کد خبر:103861
پ

سخنان جدید پوتین درباره واگنر

دقایقی قبل رئیس جمهور روسیه به تازگی اعلام کرده که شرکت نظامی خصوصی واگنر از نظر قانونی وجاهتی ندارد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران – «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه به تازگی گفته است که شرکت نظامی خصوصی «واگنر» هیچ مبنای قانونی ندارد.

وی با اشاره به اینکه هیچ قانونی درباره سازمان‌های نظامی خصوصی وجود ندارد، گفت که پس از شورش با «یوگنی پریگوژین»، رئیس واگنر و ۳۵ فرمانده آن در کرملین ملاقات کرده است.

به گفته وی، این مذاکره درباره شرایط ادامه مشارکت «واگنر» در جنگ اوکراین بود.

رئیس جمهور روسیه، می‎گوید که به «پریگوژین» این گزینه را پیشنهاد کرده تا به نیروهای «واگنر» اجازه دهد تا تحت هدایت «آندری تروچف»، فرمانده میدانی «واگنر» به خدمت خود در اوکراین ادامه دهند. 

«پوتین»، می‎گوید که در این دیدار به آن‌ها گفته که نظامیان واگنر می‌توانند در یک مکان جمع شده و به فعالیت خود ادامه دهند و هیچ چیز برای آن‌ها تغییر نخواهد کرد اما آن‌ها از سوی همان شخصی هدایت شوند که در تمام این مدت فرمانده واقعی آن‌ها بود.

رئیس جمهور روسیه گفته است که این پیشنهاد با حمایت برخی از فرماندهان واگنر مواجه شده اما «پریگوژین» که جلوتر از آن‌ها نشسته بود و واکنش آن‌ها را ندید، گفت: نه، افراد با این تصمیم موافق نیستند.

به گزارش «گاردین»، «دارا ماسیکو»، پژوهشگر ارشد سیاست در اندیشکده «رند»، معتقد است که روایت «پوتین» از وقایع نشان می‌دهد که او می‌تواند هر لحظه «واگنر» را به عنوان یک شرکت غیرقانونی اعلام کند.

«پت رایدر»، سخنگوی پنتاگون به تازگی گفت: در این مرحله، ما شاهد مشارکت نیرو‌های «واگنر» در هیچ ظرفیت قابل توجهی در حمایت از عملیات رزمی در اوکراین نیستیم.

اما «رایدر»، عنوان کرد که بیشتر نظامیان «واگنر» در مناطق تحت کنترل روسیه، جایی که قبل از شورش در آن مستقر بودند، باقی مانده‌اند.

ورود نظامیان ارشد واگنر به بلاروس

به گزارش «الجزیره»، رسانه‌های بلاروس به تازگی فیلمی را پخش کردند که نشان داد مربیان «واگنر» به عنوان بخشی از توافقنامه تبعیدی که پس از شورش با کرملین حاصل شد، شروع به ورود به بلاروس کرده‌اند.

وزارت دفاع بلاروس روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که با فرماندهی گروه «واگنر» یک نقشه راه برای آموزش و انتقال تجربیات بین واحد‌های شاخه‌های مختلف نیرو‌های مسلح برای آینده نزدیک تهیه کرده است.

این وزارتخانه به این موضوع که چه تعداد نظامی «واگنر» در بلاروس حضور دارند یا اینکه آیا تعداد بیشتری از این افراد در بلاروس حضور دارند یا خیر، اشاره نکرد.

از گروه واگنر و رئیس آن چی می‌دانیم؟

«واگنر» اولین بار پس از آغاز درگیری در آوریل ۲۰۱۴ در شرق اوکراین، در هفته‌های پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در حال فعالیت در شرق اوکراین دیده شد.

«پریگوژین» ۶۲ ساله در سال ۱۹۸۱ به جرم سرقت و تجاوز مجرم شناخته شده و به ۱۲ سال زندان محکوم شد.

او پس از آزادی، در دهه ۱۹۹۰ یک رستوران در سن پترزبورگ افتتاح کرد.

«پریگوژین» بعد‌ها تاسیس، فرماندهی و تامین مالی شرکت در سایه «واگنر» را تایید کرد.

او می‎گوید که ۵۰ هزار نظامی در اختیار دارد که حدود ۳۵ هزار نفر از آن‌ها آماده حضور در خط مقدم در همه زمان‌ها هستند.

«پریگوژین» ماه‌ها «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع و «والری گراسیموف»، فرمانده ارشد روسیه را به «بی‎کفایتی» متهم می‌کرد.

منبع
میزان
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری