کد خبر:14939
پ

رئیسی: «رفاقت و فشارهای رسانه‌ای موجب معرفی وزیر نمی‌شود»

رئیس جمهور گفت: در فرآیند انتخاب وزیر، محور شایستگی است و رفاقت، قرابت، فشار آوردن‌های رسانه‌ای موجب نمی‌شود که کسی معرفی شود. به گزارش ۳۶۱ درجه ایران به نقل از مهر، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز (سه‌شنبه) در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس شورای اسلامی، گفت: ۸۳ روز قبل […]

رئیس جمهور گفت: در فرآیند انتخاب وزیر، محور شایستگی است و رفاقت، قرابت، فشار آوردن‌های رسانه‌ای موجب نمی‌شود که کسی معرفی شود.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران به نقل از مهر، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز (سه‌شنبه) در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس شورای اسلامی، گفت: ۸۳ روز قبل توفیق داشتم از همین تریبون به محضر نمایندگان ملت برای رای اعتماد کابینه مسائلی را بیان کنم. با امیدواری به اینکه مسائل کشور با تلاش دولت و با همکاری مجلس و همه بخش های کشور حل شود.

وی افزود: امروز با گذشت ۸۳ روز از تشکیل دولت برای حل مسائل کشور و باز شدن گره‌ها از همیشه امیدوارترم و دلیل این امیدواری، آن است که تفضل، کرم و لطف الهی و امدادهای حضرت حق را می‎‌بینیم و دعای خیر خانواده‌های معزز شهیدان پشتوانه ما است.  

رئیس‌جمهور گفت: دولت برای رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری و نمایندگان مجلس و همچنین برای رفع مشکلات و باز شدن گره‌ها بیش از همیشه دغدغه دارد و امیدوار است.

رئیسی با اشاره به اقدامات دولت در حوزه مقابله با شیوع کرونا و واکسیناسیون عمومی، اظهار داشت: اقدامات خوبی در حوزه واکسیناسیون عمومی انجام شد و امروز با تزریق بیش از ۱۰۰ میلیون دُوز واکسن، گام بلندی برای حفاظت از جان مردم برداشته شده است. اگر چه خطر مرتفع نشده اما این واکسیناسیون عمومی گام بسیار خوبی در جهت حفظ جان مردم بود.

وی اضافه کرد: در کنار واکسیناسیون عمومی اقدامات خوبی نیز در حوزه تامین دارو و اقلام دارویی مورد نیاز بیماران کرونایی انجام شد و در این مسیر خودم مراجعاتی حضوری به داروخانه‌ها داشتم و از نزدیک مسائل را دنبال کردم.

نگرانی‌های مردم در خصوص تامین واکسن کرونا رفع شده

رئیس‌جمهور اقدامات انجام شده توسط دولت در عرصه مقابله با کرونا را مثبت ارزیابی کرد و افزود: امروز به لطف خدا شرایط بسیار، متفاوت شده و نگرانی‌های مردم در خصوص تامین واکسن کرونا مرتفع شده است.

رئیسی تاکید کرد: در روزهای پایانی دولت قبل در مردادماه سخن از کیفیت پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت بود و اینکه این حقوق از کدام منبع پرداخت شود. در آن زمان هنوز  کابینه رای اعتماد نگرفته بود و نگرانی از این بابت بود که از کدام منبع باید حقوق را پرداخت کنیم اما امروز با گذشت ۸۳ روز از عُمر دولت بحمدالله بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق و دستمزد و سایر پرداخت ها در زمان خودش انجام شده است.

رئیس‌جمهور گفت: در فرآیند انتخاب وزیر، محور شایستگی است و رفاقت، قرابت، فشار آوردن‌های رسانه‌ای موجب نمی‌شود که کسی معرفی شود.

وی با اشاره به بررسی‌ها برای پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش افزود: با بررسی‌هایی که در کارگروه‌ها انجام شد فیاضی از کسانی بود که در مصاحبه‌های مختلف کار گروه‌ها از جایگاه ممتازی برخوردار شد. خود من هم با ایشان مصاحبه کردم.

رئیسی تاکید کرد: دوستان مورد اعتمادی در این حوزه با فیاضی مصاحبه کردند و ایشان را فرد صالحی برای این مسئولیت دانستند.

وی با بیان اینکه توصیه افراد به هیچ عنوان تاثیرگذار نیست، گفت: آنچه مهم است برای خودم حجت الهی است. تا خودم حجت نداشته باشم اگر همه هم جمع بشوند من اقدامی نمی‌کنم. باید شایستگی‌ها احراز شده باشد.

رئیسی گفت: لازم است، صمیمانه از خانواده آموزش و پرورش و همه خانواده‌های کشور، برای همکاری در بازگشایی مدارس تشکر کنم.

وی تصریح کرد: با انجام واکسیناسیون، شرایط به نحوی میسر شد که توانستیم مراکز دانشگاهی، علمی و کسب وکارها را فعال کردیم و الحمدالله این روزها شاهد این بودیم که بعد از ۸۳ روز از تشکیل دولت این اتفاق میسر شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: فکر می‌کنم اگر میزان رعایت (پروتکل بهداشتی)  بیشتر شود، این فعالیت‌ها و تلاش‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

رئیسی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی در زمان قانونی خودش معرفی شد و ما در مهلت مقرر قانونی وزیر را معرفی کردیم، خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: من فرآیند معرفی وزرا را در جریان رای اعتماد، یعنی ۸۳ روز قبل از این تریبون مقدس برای همه نمایندگان محترم و ملت عزیز بیان کردم.

وی اضافه کرد: در فرآیند انتخاب وزرا، محور، شایستگی است. رابطه، رفاقت، قرابت، فشار آوردن‌های رسانه‌ای و این قبیل مسائل هیچ کدام موجب نمی‌شود که فردی معرفی شود.

وی با اشاره به بررسی‌ها برای پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش افزود: با بررسی‌هایی که در کارگروه ها انجام شد دکتر فیاضی از کسانی بود که در مصاحبه های مختلف کار گروه ها از جایگاه ممتازی برخوردار شد. خود من هم با ایشان مصاحبه کردم.

رئیسی تاکید کرد: دوستان مورد اعتمادی در این حوزه با آقای فیاضی مصاحبه کردند و ایشان را فرد صالحی برای این مسئولیت دانستند.

تا خودم حجت نداشته باشم، اقدامی نمی‌کنم

وی با بیان اینکه توصیه افراد به هیچ عنوان تاثیر گذار نیست، گفت: آنچه مهم است برای خودم حجت الهی است. تا خودم حجت نداشته باشم اگر همه هم جمع بشوند من اقدامی نمی‌کنم. باید شایستگی ها احراز شده باشد.

رئیسی گفت: لازم است، صمیمانه از خانواده آموزش و پرورش و همه خانواده‌های کشور، برای همکاری در بازگشایی مدارس تشکر کنم.

وی تصریح کرد: با انجام واکسیناسیون، شرایط به نحوی میسر شد که توانستیم مراکز دانشگاهی، علمی و کسب وکارها را فعال کردیم و الحمدالله این روزها شاهد این بودیم که بعد از ۸۳ روز از تشکیل دولت این اتفاق میسر شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: فکر می‌کنم اگر میزان رعایت (پروتکل بهداشتی)  بیشتر شود، این فعالیت‌ها و تلاش‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

رئیسی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی در زمان قانونی خودش معرفی شد و ما در مهلت مقرر قانونی وزیر را معرفی کردیم، خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: من فرآیند معرفی وزرا را در جریان رای اعتماد، یعنی ۸۳ روز قبل از این تریبون مقدس برای همه نمایندگان محترم و ملت عزیز بیان کردم.

وی اضافه کرد: در فرآیند انتخاب وزرا، محور، شایستگی است. رابطه، رفاقت، قرابت، فشار آوردن‌های رسانه‌ای و این قبیل مسائل هیچ کدام موجب نمی‌شود که فردی معرفی شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در سه دهه‌ی گذشته دولت‌ها را بررسی و مقایسه کنید تا ببینید تا چه میزان روابط، رقابت و رفاقت  نقش دارد.مقایسه کنید ببینید، نزدیکان در مسئولیت‌ها در چه جایگاه‌هایی هستند؟

وی اظهار داشت: سه دهه گذشته و هم وضعیتی که ما در دولت، کار را شروع کردیم بررسی کنید. از نهاد ریاست جمهوری شروع کنید تا برسد به سایر حوزه‌های دیگر!؛ در دولت حساسیت وجود دارد که محور شایستگی باشد.

وی با بیان اینکه ما این محور را به عدالت نزدیک می‌دانیم و بهترین روش در ارتباط با مسئله، تعیین وزیر آموزش و پرورش بود، گفت: در کارگروه‌ها با بیش از ۲۰ نفر که در مظان این مسئولیت بودند مصاحبه انجام شد.  

رئیس‌جمهور تصریح کرد: افراد مختلفی در کشور داریم که شایستگی دارند. اما این وزارتخانه جایگاه و شرایطی که دارد که ایجاب می‌کند، نسبت به آن، فرهنگیان، شما و هم ما حساسیت داشته باشیم.  

فساد ستیز بودن و روحیه انقلابی از ویژگی وزرا

رئیسی اظهار داشت: ضد فساد بودن، فساد ستیز بودن، روحیه انقلابی، کارآمدی و روحیه‌ی تحولی از جمله شرایطی است که برای انتخاب همه وزرا و همکاران در نظر گرفته‌ایم.  

وی با بیان اینکه بارها نیز گفتیم که باید این شرایط همواره و به صورت مستمر باقی بماند و صرفا برای زمان رای اعتماد نباشد، افزود: در همه مقاطع باید این شرایط ارزیابی شود و این ارزیابی‌ها مستند خواهد بود تا انشاءالله مسائل کشور پیش برود.  

رئیس‌جمهور تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده در این کارگروه ها، مشخص شد آقای فیاضی از کسانی هستند که در مصاحبه‌های مختلف کارگروه‌ها، از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار است.

رئیسی ادامه داد: خود من نیز چند بار با او مصاحبه و صحبت کردم. دوستان مورد اعتمادی در حوزه فرهنگ و آموزش با او صحبت کردند. آقایان وزرای اسبق نیز اعلام کردند که ما او را می‌شناسیم، از این رو او را فردی با صلاحیت و سالم برای آموزش و پرورش می‌دانیم.

وی با اشاره به اینکه اما ممکن است افراد با هم اقوام و خویشاوند باشند، اما دستاوردهای زندگی خودشان مورد توجه قرار می‌گیرد، تاکید کرد: بالاخره هر کس در زندگی دستاوردهای علمی دارد، از این رو  خود فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: من به شما عرض کنم در مورد مسئولینی که به مجلس معرفی می‌شود، توصیه افراد به هیچ عنوان تاثیرگذار نیست.  آنچه که مهم است این است که با شاخص‌های لازم، همخوانی دارد و این برای ما مهم است. بنابراین آنچه که برای بنده به عنوان یک طلبه و مسئول مهم است، حجت الهی است، تا کسی بین خودم و خداوند متعال حجت نداشته باشد، اگر همه نیز جمع شوند، چون حجت ندارم، درباره آن اقدام نمی‌کنم.

رئیسی افزود: به همین جهت برای معرفی هر مسئول، حتما آنچه که برای من مهم است، این است که حجت داشته باشد و شایستگی‌ها را احراز کرده باشد.  

فیاضی، کلاس، مدرسه، تعلیم و معلم را می‌شناسد

وی با بیان اینکه البته مجلس جایگاه قانونی خود را دارد و می‌تواند پیگیری ‌کند. من آنچه را که دریافتم، به شما منتقل می کنم، لذا تصمیم با مجلس محترم خواهد بود، اضافه کرد: آقای فیاضی، کلاس، مدرسه، تعلیم و معلم را می‌شناسد.  

رئیس‌جمهور اظهار داشت: سال‌ها معلم آموزش و پرورش بود و محتوای درسی را می‌شناسند. با فرآیند محتوای درسی آشنا است. با بسته‌های یادگیری و فیلم‌های آموزشی آشنایی دارد. او در آموزش و پرورش مدیرکل بوده است.

رئیسی تصریح کرد: با زیرساخت‌های آموزش و پرورش در حوزه‌ی نوسازی مدارس و بخش‌های مختلف آشنایی دارد.  

وی اضافه کرد: وی در مسئله آموزش مجازی، به‌عنوان طراح، نقش داشته است و در سامانه ‌رشد که مانند سامانه شاد است، فعال بود و آن را در سال ۹۸ طراحی کرد.  

رئیس‌جمهور اظهار داشت: وزیر پیشنهادی در یک مقطعی، مسئول فناوری وزارتخانه بود از این رو با بخش‌های مختلف و با انتشارات، چاپ و کتاب آشنایی دارد.  

رئیسی تصریح کرد: ما چهره‌های شاخص داریم، در مجلس و در بخش‌های مختلف نیز افراد شایسته حضور دارند که از وضعیت آموزش و پرورش مطلع هستند.

ادامه دارد…

کلیدواژه : رئیسی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری