کد خبر:49132
پ

ساختمان آلومینیوم بدون تخلیه ایمن‌سازی می‌شود / ناایمنی تا آوار حادثه

«آلومینیوم»؛ ساختمانی معروف با متراژ ۴۳۰۰مترمربع در خیابان جمهوری تهران که در سال۱۳۴۳ با استانداردهای مربوط به آن دوره احداث شد اما همچنان فاقد «پایان کار» است. این روزها با وجود اخطار های فراوان در رابطه با نا ایمنی این ساختمان کسبه زیر بار تخلیه نمی روند.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، هر چند اسکلت ساختمان آلومینیوم بتنی و برابر نظر کارشناسان کماکان دارای استحکام نسبی خوبی است و پنج دستگاه آسانسور دارد، اما فاقد راه‌پله فرار، گاز شهری و با آنکه دارای بیمه آتش‌سوزی و حوادث و مسوولیت است ولی فاقد سیستم اعلام و اطفای حریق بوده و تاسیسات برقی فرسوده و مستهلک، زنگ‌های خطر را به صدا درآورده است.

موضوع ناایمن بودن این ساختمان آنقدر جدی است که بنیاد مستضعفان ناگزیر شد آتش‌نشانانی را در سه شیفت آنجا مستقر کند و حال با گذشت ۵۸سال از عمرش در لیست ساختمان‌های ناایمن تهران دیده می‌شود.

در پی اخطار سازمان آتش نشانی مبنی بر تجهیز «ساختمان آلومینیوم» به سیستم‌های اعلام و اطفای حریق و ایمن‌سازی آن، مذاکرات با کسبه و صاحبان سرقفلی داشته و اخطارهای لازم را نسبت به ایمن سازی این ساختمان برای پیشگیری از هرگونه مخاطرات احتمالی برای کسبه و شهروندان، به شورای کسبه ساختمان آلومینیوم داده است.

کسبه مسئولیت را به عهده گرفتند

محمد پیرعلی، رییس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان در تشریح مصوبات جلسه دادستانی تهران که با حضور نمایندگان کسبه و دستگاه‌های مرتبط در خصوص ایمن‌سازی ساختمان آلومینیوم، گفت: در این جلسه توافق شد تا کسبه ساختمان آلومینیوم مسئولیت حقوقی ایمن‌سازی آلومینیوم را بدون تخلیه این ساختمان برعهده بگیرند و بنیاد مستضعفان نیز به‌عنوان مالک، قدرالسهم خود را پرداخت کند.

وی ادامه داد: ناایمن‌ترین بخش ساختمان آلومینیوم مربوط به تأسیسات برق در این ساختمان است که مقرر شد به قید فوریت ایمن‌سازی آن انجام شود. همچنین به محض اینکه کسبه ساختمان آلومینیوم از لحاظ حقوقی این تعهد و اطمینان را به بنیاد مستضعفان و دادستانی تهران بدهند که تمامی مسئولیت اجرای عملیات ایمن‌سازی و تبعات احتمالی آن ناشی از عدم تخلیه ساختمان حین ایمن‌سازی برعهده آنهاست، عملیات ایمن‌سازی می‌تواند آغاز شود.

هفته پیش پیش محمد پیرعلی، در این‌باره اعلام کرده است که در پی اخطار سازمان آتش‌نشانی مبنی بر تجهیز «ساختمان آلومینیوم» به سیستم‌های اعلام و اطفای حریق و ایمن‌‌سازی آن، مذاکرات با کسبه و صاحبان سرقفلی داشته و اخطارهای لازم را درباره ایمن‌سازی این ساختمان برای پیشگیری از هرگونه مخاطرات احتمالی برای کسبه و شهروندان، به شورای کسبه ساختمان آلومینیوم 
داده است.
او  ضمن تاکید بر لزوم به‌روزشدن ایمنی این ساختمان پس از گذشت ۵۸سال از عمرش درحالی‌که دچار حریق گسترده‌ای در سال‌۹۴ شده بود، گفت: موضوع عدم ایمنی در این مجتمع تجاری آنقدر جدی بود که برای جلوگیری از هرگونه حادثه در این ساختمان، به استقرار تیم‌های ۲۴ساعته آتش‌‌نشانی در این مجتمع اقدام کرده تا از هرگونه حریق و حادثه احتمالی اجتناب شود.
وی با تاکید بر درک شرایط کسب‌وکار کسبه، گفت: ادامه فعالیت این ساختمان در شرایط فعلی ممکن نیست و علی‌رغم تمامی تذکرات و اخطارهای داده‌شده نیازمند همراهی کسبه، برای اجرای عملیات ایمن‌‌سازی در این مرکز تجاری پرتردد و ناایمن هستیم.
به گفته وی، بنیاد مستضعفان از سال۹۶ طی مکاتباتی با شهرداری منطقه و شورای کسبه آلومینیوم، بارها تاکید بر ایمن‌سازی این ساختمان داشته است.
 
استانداردهای آلومینیوم با مقررات امروز همخوانی ندارد
همزمان تورج فرهادی، مدیرکل سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان شهر تهران درباره جزئیات این تصمیم بنیاد مستضعفان گفته است : ساختمان آلومینیوم در سال۱۳۴۳ ساخته شده و جزو اولین ساختمان‌های آسانسوردار تهران است که پنج دستگاه آسانسور دارد.

او ادامه داد: زمینی که این بنا در آن واقع شده حدود ۴هزار متر است و حدود ۲۶۷۰۰مترمربع بنا در قالب ۷۲۰واحد در آن احداث شده که شامل تجاری، انبار، دفتر کار و سایر فعالیت‌هاست. حدود ۴۹۰نفر سرقفلی دارد که برخی از آن‌ها دو یا سه مغازه، دفتر کار یا انباری دارند و افراد زیادی در آنجا مشغول به کار هستند.
این مدیر سابق شهرداری تهران تاکید می‌کند: این ساختمان براساس استانداردهای دهه۴۰ ساخته شده است و مغایرت زیادی با مقررات ملی و آیین‌نامه‌های ساختمانی که امروز پنجمین ویرایش آن را گذراندیم، دارد. آن زمان نوع طراحی ساختمان‌ها بیشتر برای بارهایی بود که به‌صورت عمودی وارد می‌شد و بارهای جانبی را خیلی مدنظر قرار نمی‌دادند.

فرهادی تاکید کرد: پس از ۵۷سال که از عمر این ساختمان می‌گذرد، دچار فرسودگی و اضمحلال شده و استانداردهایی که امروزه وجود دارد با استانداردهای دهه۴۰ همخوانی ندارد؛ لذا براساس مقتضیات امروز، مکان ساختمان که بار جمعیتی ویژه‌ای دارد و تعداد قابل‌توجه واحدهای تجاری ساختمان می‌طلبد یک به‌روزرسانی در موضوعات ایمنی و تاسیسات آن انجام شود.
 
اخطار متعدد شهرداری به کسبه و بنیاد مستضعفان
او توضیح داد: شهرداری تهران نیز براساس بند۱۴ ماده۵۵ قانون شهرداری‌ها اخطارهای خود را به ساکنان و کسبه  و به ما (بنیاد مستضعفان) داده و ما نیز آن‌ها را به کسبه و مرجع قضایی ارجاع دادیم. زندگی و معیشت حدود ۴۰۰خانواده درگیر این ساختمان است کسی منکر مشکلات و چالش‌های اقتصادی و اجتماعی کسبه نمی‌شود اما جان خود، خانواده‌شان و مراجعان از همه چیز مهم‌تر و اولی‌تر است.
 
مخالفت کسبه با واگذاری ۱۰۰درصد مالکیت واحدهای تجاری آلومینیوم

فرهادی ضمن اعلام این خبر که جلساتی با ساکنان ساختمان گذاشته شده است، گفت: قرار ما این بود که کل ملک را به خودشان واگذار کنیم چون اکثر واحدها سرقفلی دارند. وقتی کسی در جایی سرقفلی‌دار است یعنی ۸۰درصد ملک متعلق به اوست. ما می‌خواستیم ۲۰درصد حق مالکیت خودمان را  واگذار کنیم اما به دلیل مشکلات جانبی مثل اشکال در پایان کار ساختمان و تغییر کاربری‌هایی که رخ داده،  چندان مایل نبودند به‌تنهایی وارد این گود شوند. به نظر می‌رسد علاقه‌مند هستند که بنیاد را به‌عنوان سپر و حامی خود داشته باشند، درحالی‌که به سودشان نیست. وضعیت این ساختمان به‌لحاظ ایمنی خوب نیست.
او ادامه داد: تنها کاری که کردیم این بود که تعداد ۶نفر آتش‌نشان را در آنجا مستقر کرده و ماهی ۳۶میلیون تومان حقوق به آن‌ها پرداخت می‌کنیم تا در سه شیفت ۲۴ساعته حضور داشته باشند. درحال‌حاضر اگر بخواهیم ساختمان و تاسیساتش را به‌عنوان مالک ایمن‌سازی کنیم باید کل ساختمان تخلیه شود. برای ایمن‌سازی به دستکاری برخی قسمت‌ها و جابه‌جایی تاسیسات نیاز داریم و ممکن است در حین این اقدامات هر اتفاقی بیفتد، لذا نمی‌توانیم مسوولیت اتفاق‌ها را در حین فعالیت کسبه بپذیریم. کسبه نیز برای حفظ مال و جان خود باید همکاری کنند.

شرایط شهرداری برای ایمن‌سازی اجباری
فرهادی گفت: طبق بند۱۴ ماده۵۵ قانون شهرداری‌ها اخطار می‌دهد که ساختمان خطرناک است و مالک باید آن را رفع خطر کند و اگر نکند شهرداری آن را پلمب می‌کند و جلوی فعالیتش را می‌گیرد. الان گیر ما آنجاست که مستاجران در آنجا هستند و ما فقط مالک هستیم و کسبه و سرقفلی‌داران آنجا ساکن هستند و همه فعالیت آنجا دست آن‌هاست و ما صرفا مالک هستیم و آمادگی داریم در نقش مالکیت وظیفه خودمان را انجام دهیم. به همین دلیل یک پیچیدگی در آنجا پیش آمده و مباحث اقتصادی و اجتماعی مردم هم جمیع افرادی را که مسوولیت دارند اندکی به چالش انداخته و هیچ چاره‌ای نیست جز اینکه آنجا ایمن‌سازی شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری