کد خبر:19006
پ

رکورد شکنی صادرات غیر نفتی

بررسی‌ها حاکی از این است که میزان صادرات غیر نفتی،‌ ۸ درصد بیشتر از مهر ماه سال گذشته است و از رکورد ارزش صادرات در ۲۷ ماه گذشته عبور کرده است.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، براساس آمار گمرک ایران رکورد ۲۷ ماهه صادرات غیر نفتی شکسته شده است.

برپایه این گزارش، این اتفاق مثبت شدن تراز تجاری کشور را به همراه دارد و نوید مثبتی برای اقتصاد کشور به همراه دارد.

برپایه این گزارش، سید روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران با ارائه آمارهایی گفت: در مهر امسال ۱۹ میلیون و ۵۵۴ هزار تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار بین ایران و کشورهای جهان مبادله شد.

در این میان ۱۵ میلیون و ۱۸۷ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۲۶۸ میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته است.

بررسی‌ها حاکی از این است که این میزان صادرات ۸ درصد بیشتر از مهر ماه سال گذشته است و از رکورد ارزش صادرات در ۲۷ ماه گذشته عبور کرده است.

وی گفت: بررسی کارنامه تجارت خارجی ایران در مهر ۱۴۰۰ حاکی از این است که عراق با خرید ۵ میلیون و ۸۵۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۴۳ میلیون دلار در رتبه نخست مقاصد صادراتی ایران قرار دارد و بعد از آن چین با ۲ میلیون و ۵۶ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار در رتبه دوم قرار گرفته است.

همچنین ترکیه که در شهریورماه رتبه نخست مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی را به خود اختصاص داده بود، در مهرماه با خرید۳  میلیون و ۷۸۲ هزار تن کالا از ایران به ارزش یک میلیارد و ۸۸ میلیون دلار در رتبه سوم مقاصد صادراتی قرار دارد.

رتبه چهارم نیز به امارات متحده عربی اختصاص پیدا کرده که ۷۸۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۴۷ میلیون دلار از ایران خریداری کرده و در نهایت افغانستان باوجود افت شدید واردات از ایران، با خرید ۲۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۲۷ میلیون دلار به عنوان پنجمین مقصد صادرات کالای ایرانی ثبت شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری