18255
پ

سرگردانی بیماران در کوچه پس کوچه‌ها برای تامین دارو

برخی بیماران برای تامین داروهای مورد نیاز روزانه‌ یا باید مصرف خود را کم کنند یا برای داروهایشان چهار تا پنج برابر قیمت اصلی در بازار آزاد هزینه کنند.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، بازار دارویی کشور روزهای سختی را می‌گذراند. از یک‌سو تغییر قیمت و اختصاص‌نیافتن ارز ترجیحی (دولتی) به برخی داروهای خارجی، تأکید بر تولید داخلی، کمبود ماده اولیه و به‌صرفه‌نبودن تولید برای شرکت‌های ایرانی و از سوی دیگر استقبال کم بیماران از داروهای ایرانی، بازار دارویی کشور را آشفته کرده است.

به‌ طوری‌ که تعداد داروهایی که در فهرست کمیاب‌ها قرار گرفته، بالاتر رفته است. این وضعیت باعث شده تا در دایره محدودیت‌های توزیع دارو، بیماران پول بیشتری پرداخت کنند.

اما به دارویی کمتر از آن چه برایشان تجویز شده، دسترسی پیدا کنند. بر اساس بررسی‌های میدانی همشهری، هم‌اکنون چند گروه دارویی با کمبود مواجه شده‌اند.

داروهای تنفسی، قلبی و عروقی، هورمونی، خونی، داروهای معده، دیابت، تب مالت و داروهای اعصاب از جمله این داروها هستند که بین قیمت داروخانه‌ای آنها با بازار آزاد، بین دو تا ۱۰ برابر تفاوت قیمت دیده می‌شود.

ماجرا اما به اینجا محدود نمی‌شود. در کنار اینها، بیماران برای دسترسی به داروهای ایرانی هم با سختی مواجه شده‌اند؛ چرا که برای تولید این داروها، مشکل تامین ماده اولیه و به‌صرفه‌نبودن تولید مطرح می‌شود؛ اتفاقی که منجر به کاهش تولیدات و در نهایت دسترسی به این داروها در بازار شده است.

حالا برخی بیماران برای تامین داروهای مورد نیاز روزانه‌ یا باید مصرف خود را کم کنند یا برای داروهایشان چهار تا پنج برابر قیمت اصلی در بازار آزاد هزینه کنند؛ در حالی‌ که خیلی‌ها به‌ دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌توانند داروها را از بازار آزاد تهیه کنند و در نهایت این اتفاقات منجر به تشدید بیماری‌شان می‌شود.

در این شرایط، حتی سامانه‌های پیگیری توزیع دارو از جمله ۱۹۰، ۱۴۹۰ و ۴۱۶۵۱ هم دراین‌باره پاسخگو نیستند و پاسخ‌شان نبود این داروها در هر دو برند خارجی و ایرانی است؛ هر چند که رئیس سازمان غذا و دارو به همشهری می‌گوید که مشکل اختصاص ارز برای داروها اخیرا برطرف شده، این اتفاق مسئله تامین دارو و مواد اولیه را برطرف می‌کند.

منبع: روزنامه همشهری

کلیدواژه : داروداروخانه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری