کد خبر:19947
پ

راهکار جلوگیری از حملات سگ و سگ‌کشی چیست؟/ تاسیس دهکده مهربانی کافی بود؟

انتشار مستند و کلیپ‌های مربوط به حمله سگ‌های ولگرد به انسان‌ها نیاز به چاره‌جویی برای اتخاذ تصمیمی انسانی و کاربردی را یادآوری می‌کند.

به گزارش خبرنگار۳۶۱ درجه ایران، در پی پخش کلیپ‌هایی که تنها بخشی از ماجرای برخورد با سگ‌گردانی را نشان می‌دهند، صدا و سیما مستندی را تهیه و تولید کرده که به خطرات و مشکلاتی که سگ‌ها در مناطق عمومی و حتی خیابان‌ها به بار می‌آورند اشاره دارد. اگرچه تاکنون تنها یک قسمت از این مستند پخش شده اما زمزمه‌ها و بازنشر فیلم این حملات از مورد توجه قرار گرفتن و آگاه سازی برخی از مخاطبان خبر می‌دهد.

سگ گردانی در خیابان و اماکن عمومی کشور ما جرم است و از همین حیث هم همیشه ماموران و پلیس نسبت به این امر واکنش نشان داده‌اند تا شاید حمله سگ‌ها به انسان‌ها را به حداقل برسانند.

طبق آمار بدست آمده تاکنون تدابیر و برنامه‌هایی که درخصوص این امر اتخاذ شده نتوانسته به طور کل این معضل را رفع کند چراکه تا چندی پیش مسئولان فکر می‌کردند با راه‌اندازی دهکده مهربانی حیوانات هم می‌توان از کشتن بی‌انصافانه این حیوان جلوگیری کرد و هم زمینه واکسیناسیون و کنترل سلامتی و کثرت آنها را به دست گرفت. البته اگر به سایت‌ها و صفحات دوستداران حیوانات هم سری بزنید متوجه می‌شوید که رسیدگی به این مراکز صرفا به تزریق واکسن‌ها محدود شده بود تا خطر حمله به حداقل برسد و موضوع رسیدگی و غذا دادن به آنها بیشتر از سوی دوستداران و مدافعان حقوق حیوانات انجام می‌شد چراکه با ورود به محوطه دهکده مهربانی حیوانات، با انبوهی از سگ‌های بی‌قرار و البته در انتظار محبت و غذا روبه‌رو می‌شوید که با لیس زدن دستانتان به زبان بی‌زبانی از گرسنگی و نیاز به محبتشان می‌گویند و این واکنش نشان از این دارد که این حیوان با محصور شدنش در یک منطقه به اصطلاح حفاظت شده بیشتر بی‌غذا مانده است.

بر اساس مشاهدات عینی می‌توان به این نتیجه رسید که تاسیس دهکده های مهربانی آن هم به تعداد محدود و البته عدم رسیدگی به آنها، کنترل خطرات ناشی از سگ‌ها را نه تنها از بین نبرد بلکه نیاز به همت جمعی و کمک مدافعان حیوانات در کنار حمایت‌های مسئولان را بیشتر یادآوری کرد.

انتشار کلیپ‌هایی چون فیلم حمله سگ به کودک بهابادی یا دختر جوان شهریاری این سوال را در ذهن بوجود می‌آورد که این معضل با چه راهکاری رفع می‌شود؟ آیا با افزایش انتشار چنین کلیپ‌هایی باز شاهد تکرار صحنه‌های دلخراشی چون کشتن دسته جمعی سگ‌های ولگرد مشابه آنچه مدتی پیش در شیراز و چندین شهر دیدیم یا زجر و آزار سگ‌ها خواهیم بود؟ آیا شهرداری شهرها درایت کافی برای کنترل این معضل را دارند و می‌توانند تدابیر درست و انسانی نسبت به این موضوع داشته باشند تا علاوه بر تکرار نشدن پدیده سگ کشی و انتشار کلیپ‌هایی از ناله مظلومانه سگ‌هایی که متحمل درد و نامهربانی شده‌اند، شاهد حمله سگ‌ها به انسان‌ها نباشیم؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری