کد خبر:24486
پ

روسیه مواضع کشورهای غربی را محکوم کرد

سخنگوی روسیه مواضع کشورهای غربی علیه روسیه و «متجاوز» خواندن مسکو به دلیل اعزام نیروهای «سازمان پیمان امنیت جمعی» به قزاقستان را محکوم کرد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، سخنگوی دستگاه دیپلماتیک روسیه اظهارات و مواضع کشورهای غربی درباره ناآرامی‌های قزاقستان و اتهام‌زنی به مسکو را محکوم کرد.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن دفاع از مواضع این کشور در قبال ناآرامی‌های اخیر در قزاقستان، به دفاع از اعزام نیروهای حافظ صلح «سازمان پیمان امنیت جمعی» به این کشور پرداخت.

وی با بیان اینکه عملیات نیروهای حافظ صلح منجر به پایان خونریزی شده گفت: «امروز افرادی روسیه را متجاوز می‌خوانند که هرگز تحلیلگر عمیق یا متخصص اوضاع نبوده‌اند، اصلا به این دنیا تعلق ندارند و حرفه‌ای نیستند.»

به گفته زاخاروا ارزیابی‌های غرب مبنی بر اینکه نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی به طور غیرقانونی در قزاقستان مستقر شده‌اند، دیکته شده توسط خشم است چرا که (بدون اعزام نیروهای حافظ صلح) نمی‌شد به این بحران پاسخ مؤثری داد.

وی با بیان اینکه من می توانم خشم و نفرت افرادی را که اکنون در غرب انتقاد می‌کنند، درک کنم گفت: سازمان پیمان امنیت جمعی با حضور در قزاقستان به سرعت اوضاع را تثبیت کرد در حالی که همه اقدامات کشورهای غربی همیشه با شکست مواجه شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در واکنش به تحولات اخیر در قزاقستان به طور هماهنگ و شفاف عمل کردند.

گفتنی است، «اعتراضات گسترده در قزاقستان از اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز شد و ساکنان شهرهای غربی (این کشور) به افزایش دو برابری قیمت گاز مایع انتقاد کردند. این اعتراض‌ها به شهرهای دیگر از جمله آلماتی پایتخت سابق و بزرگترین شهر سرایت کرد به طوریکه غارتگری حمله به ساختمان‌های دولتی و درگیری‌های مسلحانه با پلیس انجامید. مقامات قزاقستان در پاسخ به این تحولات، عملیات ضد تروریستی را آغاز کردند.»

قاسم تاکایف رئیس‌جمهور قزاقستان چندی قبل از سازمان پیمان امنیت جمعی برای اعزام نیروی حافظ صلح درخواست داد و نیروهای این سازمان وارد قزاقستان شدند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته در یک سخنرانی ویدئو کنفرانسی که با حضور دیگر سران سازمان پیمان امنیت جمعی برگزار شد گفت: بعضی نیروهای داخلی و خارجی سعی در سوءاستفاده از وضعیت اقتصادی قزاقستان برای سرنگون‌کردن را داشتند و سازمان پیمان امنیت جمعی توانست در این میان پتانسیل بالای خود را در کنترل حوادث قزاقستان نشان دهد.

سازمان پیمان امنیت جمعی بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی با محوریت روسیه و با عضویت کشورهایی از قبیل بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پیش از این هم نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان و ریاست دوره‌ای شورای سران سازمان پیمان امنیت جمعی اعلام کرده بود با توجه به درخواست رئیس‌جمهور قزاقستان و در نظر گرفتن تهدید امنیت ملی و حاکمیت این کشور توسط نیروهای خارجی، این سازمان تصمیم به اعزام نیروی حافظ صلح جمعی به قزاقستان گرفت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری