کد خبر:9253
پ

زاکانی شهردار تهران شد/ الزامات ۱۲ گانه برای اداره شهر

علیرضا زاکانی با ارائه برنامه خود به شورای شهر تهران از الزامات ۱۲گانه‌ برای ایجاد تحول در تهران خبر داد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران،سرانجام پس از بحث و بررسی درباره برنامه‌های گزینه های شهرداری در شورای شهر تهران، اعضای این شورا با ۱۸ رای علیرضا زاکانی را به عنوان شهردار این شهر برای یک دوره ۴ ساله انتخاب کرد.

علیرضا زاکانی در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران گفت:آنچه بنده به‌عنوان یک ایده‌آل دنبال می‌کنم همه با هم همت کنیم و بر ساخته‌ها و زحمات گذشته بیفزاییم تا یک الگو برای جهان اسلام بسازیم و بتوانیم در این الگو هم هویت خودمان و اساس خودمان را که هویت ایرانی اسلامی است و هم مشارکت و هوشمند بودن را مورد توجه قرار بدهیم.

زاکانی گفت: آنچه مهم است یک الزاماتی را لحاظ کنیم و این الزامات ۱۲گانه‌ای که مقدمات رویکرد تحولی است برای ما ضروری است؛ اولاً ترکیب مطلوب را بتوانیم به‌صورت مشخص به یک باور عمومی و یک تصویر معین در ذهن خود تبدیل کنیم و همه مردم، مسئولان و همه اجزا و عناصر فعال، باهم هم‌داستان شوند.

وی اظهار کرد: در‌هم‌انباشتگی مشکلات تهران در همه ابعاد شرایطی را ایجاد کرده است و جز با به میدان آمدن همه ظرفیت‌های ملی و اهتمام همه امکانات و شرایط ما نمی‌توانیم یک جهش و یک گام بلند در رفع موانع و تحقق اهداف داشته باشیم. بی‌شک در این عرصه ما نیازمند همکاری و همیاری همه مردم هستیم و شاهد یک تحول بزرگ در حوزه روحی و کالبدی شهر تهران باشیم و اگر همه حاکمیت و حکومت بسیج شوند و بخواهند این تحول بزرگ را که از تهران یک الگو برای جهان اسلام طرح کنند بسازند باز میسر نخواهد بود مگر اینکه مردم به صحنه بیایند و ما با یک الگوهای مشارکت‌پذیری مردم بر محور نخبگان شرایط را به‌سویی ببریم که تحول و تغییر را شاهد باشیم.

زاکانی افزود:ما همه شهر را باید به یک مدرسه تبدیل کنیم مدرسه به‌معنای رشد و جایگاهی که در آن تعلیم و تربیت و رشد افکار و تعالی جامعه مورد توجه قرار بگیرد و همه جامعه و تهران را به یک کارخانه تبدیل کنیم مولد، پویا و بانشاط. در اقتصاد و فرهنگ شهر و روح و کالبد شهر نیازمند یک تحول جدی هستیم و ضرورت دارد همه با هم همفکری کنیم.

زاکانی ادامه داد: امکانات کشور محدود است برای چنین شرایطی و نیازمند به اعتبارات هستیم که با میدان دادن به مردم و ایجاد زمینه مناسب می‌توانیم این شرایط را فراهم و شرایط را برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم کنیم. اصل پیشرفت و آبادانی است و ان‌شاءالله حرکت در مسیری است که همه را بسیج کنیم و در چنین مسیری توجه به شهرداری در اولین گام مورد توجه قرار بگیرد و این تحول در مسیر نیروی انسانی قرار خواهند گرفت و نیروهای شهرداری مورد توجه قرار بگیرند. در زمان حاضر بالغ بر ۶۰ هزار نفر نیروی فعال در شهرداری و بیش از ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر باواسطه با شهرداری مرتبط هستند. عیار بزرگی است که خودشان صاحبان این نهاد اجتماعی هستند و بر محور آنها بهره‌مندی از توانمندی آنها با یک اولویت قطعی این شهر ساخته شود و لذا ما باید توجه به شهر را داشته باشیم و همه توجه به شهروند و هم در شهرداری.

زاکانی گفت: بحث عدالت شهری و بازآفرینی اعتماد عمومی، آرامش شهر، هویت ایرانی اسلامی، مشارکت شهروندان، اقتصاد شهری و نقش بین‌المللی جهانی تهران مقصود ماست. زمانی که ما در ۲۲ منطقه پیگیر وضعیت هستیم می‌بینیم در یک منطقه سرانه فضای سبز وجود دارد و در یک منطقه شرایط خوبی به‌لحاظ فضای سبز وجود ندارد و هیچ نسبتی برقرار نیست و وقتی صحبت از آسیب‌های اجتماعی می‌کنیم همین نابسامانی در بخش محروم جامعه مطرح است و وقتی به‌لحاظ زیرساخت‌های ورزشی صحبت می کنیم باید بدانیم نزدیک به ۴۰ درصد از امکانات ورزشی ما در ۵ منطقه خلاصه شده است و عملاً ۱۵ منطقه ما محروم و در یک عقب‌افتادگی تاریخی در این عرصه و در شرایط سخت قرار دارند. وقتی ناظر به موضوعات رفاهی صحبت می‌کنیم می‌بینیم که مناطقی مثل ۹، ۱۳، ۱۹، ۱۶ و ۱۸ از یک سختی در رفاه رنج می‌برند، به‌تبع اینجا عدالت برای ما موضوعیت دارد.

وی افزود: ما در شهرداری باید به‌دنبال توجه به عدالت باشیم و عدم ظلم به ذی‌نفعان شهری که این برای ما بسیار مهم است و شهر ما باید قابل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی باشد لذا توجه ما به این است که تغییرات بنیادی را دنبال کنیم و اعضای شورای شهر تهران آن را تصویب و دقت می‌کنند سمت‌وسوی آن سویی باشد که با یک حرکت جهادی و با یک دقت بزرگ یک شهری را بسازیم که هم در آن تحقق عدالت و هم مابه‌ازای آن اعتماد عمومی را برای ما فراهم کند، به‌هرحال مردم یادشان هست که شهرداری به‌عنوان یک نهاد اجتماعی و خدمتگزار است و این نیازمند گام‌های بلندی است که باید برداشته شود و در شهر یک رنگ‌وروی دیگری ایجاد کنیم. آنچه مهم است در این شهر آرامش حاکم شود و لذا هر آلودگی در حوزه ترافیک، در حوزه هوا و… باید مورد توجه قرار بگیرد. آلودگی‌های صوتی، بحث جمع‌آوری آب‌های سطحی و نظافت محیطی و آلودگی‌های بصری که در شهر ما بعضاً دیده می‌شود و ناهمواری‌ها و ایجاد شرایطی که به‌هرحال حرکت در شهر را با مشکل ایجاد می‌کند باید مورد توجه قرار بگیرد. کمبود پارکینگ از دیگر مواردی است که مردم نیازمند یک نهضت پارکینگ در تهران هستند، یکی از مواردی که در برنامه بنده پیش‌بینی شده است این موضوع است.

وی گفت: بحث فضاهای ناایمن شهری و ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار حکایت از آن دارد که شرایط خوبی در تهران وجود ندارد و در تهران در شرایطی به‌سر می‌بریم که تهدیدهای مختلفی متوجه شهر می‌شود، همچنین کیفیت حمل‌ونقل عمومی، فضاهای بی‌دفاع شهری، فرونشست‌های شهری و خطرات آن از دیگر مواردی است که با یک برنامه‌ریزی صحیح طرح موضوع کنیم و به‌سمت کارهای بزرگ و اساسی حرکت کنیم.

وی افزود: نیاز به یک اولویت‌بندی جدی است. امروز ۶۰۰ واگن به اورهال نیاز دارند و واگن‌هایی که از طریق مختلف می‌شود به این ظرفیت افزود و برای ما این امکان ایجاد کند و ما نیازمند تکمیل خطوط نیمه‌کامل آن هستیم در خط ۶ و ۷ و هم نیازمند بالا بردن ظرفیت بهره‌مندی خطوط موجود هستیم تا کنار آن در گام‌های بلندتر ظرفیت‌سازی جدیدی در سایر خطوط که کلنگ‌زنی شده و یا کلنگ‌زنی نشده است باید مورد توجه قرار بگیرد و کنار آن توجه به اتوبوسرانی و مواردی که به‌عنوان نیاز در شهر ما مطرح است و کنار آن ظرفیتی برای خدمت وجود ندارد.

زاکانی گفت: ظرفیت اتوبوسرانی ما به یک‌چهارم یا یک‌سوم آن رسیده است و این برای شهر فاجعه است. و یا دقت در نوسازی، بازسازی، تقویت و یا هوشمندسازی یا بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود و خدماتی ارائه کنیم و هم نسبت به افزایش این ظرفیت‌ها اقدام کنیم که یک ظرفیت جدی است که با حمایت شورای شهر و همتی که عناصر شهرداری انجام خواهند داد و با حمایت مسئولان کشوری و ایجاد شرایط برای بخش خصوصی بتوانیم امکانی را فراهم کنیم که امکان خرید راهبردی داشته باشیم. هشتاد هزار تاکسی موجود و ظرفیت بازسازی آنها باید مورد توجه قرار بگیرد. برقی کردن موتورسیلکت‌ها و سایر موارد امکاناتی را فراهم کند که در یک بستر خدمتی بهترین خدمت را انجام بدهیم.

زاکانی ادامه داد: بزرگترین ظرفیتمان در در حوزه علم و فناوری است و می‌تواند به‌سرعت با این وضع موجود ما را به‌سمتی ببرد که عدالت در دسترسی‌ها برقرار کند و هم به‌نحوی وضع موجود را به‌نحو مطلوب استفاده کرد و شرایط را به‌سمتی برد هم از یک فرهنگ عمیق و هم از یک زیست پایدار شهر را برخوردار کرد و این حوزه، حوزه بادقتی است که البته کارهایی در گذشته انجام شده است که کافی نیست و باید سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در این حوزه انجام شود.

گزینه تصدی شهرداری تهران گفت: ما در رفع موانع و ایجاد مشوق‌ها برای تولید کار مصمم هستیم. یکی از بزرگترین کارهایی که شهرداری می‌تواند انجام بدهد این است که با هوشمندسازی شرایط لازم را برای تسهیل‌گری ایجاد کند. اگر شهر تهران نزدیک به ۶۶هزار میلیارد بدهی دارد به‌نحوی در تولید و تلاش می‌توان بخش زیادی از این بدهی را پیگیری کرد. نکته دیگر در هوشمندسازی این است که می‌توان در همه حوزه‌ها این را انجام داد و شرایط را به‌سمتی برد که یک اتاق شیشه‌ای برقرار کرد و یک پیوستگی در ارائه خدمات تشکیل شود.

زاکانی گفت: طرق مختلفی برای تأمین منابع مالی در نظر گرفتیم که ۲۲ سرفصل قابل بیان است. کاری که مدنظر است این است که بتوانیم شرایط شهر و تحولات درون شهر را به سمت و سویی هدایت کنیم که مردم خود را صاحب شهر بدانند و خودشان را در تصمیم‌سازی شهر و حرکت به‌سمت تحول و اقدام پیشران قرار بدهند و ناظرین خوبی به‌عنوان خدمتگزاران باشند.

وی تصریح کرد: ما باید نقش ملی و بین‌المللی خود را بپذیریم و نباید درون خود دچار روزمرگی شویم و خود را در درهم‌تنیدگی مشکلات غرق کنیم. امیدوارم بتوانیم مسیری را برویم که از طریق این مسیر واقعیت‌های تلخ موجود را به کام مردم با تغییر و تحول شیرین کنیم و عقب‌افتادگی‌های وضع موجود را با همت عموم مردم و پیوستگی بین حاکمیت و حکومت و قرار دادن ظرفیت آنها به سمت و سویی ببریم که ماحصل آن هم وضع مطلوب و شرایط ایده‌آل را پیگیری کنیم و هم زحماتی را که تا به امروز کشیده شده است پاس بداریم و این مسیر نمی‌شود جز اینکه شهرداری تحول را از درون خود بر مدار نیروی انسانی خود آغاز کند و بتوانیم از این وضعیت به‌نحو مطلوب استفاده کنیم.

علیرضا زاکانی  همچنین در پاسخ به سوالات برخی از اعضای شورای شهر تهران اظهار کرد: فاصله شمال به جنوب این بی عدالتی در شهر مشهود است. مقدمه اینها این است که ما برای تهران یک تصویر روشنی را در ابعاد مختلف به صورت مشخص و مطلوب داشته باشیم و این تصویر روشن موجود نیست و این تصویر روشن باید نسبت به مناطق با تحقق این افق مشخص شود.

زاکانی افزود: قطعا نیاز به یکسری اسناد داریم و یک برنامه‌ریزی و اهتمام برای رسیدن به اهداف. ناظر به حوزه بانک و بدهی‌های بانکی که درباره آن صحبت شد. ما الان بالغ بر ۶۶ هزار میلیارد تومان بدهی و ۵۸ هزار میلیارد تومان مطالبات داریم در شهرداری و بخش زیادی از این بدهی‌ها، بدهی‌های به بانک‌ها است و این بدهی‌ها روز به روز سنگین‌تر می‌شود و از طرفی اوراق مشارکت را داریم که برخی از آنها را موظف بودند در اختیار شهرداری قرار بدهند ما نتوانستیم وثایق لازم را آماده کنیم و الان داریم براساس اوراق مشارکت ماهانه پرداخت می کنیم بدون اینکه از اوراق مشارکت اولیه سودی برده باشیم.

وی افزود: یکی از سیاست‌های اصلی باید این باشد که این بدهی‌ها را کم کنیم و در یک زمان بندی مشخص ماحصل این بدهی را به سمتی ببریم تا شرایط بهتری ایجاد کنیم. البته شهر هیچ گاه بدون بدهی نخواهد بود چرا که در قبال بدهی ها شهرداری دارایی‌هایی دارد.

وی گفت: شهر مملو از نقایص زیادی است و بیش از آن، فرصت‌ها و منابع دارد و اینگونه نیست ما صحبت از بخش خالی لیوان بکنیم چرا که این شهر ظرفیت‌های بین نظیری دارد. در حوزه سلامت، تعلیم و تربیت و نظام خانواده و … وضعیت‌های بی نظیری هست که در حالت عادی مسیر خود را طی می‌کند و نیازمند ترکیب اینها و هم‌افزایی این موارد برای رسیدن به اهداف شهر هستیم. از این منظر آموزش عالی مورد توجه قرار دارد.

زاکانی تصریح کرد: نکته بعد ناظر بر نخبگان است که یک ایده‌ای را ما دنبال می کنیم و وقتی آن سند کلی برای شهر و برای مناطق استخراج شد بر مدار نخبگان محلی فعال کنیم و بتوانیم ظرفیت تصمیم‌سازی، اقدام و نظارت بر آنها را فعال کنیم و بنده معتقدم سراهای محلی که وجود دارند می‌توانند تبدیل به قرارگاه‌هایی بشوند که نخبگان در آنجا حضور پیدا کنند و مساجد و سایر مجموعه هایی که می توانند اقدامات خلاقانه را دنبال کنند فعال شوند.

وی افزود: در ارتباط با پاسخگویی به مردم باید ما بتوانیم به سمتی برویم که با یک نظامات دقیق قانون اساسی را اجرا کنیم قانون اساسی برای نوشتن نیست.

زاکانی گفت: همچنین در خصوص بهره‌مندی از ظرفیت شهری باید به این نکته توجه کنیم توجه ما به شایسته سالاری و اولویت اول ما استفاده از پرسنل شهرداری است و برای انتصابات نیازمند کانون ارزیابی هستیم. بنده خودم کانون ارزیابی‌ها را دنبال خواهم کرد و اینجا جایی است که قابلیت حرف می‌زند نه سلیقه. ما نیازمند هستیم سه ویژگی برای افراد نظر بگیریم؛ اولین ویژگی تعهد و آنچه که شایسته کارگزار اسلامی است. ویژگی دوم تجربه و تخصص است. ویژگی سوم توان و عرضه است. اولویت اول بدنه شهرداری است و ۶۴ هزار پرسنلی که در شهرداری هستند و سالها تجارب زیادی دارند برای شهردار و شهرداری اولویت اول است. همچنین در ارتباط با بودجه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ سوالی مطرح شد، باید با کار و تلاش و ایجاد تسهیلات دقیق بتوانیم شهر را فعال کنیم و تا شهر فعال نشود هر چقدر پول تزریق شود مسکن خواهد بود و اگر شهر فعال شود خودش این امکان را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: یک سری گلوگاهها وجود دارد که با روال عادی قابل حل نیست.

کلیدواژه : علیرضا زاکانی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری