کد خبر:10355
پ

زندگی تلخ کودکان و نوجوانان زیر سایه کرونای وحشی

اما در این میان، آثار تخریبی بیماری کرونا بر نسل آینده یعنی کودکان و نوجوانان امروز کمتر از گروه‌های دیگر جوامع نبوده اما متاسفانه کمتر به آن پرداخته می‌شود.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، با گذشت بیش از ۱۸ ماه از شکل‌گیری، شیوع و گسترش ویروس منحوس کرونا در جهان و ایران، آثار سو این بیماری بر سطوح مختلف جوامع به تدریج خود را نمایان می‌کند.

برپایه این گزارش به نقل از خبرگزاری های جهانی تاکنون صدها میلیون شغل در مواجهه با کرونا دچار آسیب شده و برخی نیز از بین رفته‌اند. جمعیت قابل توجهی از مردم جهان دچار کمبودهای اقتصادی – مالی شدیدی شده‌اند.

اما در این میان، آثار تخریبی بیماری کرونا بر نسل آینده یعنی کودکان و نوجوانان امروز کمتر از گروه‌های دیگر جوامع نبوده اما متاسفانه کمتر به آن پرداخته می‌شود.

معضل تعطیلی مدارس به‌خاطر کرونا، آسیب‌های جدی به کودکان و نوجوانان از جمله گوشه‌گیری و انزواطلبی، پرخاشگری، کم‌تحرکی و تنبلی و افت تحصیلی وارد کرده که کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

براساس آمار موجود، تنبلی دانش‌آموزان ایرانی،‌کاهش تحرک روزانه و مصرف فست‌فودها و غذاهای چرب و شیرین و آماده، افزایش ساعات حضور پای تلویزیون، تبلت و کامپیوترهای خانگی در کنار تعطیلی حضور تابستانه در پارک‌ها، موج چاقی کودکان را به شدت افزایش داده است. معضلی که قطعا در سال‌های بعد بیماری‌های جدیدی را بر این قشر تحمیل می‌کند. تنبلی و ضعف در بینایی نیز از دیگر سوغاتی‌های کرونا و تعطیلی مدارس است. همچنین پرخاشگری و ضعف در ارتباطات اجتماعی، به خاطر دوری از محیط مدرسه و حضور در بین همسن‌ها، از جمله موارد منفی تربیتی کودکان بخاطر تعطیلی مدارس است.

کرونا و ۲۱۰ هزار بازمانده از تحصیل در ایران

وزارت آموزش و پرورش اواخر خردادماه بعد از انتشار آماری مبنی بر ترک تحصیل حدود ۳میلیون دانش‌آموز، این آمار را تکذیب اما اعلام کرد در سال جاری ۲۱۰ هزار بازمانده از تحصیل داشتیم. آمار بازماندگان از تحصیل در سال قبل ۱۴۶هزار نفر بوده و این یعنی افزایش ۳۷درصدی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل.

در سطح جهانی پیش‌بینی شده اوضاع کرونایی منجر به ترک تحصیل ۲۴میلیون کودک شود که تنها درصد اندکی از آنان می‌توانند پشت میز و نیمکت‌ها برگردند.

کودکان با آموزش مجازی چه آموختند؟

یونیسف در سپتامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد ۹۰ درصد از کشورهایی که مدارس را تعطیل کرده‌اند، سیاست‌های آموزش راه دور را در پیش گرفته‌اند. اما اکثر دانش‌آموزان جهان در اپیدمی چه آموختند؟

نظرسنجیِ بین‌المللی «کودکان را نجات دهید» نشان می‌دهد که از ۱۳٬۵۰۰ دانش‌آموز ۱۱ تا ۱۷ ساله در ۴۶ کشور جهان، از هر ۱۰ نفر ۸ نفر احساس می‌کنند که از طریق آموزش راه دور چیز کمی آموختند یا اصلاً نمی‌آموختند و ۸۰ درصد از دانش‌آموزان حداقل با یک مانع در یادگیری روبرو بودند.

تعطیلی کرونایی مدارس و افتادن از چاله به چاه پیش روی سلامت

با اوج گرفتن اپیدمی، هراس از ابتلای کودکان باعث بسته شدن مدارس اغلب کشورها شد. آماری در دست نیست که بگوید چند درصد آنان مبتلا شدند یا ناقل کووید۱۹ بودند.

با وجود نبود آمار دقیق درباره وضعیت ابتلای کودکان به کرونا، مجمع جهانی اقتصاد ابتدای سپتامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد اختلال در برنامه‌های ایمن‌سازی در حداقل ۶۸ کشور با درآمد اندک، عمدتا در کشورهای آفریقایی و آسیایی، ۸۰میلیون کودک را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن مانند سرخک، فلج اطفال و دیفتری قرار داده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری