کد خبر:89764
پ

زورگویی چین را تحمل نخواهیم کرد!

دقایقی پیش لوید آستین وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه ایالات متحده عمیقا متعهد به سیاست دیرینه چین واحد باقی مانده است، گفت: اما واشنگتن زورگویی و قلدری پکن را تحمل نخواهد کرد.

آمریکا: زورگویی چین را تحمل نمی‌کنیم

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، به نقل از آسوشیتدپرس، وزیر دفاع آمریکا در حالی که به پکن اطمینان داد ایالات متحده به حفظ وضعیت موجود در تایوان متعهد است و گفت وگو را به درگیری ترجیح می‌دهد، تاکید کرد: واشنگتن هیچ نوع زورگویی و قلدری از طرف پکن بر متحدان و شرکای خود را تحمل نخواهد کرد.

آستین که در اجلاس سالانه موسوم به «گفت وگوی شانگری-لا» که مجمعی است که مقامات ارشد دفاعی، دیپلمات‌ها و رهبران کشورها را گرد هم می‌آورد، سعی در لابی‌گری برای جلب حمایت دیگر کشورها از دیدگاه واشنگتن در رابطه با اقیانوس‌های هند و آرام را دارد، افزود: ما متعهد هستیم که اطمینان حاصل کنیم هر کشوری می‌تواند هر کجا که قوانین بین‌المللی اجازه می‌دهد، هواپیماهایش را به پرواز درآورد و کشتیرانی کند و همه کشورهای دنیا، بزرگ یا کوچک، باید در انجام فعالیت‌های دریایی قانونی، آزادی عمل داشته باشند.

وی تاکید کرد: ما در حال افزایش فعالیت‌های خود و دو برابر کردن سطح همکاری‌ها با متحدان خود در منطقه دریای چین جنوبی هستیم.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه با اشاره به اینکه واشنگتن متعهد به جلوگیری از تهدید موشکی کره شمالی و حفظ وضعیت موجود در تایوان است، افزود: آمریکا برنامه‌ریزی‌های دفاعی، آموزشی و همچنین سطح هماهنگی با دوستان خود را در این منطقه افزایش داده است.

آستین تاکید کرد: برای روشن شدن موضوع باید خاطرنشان کنم که ما به دنبال درگیری یا تقابل نیستیم اما در برابر قلدری و زورگویی کوتاه نخواهیم آمد.

آستین یادآور شد: ایالات متحده عمیقا متعهد به سیاست دیرینه چین واحد باقی مانده است، سیاستی که پکن را به عنوان دولت چین به رسمیت می‌شناسد اما در عین حال روابط غیررسمی خود با تایوان را مجاز می‌داند و همچنان به مخالفت قاطعانه با تغییرات یکجانبه وضعیت موجود از سوی هر یک از طرفین ادامه می‌دهد.

وی افزود: تهاجم روسیه به اوکراین نشان داد که اگر کشورهای بزرگ بتوانند به راحتی و بدون ترس از مجازات، به کشورهای همسایه‌ها و صلح‌طلب خود حمله کنند، جهان چقدر خطرناک خواهد بود.

آستین با تاکید بر اینکه درگیری، نه قریب‌الوقوع است و نه اجتناب‌ناپذیر، خاطرنشان کرد: امروز بازدارندگی قدرتمندی وجود دارد و وظیفه ما این است که آن را حفظ کنیم.

وزیر دفاع آمریکا افزود: کل جهان در حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان سهیم است.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری