کد خبر:121889
پ

رکوردها و اولین‌های اربعین ۱۴۰۲

بزرگ‌ترین اجتماع بشری تمدن‌ساز اسلامی هر سال جهان‌گیرتر از گذشته ظاهر می‌شود و خورشید اربعین درخشان‌تر از هر بار بر تارک آسمان می‌نشیند؛ هر چند رسانه‌های معاند تقلا می‌کنند این نور را با فوت تخریب خاموش کنند یا خاک تحریف بر واقعیت روشن آن بپاشند

رکوردها و اولین‌های اربعین ۱۴۰۲

.  

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران به نقل از ایرنا، تسهیل زیارت اربعین بی‌تردید حاصل تلاش‌ها و خدمات مسئولین مرتبط در دولت، نهادهای انقلابی، ارگان‌ها و دستگاه‌های خدماتی بود که در مدت زمان برگزاری مراسم اربعین امسال با کار جهادی و تلاش شبانه‌روزی توانستند نمره قابل قبولی در خدمت رسانی به مردم کسب کنند.

طبق نظرسنجی‌ها از زائران اربعین، نمره دولت در خدمت رسانی به زائران ۸۱ از ۱۰۰ بود که امتیازی قابل توجه است. به این ترتیب، رضایتمندی زائران اربعین از خدمات نسبت به سال گذشته حدود ۷۰ درصد رشد داشته است. اما این رضایتمندی حاصل کدام رکوردهای بی‌سابقه است؟

بزرگترین گردهمایی دینی جهان

حساسیت جابه‌جایی بیش از ۴ میلیون زائر از یک کشور به کشوری دیگر در کمال امنیت، در بازه‌ای کوتاه با فرصتی محدود، آن هم در گرم‌ترین فصل سال زمانی پراهمیت‌تر و بارزتر می‌شود که بدانیم حدود ۸۰ کشور جهان، هر کدام جمعیتی کمتر از این تعداد یا تقریبا برابر با آن را دارند. تصور کنید جمعیت یک کشور ۴ میلیون نفری (مانند کویت، موریتانی، گرجستان، پاناما یا کرواسی) یکجا در کمتر از دو هفته به کشوری دیگر سفر کنند و بازگردند.

رشد سالانه جمعیت قابل توجه عاشقان اباعبدالله الحسین (ع)، نتیجه یک جنبش جهانی و نه تنها مختص ایران است. طبق آمار، خروج زائران از مرزهای ۶گانه ایران به سمت عراق در اربعین سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته است. تنها از مرز مهران از ابتدای ماه صفر تا پایان اربعین؛ بیش از سه میلیون و ۵۰۴ هزار زائر تردد کردند.

به گفته ناظران، امکانات امسال نیز برای زیارت اربعین با سال‌های گذشته تفاوت زیادی داشت؛ از صدور گذرنامه زیارتی گرفته تا جای پارک مناسب در مرزها تا حتی پذیرایی مناسب در مرزهای ایران و عراق.

رکوردها و اولین‌های اربعین ۱۴۰۲

رضایت موکب‌داران

موکب‌داران ایرانی که در کربلا به زائران خدمت می‌کردند، می گویند: ۳ سال گذشته با توجه به شیوع کرونا محدودیت‌هایی داشتیم و حتی به دلیل برخی مشکلات چند روز مجبور شدیم پشت مرز بمانیم. حتی چند تریلی از وسایل ما و سایر موکب‌داران به دلیل بسته بودن مرز و نبود هماهنگی لازم با طرف عراقی خراب شد و نتوانستیم به طور شایسته خدمت کنیم اما امسال به راحتی وسایل و تجهیزات ما در زمان مقرر ارسال شد و موکب را برپا کردیم.

امسال یکی از راحت‌ترین سال‌ها برای تردد موکب‌ها بود. ۳ هزار و ۲۴۷ موکب در ایام اربعین فعالیت داشتند که یک هزار و ۲۹۲ موکب داخل ایران و یک هزار و ۹۵۵ موکب در عراق بودند و حدود ۲۰ میلیون نفر ظرفیت اسکان فراهم کردند، یعنی به طور متوسط، شبی یک میلیون نفر از اول تا بیستم صفر از این اسکان استفاده کردند.

رکوردها و اولین‌های اربعین ۱۴۰۲

اتصال سیستم گذرنامه ایران به عراق و مذاکرات موفق تمدید گذرنامه

امسال برای نخستین‌بار سیستم گذرنامه ایران به سیستم گذرنامه عراق متصل شد و دیگر اطلاعات زائران در سمت عراق مورد بررسی قرار نمی‌گرفت که این امر با توافق صورت گرفته مسؤولان کشورمان با طرف عراقی انجام شد. در سال‌های گذشته سیستم گذرنامه عراق دلیل اصلی معطلی زائران در مرز بود. علاوه بر این، گیت‌های خروجی در مرزهای زمینی افزایش یافت و همین امر موجب شد تا از ازدحام جمعیت حتی در زمان پیک جمعیت کاسته شود. به این ترتیب، یک میلیون و ۱۴۰ هزار و ۱۴۵ نفر در کمتر از ۵ ـ ۶ روز گذرنامه ویژه اربعین دریافت کردند.

مسئولان می‌گویند با طرف عراقی مذاکره کردند تا موافقت کند گذرنامه‌هایی بین‌المللیِ با کمتر از ۶ ماه اعتبار را تمدید کند و حتی گذرنامه هایی که ۲ سال از اعتبار آنها گذشته بود با دریافت برچسب گذرنامه در چند دقیقه تمدید شد. حدود ۲۰۰ هزار نفر از این طریق صاحب گذرنامه شدند، در نتیجه ۵۰ درصد زوار یا با گذرنامه های ویژه یا گذرنامه هایی که تمدید شده بود به زیارت رفتند.

رکوردها و اولین‌های اربعین ۱۴۰۲

افزایش شعب بانکی برای پرداخت ارز اربعین

تعداد شعب بانکی برای پرداخت ارز اربعین افزایش قابل توجهی داشت که باعث تسهیل دسترسی مردم شد و با افزایش تعداد شعب برای اعطای ارز اربعین به خصوص در شهرهای کوچک و حتی روستاها مردم با سهولت بیشتری توانستند ارز خود را دریافت کنند و فرآیند با سرعت بیشتری انجام گرفت.

ارز دیناری اربعین؛ اقدامی حساب شده

امسال ارز پرداختی به زائران اربعین دینار بود که این اقدام هوشمندانه بانک مرکزی باعث شد نه تنها شاهد نوسانات قیمتی در بازار ارز نباشیم بلکه دینار در بازار غیررسمی نیز با کاهش مواجه شد.

با اقدام بانک مرکزی در جایگزین کردن دینار عراق به جای دلار برای زوار اربعین حسینی و افزایش شعب عرضه کننده دینار اربعین در سراسر کشور، شاهد بازار ارزی آرام و بدون التهاب بر خلاف سال‌های گذشته بودیم.

زائران اربعین می‌گویند که سال‌های گذشته برای دریافت ارز اربعین با مشکلاتی مواجه بودند و یک سال هم باید در مرز یا عراق این ارز را دریافت کردند اما امسال هم ارز اختصاص یافته به دینار بود و هم مبلغ بیشتری که بدون نگرانی و دردسر به زائران تعلق گرفت.

براساس گزارش بانک مرکزی، امسال بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر توانستند ارز اربعین را بدون صف و در کمترین زمان ممکن دریافت کنند که نسبت به سال گذشته ۵ برابر شد.

این تدابیر هوشمندانه بانک مرکزی به باور ناظران، می‌تواند مقدمه‌ای برای حذف دلار از مبادلات تجاری و بازرگانی کشورمان با عراق و دیگر کشورها باشد و تجار و بازرگانان ما به جای دلار از ارز کشور طرف مقابل استفاده کنند.

رشد ۲۹ درصدی اعزام و پذیرش مسافر در اربعین امسال از فرودگاه امام (ع)

بنا بر اظهارات مقامات رسمی فرودگاهی، در فرودگاه امام خمینی (ره) و به طور مشخص پروازهای ویژه اربعین از ترمینال سلام، امسال ۲۹ درصد در اعزام و پذیرش مسافر و ۱۵ درصد هم افزایش پرواز ثبت شد.

در مجموع با انجام یک هزارو ۷۵۴ پرواز از ترمینال سلامِ شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در عملیات اربعین امسال، حدود ۲۳۶ هزار و ۱۶۰ زائر جابجا شدند.

ترکیب جمعیتی زائران امسال

به گفته مسئولان، امسال از چهار میلیون و اندی مسافر اربعینی ایرانی، بالغ بر ۶۲ هزار تا زیر پنج سال، حدود ۴۳۶ هزار نفر بین پنج سال تا ۱۵ سال، ۴۹۲ هزار ۱۵ تا ۲۵ سال، ۵۴۰ هزار ۲۵ سال تا ۳۵ سال بودند و ۸۲۶ هزار نفر، ۳۵ تا ۴۵ سال بودند.

رکوردها و اولین‌های اربعین ۱۴۰۲

کاهش ۳۹ درصدی تصادفات با وجود رقم بالای خودرو

جمع وسیله نقلیه حاضر در خدمت رسانی به زوار اعم از سواری و اتوبوس بالغ بر یک میلیون و ۱۲۰ هزار وسیله نقلیه شد. سهم سواری یعنی سهم خودروی شخصی نزدیک به ۹۵ درصد بود؛ یعنی یک میلیون و ۸۰ هزار نفر از مردم با وسیله نقلیه خودشان آمدند و بالغ بر ۳۸ هزار اتوبوس به میدان آمد یعنی یک سهم پنج درصدی. جالب است که با وجود این تعداد خودرو و این افزایش جمعیت؛ در بحث تصادفات؛ ۳۹ درصد کاهش ثبت شد و میزان معطلی در ترافیک نیز به کمترین حد رسید.

در همین حال، جابجایی زائران اربعین در راه آهن زاگرس (باتوجه به نزدیکی ایستگاه راه آهن اندیمشک و همچنین دسترسی آسان به مرزهای مهران و چذابه) افزایش ۱۸ درصدی را تجربه کرد.

به گفته «سید مجید میراحمدی» معاون امنیتی –انتظامی وزیر کشور، «سال های پیش، ناهماهنگی‌هایی در زمینه حمل و نقل وجود داشت که امسال این اتفاقات رخ نداد. دوستان عراقی موافقت کردند ۷۰۰ دستگاه اتوبوس ایرانی وارد عراق شود و مواقعی که حمل و نقل عراق پاسخگوی نیازها نیست خودروهای ما وارد صحنه شوند که امسال با هماهنگی کامل این کار به خوبی انجام شد و مشکلی ایجاد به وجود نیامد.»

اقدامات چشمگیر در گذرگاه‌های مرزی

معاون امنیتی –انتظامی وزیر کشور می‌گوید: پیش‌تر، درب‌های خروج تعدادی از پایانه‌های مرزی متناسب با جمعیت زوار نبود. به طور مثال مرز خسروی، فقط یک درب برای خروج زائرین و تعدادی گیت داشت که نمی‌توانست پاسخگوی این میزان زوار باشد. مرز مهران نیز همینطور، برای حل این مشکل در مرز مهران دو درب خروجی را تبدیل به پنج درب کردیم، پیش از این در سمت عراق برای خروج ۳۰ گیت وجود داشت که با عراقی‌ها صحبت کردیم و آنها ۳۰ گیت را به ۱۱۲ گیت افزایش دادند.

سایه‌بان ۵۵ هزار متر مربعی و مبارزه بی‌امان با گرما

میراحمدی تاکید می‌کند: تلاش شد زائران زیر آفتاب نمانند و فضا خنک شود. در همین راستا ۵۵ هزار متر مربع سایه‌بان ایجاد کردیم که این عددِ بسیار بزرگی است، زیر سایه‌بان‌ها نیز، مه‌پاش، کولر، جت‌فن قرار داده شد تا سعی شود فضای حرکت زائرین قابل تحمل باشد.

مسأله مهم دیگر، تامین آب و یخ بود، بر سر این موارد نمی‌توانستیم ریسک کنیم و تهیه آن‌ها را برعهده موکب‌های مردمی قرار دهیم البته در توان آنها هم نبود. ۱۴۰ میلیون بطری آب آماده کردیم، از قبل اقداماتی برای تهیه سردخانه‌ انجام دادیم. باید توجه داشت بخش اعظمی از آب‌ها را قبل از شروع اربعین به انبارهای آب بردیم و کارخانه‌های تولید یخ را در مرزها احداث کردیم.

کارخانه‌های یخ، ۳۲۰ هزار قالب یخ ۲۰ کیلویی تولید کردند و شرایط به گونه ای رقم خورد که نه تنها برای این ۴ میلیون زائر حتی اگر زوار بیش از این هم می‌آمدند هرکسی که آب خنک می‌خواست در لحظه به او می‌رساندیم… همچنین ایجاد تونل‌های سرد برای کسانی که دچار گرمازدگی شدند یکی از کارهای انجام شده ذیل این موضوع بود.

تصریح و رصد تحلیلگران و ناظران امر نشان می دهد، دستورات مکرر آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور به دستگاه‌های مسئول دولتی برای تسهیل امر زیارت، نظارت میدانیمخبر معاون اول و احمد وحیدی وزیر کشور و فرماندهان نیروی انتظامی، رسانه ملی، مدیران فرودگاه‌ها، اداره گذرنامه و مسؤولان وزارت راه و ترابری بر روند خدمت گذاری به زائران، سبب شد در اربعین امسال علی‌رغم افزایش قابل ملاحظه جمعیت زوار، در عرصه اجرایی اقدامات مؤثری نظیر بسیج ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، تسهیل در خروج از مرزها و ایجاد مسیرهای جدید، تأمین سوخت کافی برای تردد وسایل نقلیه، نظارت بر قیمت‌گذاری بلیت‌های هوایی و افزایش حجم قطارهای مسافربری، تنوع مرزهای خروج از کشور، پرداخت تسهیلات به زوار کم بضاعت و اختصاص سهمیه ارز دولتی به زائران، تجهیز دکل‌های مخابراتی برای ارتباط راحت‌تر، تسریع در صدور گذرنامه‌های زیارتی، استقرار تیم‌های متعدد پزشکی و بهداشتی برای بهبود حال بیماران، استفاده از ظرفیت پاکبانان داوطلب شهرداری و نیروهای مردمی برای نظافت معابر و … صورت گیرد که مورد رضایت اکثریت زوار قرار گرفت و این موضوع در ابراز خرسندی ۸۱ درصدی زوار از عملکرد دولت سیزدهم پیرامون اربعین در نظرسنجی ها، خود را نشان داد.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری