کد خبر:108822
پ

راه حل حضور نظامی در سوریه نیست!

راه حل چیز دیگریست.

حضور نظامی کشورهای خارجی در خاک سوریه راه‌حل نیست

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، وزیر امورخارجه با بیان اینکه حضور نظامی کشورهای خارجی در خاک سوریه راه‌حل نیست، گفت: معتقدیم حضور نظامی کشورهای خارجی در سوریه هیچ کمکی به ثبات و امنیت در این کشور و در منطقه نخواهد کرد.

حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس مطبوعاتی با فیصل مقداد وزیر امورخارجه سوریه، اظهار داشت: شهادت امام حسین (ع) را تسلیت عرض می‌کنم. در جریان این سفر علاوه بر فیصل مقداد، وزیر اقتصاد و وزیر ارتباطات و تعدادی از معاونین سوریه حضور دارند که همزمان با نشست و گفتگو با فیصل مقداد، نشست مشترک وزرای راه و شهرسازی دو کشور برگزار شد.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های مشترک ما در این دیدار پیگیری توافق رؤسای جمهور دو کشور در جریان سفر رئیسی به دمشق بود.

وزیر امورخارجه گفت: در این سفر توافق برای معاملات تجاری با پول ملی دو کشور، آغاز سفر زائران ایرانی به سوریه، تقویت همکاری‌های بخش خصوصی و تجار دو کشور، افزایش تعداد پروازهای دو کشور از جمله موضوعات پیشرفت کرده در جریان پیگیری‌های هفته‌های گذشته است.

وی گفت: در بخش دیگر گفتگوهای امروز در خصوص آخرین تحولات مرتبط با سوریه و موضوعات بین المللی تبادل نظر داشتیم.

وزیر خارجه ادامه داد: در هفته‌های گذشته با کوشش سفرای دو کشور و با پیگیری مستمر وزرای کابینه در دو کشور شاهد پیشرفت‌هایی در اجرایی کردن توافقات اقتصادی، تجاری و فناوری بین دو کشور هستیم.

امیرعبداللهیان گفت: به موازات توسعه همکاری‌های اقتصادی در حوزه ترانزیت از موضوعات پیشرفت کرده در جریان پیگیری‌های هفته‌های گذشته بین دو کشور است. برای پیگیری دقیق‌تر و مستمر رؤسای جمهور دو کشور و بهره‌مندی دو کشور از منافع همکاری‌های تجاری و اقتصادی، کمیته مشترک اقتصادی، کمیته علم و فناوری، کمیته مالی و کمیته حقوقی پیگیر موضوعات فیمابین هستند.

وی افزود: در خصوص آخرین تحولات مرتبط با سوریه و منطقه و برخی موضوعات بین‌المللی بحث و تبادل نظر داشتیم.

وزیر خارجه گفت: عملیات تروریستی اخیر در منطقه سیده زینب در دمشق و عملیات تروریستی در پاکستان را به ملت و دولت دو کشور تسلیت می‌گویم و این اقدامات تروریستی را محکوم می‌کنم.

وی ادامه داد: باید زنگ خطری که در تحرکات تروریستی به صدا در آمده را باید جدی بگیریم و به اقدامات منطقه‌ای و جهانی برای مبارزه با تروریسم ادامه دهیم.

امیرعبداللهیان افزود: ایران به تلاش‌ها و حمایت‌های خود برای تحقق صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه با قوت ادامه خواهد داد.

امیرعبداللهیان گفت: لزوم ادامه نشست‌های روند آستانه در این جلسه مورد تأکید قرار گرفت. تحولات مرتبط با نشست آستانه را مورد توجه قرار دادیم. اخیراً نشست بیستم کارشناسان ارشد آستانه برگزار شد و اتفاق نظر وجود دارد که این فرمت به فعالیت خود ادامه دهد و در برنامه‌ریزی‌های نشست در سطح وزرای خارجه و رؤسای جمهور چارچوب آستانه در دستورکار مشترک همه طرف‌ها قرار دارد.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: حملات مکرر رژیم صهیونیستی به سرزمین سوریه و تداوم این حملات را صریحاً و قویاً محکوم می‌کنیم. این رژیم اصلی ترین منبع بی ثباتی در منطقه است. این رژیم بقای تصنعی خود را ناشی از جنگ افروزی در منطقه می‌داند.

وزیرامور خارجه گفت: حاکمان جعلی رژیم صهیونیستی درک کردند که هیچ اقدام صهیونیست‌ها بی پاسخ نخواهد بود.

وی تاکید کرد: منطقه نسبت به تحرکات رژیم صهیونیستی بی تفاوت نبوده و نخواهد بود.

وی بیان کرد: ایران قطعاً از حق مردم سوریه برای حمایت از استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور حمایت می‌کند و معتقدیم حضور نظامی کشورهای خارجی در سوریه هیچ کمکی به ثبات و امنیت در این کشور و در منطقه نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه افزود: نگرانی‌های کشور همسایه و برادر ترکیه را در خصوص امنیت مرزهای مشترک سوریه و ترکیه به خوبی درک می‌کنیم ولی معتقدیم حضور نظامی در خاک سوریه راه‌حل نیست.

وی ادامه داد: چارچوب نشست‌های چهارجانبه روسیه، سوریه، ترکیه و ایران را مناسب‌ترین مسیر دیپلماتیک برای توافق و استقرار امنیت در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه می‌دانیم.

امیرعبداللهیان نیروهای اشغالگر آمریکایی جز تشدید ناامنی در سوریه و حمایت از تروریست‌ها در ادلب دستاورد دیگری در منطقه نداشتند و خروج فوری نیروهای نظامی و اشغالگر آمریکا از خاک سوریه را کمکی بزرگ به ثبات و امنیت این منطقه می‌دانیم.

وی افزود: بر بازگشت فوری و امن آوارگان سوری به مناطق قبلی خود تأکید داریم و معتقدیم برخی کشورها وطرف‌های غربی که مانع بازگشت آوارگان هستند و با بودجه‌های سازمان ملل آنها را به تشویق در ماندن بیرون از سوریه می‌کنند باید به بازگشت آوارگان کمک کنند.

منبع
مهر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری